از تخته سیاه تا صفحه گوشی؛ دوگانگی معلم بلاگری

معلم بلاگری می‌تواند موجب کاهش کیفیت آموزش و آسیب‌رسانی به حریم خصوصی کودکان شود، استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی آن‌ها را در معرض استرس و تنش‌های روانی قرار می‌دهد و این نوع فعالیت، حقوق کودکان را نقض می‌کند و پیامدهای منفی برای آینده آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معلم بلاگری پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده است، این پدیده علاوه‌بر کاهش کیفیت آموزش به نقض حقوق کودکان نیز منجر می‌شود و معلمانی که به‌جای تمرکز بر آموزش و تربیت دانش‌آموزان به دنبال جذب دنبال‌کننده و کسب درآمد از طریق انتشار تصاویر و ویدئوهای دانش‌آموزان هستند، حریم خصوصی و امنیت روانی کودکان را به خطر می‌اندازند.

در دنیای امروز، رسانه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها به ابزاری قدرتمند برای انتقال اطلاعات و تجربیات تبدیل شده‌اند، معلمان نیز به‌عنوان افرادی که مسئولیت تربیت نسل‌های آینده را بر عهده دارند، به این فضاها وارد شده و با ایجاد محتواهای آموزشی و تجربی، سعی در انتقال دانش و تجربیات خود دارند، با این حال معلم بلاگری نیز می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد که به تربیت و آموزش دانش‌آموزان آسیب می‌زند.

یکی از آسیب‌های اصلی معلم بلاگری، ناهماهنگی در محتوا است، یعنی امکان دارد معلمان در تلاش برای جلب توجه و افزایش دنبال‌کنندگان خود، اقدام به تولید محتوایی کنند که با استانداردهای آموزشی یا محتوای درسی هم‌خوانی ندارد، این موضوع می‌تواند موجب سردرگمی دانش‌آموزان شده و آن‌ها را از مسیر صحیح یادگیری منحرف کند به‌ویژه در زمینه‌هایی همچون علوم و ریاضیات، ناهماهنگی در اطلاعات می‌تواند به فهم نادرست و ایجاد پایه‌های علمی ضعیف منجر شود.

معلمانی که به بلاگری روی می‌آورند، ممکن است تحت فشار قرار گیرند تا همیشه محتوای جدید و جذاب تولید کنند، این فشار می‌تواند بر کیفیت تدریس و توجه آن‌ها به دانش‌آموزان تأثیر منفی بگذارد و در واقع، تمرکز بر تولید محتوا به‌جای تمرکز بر یادگیری و تربیت صحیح دانش‌آموزان می‌تواند به کاهش کیفیت آموزش منجر شود، همچنین معلمان بلاگر ممکن است به‌دلیل برخوردار نبودن از تخصص کافی در زمینه‌های خاص، اشتباهات آموزشی را در محتوای خود منتشر کنند، این اشتباهات می‌توانند به دانش‌آموزان آسیب برسانند و موجب ایجاد تصورات نادرست در مورد موضوعات مختلف شوند، به عنوان مثال معرفی روش‌های نادرست یا غیرعلمی در تدریس می‌تواند به یادگیری نادرست و اعتمادبه‌نفس نداشتن دانش‌آموزان منجر شود.

از تخته سیاه تا صفحه گوشی؛ دوگانگی معلم بلاگری

حقوق دانش‌آموزان زیر پا گذاشته نشود / ‏کسب رضایت والدین در نشر تصاویر فراگیران‬ ضروری است

زینب شجاعیان، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، پژوهشگر و نویسنده حوزه رسانه درباره استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی به شخصیت و رشد طبیعی آن‌ها آسیب می‌زند و آن‌ها را در معرض استرس و تنش‌های روانی قرار می‌دهد و این نوع بهره‌کشی نه‌تنها حقوق کودکان را نقض می‌کند، بلکه می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای آینده آن‌ها به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت معلمان به‌عنوان بلاگر فضای مجازی می‌تواند پیامدهای منفی جدی برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد، می‌افزاید: این فعالیت‌ها ممکن است به نقض حریم خصوصی دانش‌آموزان منجر شود و تمرکز معلمان را از وظایف آموزشی منحرف کند و از طرفی استفاده از تصاویر و اطلاعات دانش‌آموزان بدون رضایت آن‌ها می‌تواند به مشکلات حقوقی و روانی منجر شود که این روند نه‌تنها می‌تواند کیفیت آموزش و پرورش دانش‌آموزان را کاهش دهد، بلکه ممکن است موجب افزایش نارضایتی در میان دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شود.

دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی ادامه می‌دهد: امروزه فناوری و شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال گسترش هستند و معلمان باید با دقت بیشتری به فعالیت‌های آنلاین خود بپردازند و هرگونه اشتباه در این زمینه می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد، بنابراین ضروری است که معلمان با رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای، از هرگونه فعالیتی که ممکن است به حریم خصوصی دانش‌آموزان آسیب برساند، خودداری کنند.

شجاعیان با بیان اینکه رضایت والدین در نشر تصاویر دانش‌آموزان ضروری است، می‌گوید: معلمان باید به اهمیت رضایت دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در استفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی پی ببرند و احترام به حقوق دانش‌آموزان و حفظ حریم خصوصی آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد و توجه به این نکات می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش، پرورش و افزایش رضایت دانش‌آموزان و والدین کمک کند.

از تخته سیاه تا صفحه گوشی؛ دوگانگی معلم بلاگری

افول تربیت در سایه‌روشن فضای مجازی / ‏‬ معلمان برای ایجاد یک محیط آموزشی سالم و مؤثر تلاش کنند

سمیه طاهری، مشاور و روان‌شناس با بیان اینکه معلمان باید به اهمیت حفظ تعادل بین فعالیت‌های مجازی و وظایف آموزشی خود پی ببرند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تولید محتواهای جذاب بصری نباید به قیمت کاهش کیفیت آموزش و تربیت دانش‌آموزان تمام شود و معلمان باید با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی، از هرگونه فعالیتی که ممکن است به کیفیت آموزش آسیب برساند، خودداری کنند و با تمرکز بر وظایف آموزشی خود و حفظ تعادل بین فعالیت‌های برخط و وظایف حرفه‌ای، برای ایجاد یک محیط آموزشی سالم و مؤثر تلاش کنند.

وی می‌افزاید: وقتی معلمان به‌شدت درگیر فضای مجازی می‌شوند و تمام توجه خود را به اشتراک‌گذاری مسائل در این فضا معطوف می‌کنند، از وظایف اصلی خود که آموزش و تربیت دانش‌آموزان است، غافل می‌شوند و این غفلت می‌تواند منجر به کاهش کیفیت آموزشی و تحقق نیافتن اهداف آموزشی شود و در نتیجه، لازم است معلمان مرزهای حرفه‌ای خود را حفظ و از ترکیب زندگی شخصی با زندگی آموزشی خودداری کنند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن به وظایف آموزشی خود عمل کنند.

طاهری با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال گسترش هستند و معلمان باید با دقت بیشتری به مدیریت زمان و فعالیت‌های خود بپردازند، می‌گوید: تمرکز بیش از حد بر اشتراک‌گذاری مسائل در فضای مجازی می‌تواند به کاهش زمان و انرژی معلمان برای آماده‌سازی و ارائه درس‌های با کیفیت منجر شود و این موضوع نه‌تنها می‌تواند به کاهش کیفیت آموزش، بلکه موجب ایجاد نارضایتی در میان دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شود.

وی از مشکلات دیگر معلم بلاگری را فشار به دانش‌آموزان برای تولید محتوا می‌داند و می‌افزاید: این فشار می‌تواند موجب شود دانش‌آموزان به جای یادگیری، به دنبال ایجاد سوژه‌هایی باشند تا خود را به معلم نشان دهند و حتی ممکن است حس رقابت برای تولید محتوا و ایجاد سوژه‌های بامزه در میان دانش‌آموزان شکل بگیرد تا معلم بتواند آن‌ها را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد و این رقابت می‌تواند تمرکز دانش‌آموزان را از یادگیری منحرف کند و آن‌ها را به سمت جلب توجه معلم و دنبال‌کنندگان او سوق دهد.

این مشاور ادامه می‌دهد: مشکل دیگر معلم بلاگری، نقض حریم خصوصی است که بدون اطلاع دانش‌آموزان انجام می‌شود و در حالی که ممکن است دانش‌آموزان اطلاع کافی از این فضا نداشته باشند، این امر می‌تواند در آینده موجب شهرت ناخواسته آن‌ها شود و آن‌ها از عواقب آن بی‌خبر باشند و نبود آگاهی از این مسئله می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند که حتی ممکن است معلم برای ایجاد محتوای جذاب، تصاویر دانش‌آموزان را دستکاری کند، که این نیز به نوبه خود نقض حریم خصوصی و حقوق دانش‌آموزان است.

بر این اساس، معلمانی که به بلاگری مشغول هستند، امکان دارد به‌طور ناخودآگاه رقابت نامناسبی را میان خود و همکارانشان ایجاد کنند، این رقابت می‌تواند به ایجاد حس بود همکاری و تنش در محیط آموزشی منجر شود، به‌جای همکاری و تبادل تجربیات، ممکن است معلمان به دنبال جلب نظر بیشتر مخاطبان و دنبال‌کنندگان باشند که این موضوع می‌تواند منجر به آسیب روحی در محیط مدرسه شود.

معلم بلاگری می‌تواند آسیب‌های جدی به تربیت و آموزش دانش‌آموزان وارد کند؛ ناهماهنگی در محتوا، فشار بر معلمان، اشتباهات آموزشی، ایجاد رقابت نامناسب و تأثیر بر تربیت شخصیت از جمله آسیب‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، معلمان باید به‌عنوان الگوهایی برای دانش‌آموزان، به جای تمرکز بر جذب توجه در فضای مجازی، بر آموزش و تربیت صحیح تأکید کنند، در این صورت می‌توانند به رشد و پیشرفت دانش‌آموزان کمک کنند و تأثیر مثبتی بر آینده آن‌ها داشته باشند.

کد خبر 809242

برچسب‌ها