به گزارش خبرگزاری ایمنا، نقش دانشآموزان در توسعه علم و رشد کشور، جایگاهی والا و انکارنشدنی دارد، دانشآموزان با ذهنهای خلاق و پرسشگر خود، پتانسیل بزرگی برای ایجاد تغییرات مثبت در ابعاد مختلف جامعه دارند و ستون فقرات پیشرفت علمی و فرهنگی جامعه بهشمار میروند که از یک سو با کسب دانش و مهارتهای مختلف، نیروی محرکهای برای رشد اقتصادی و اجتماعی میشوند و از سوی دیگر با تقویت ارزشهای اخلاقی و فرهنگی، ضامن حفظ و ارتقای هویت ملی هستند و با گامهایی استوار و انگیزهای بیپایان، آیندهای روشن برای کشور رقم میزنند.
در طول تاریخ، دانشآموزان همواره نقشی مهم در تحولات اجتماعی و سیاسی ایفا کردهاند همچون شهدای دانشآموز که نمونه بارز از تعهد و ایثار این نسل هستند، دانشآموزانی که در دوران جنگ تحمیلی با شجاعت و ایمان به جبهههای نبرد شتافتند و جان خود را فدای میهن کردند، مثالهای زندهای از عشق به وطن و آرمانهای انقلاب اسلامیاند که یاد و خاطره این قهرمانان کوچک، همواره در دلها زنده خواهد ماند و الگوی ایثار و فداکاری برای نسلهای آینده خواهد بود.
نقش دانشآموزان در تحقق اهداف ملی و بینالمللی بهعنوان نیرویی نوپا و پرانگیزه از اهمیت ویژهای برخوردار است، بنابراین تربیت و آموزش صحیح آنها میتواند به شکلگیری نسلی دانا، توانا و مسئولیتپذیر منجر شود که در تمام عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی نقشآفرینی کنند و جامعهای پویا و شکوفا بسازند، دانشآموزان نه تنها بهعنوان سفیران فرهنگی و علمی، بلکه بهعنوان پلهای ارتباطی میان فرهنگها و ملل مختلف میتوانند با معرفی دستاوردهای علمی و فرهنگی ایران به جهان، تصویر مثبتی از کشور خود به نمایش میگذارند و افتخاراتی را برای کشور به ارمغان بیاورند که نه تنها نشان از توانمندیهای آنها دارد، بلکه نمایانگر ظرفیتهای بینظیر آموزشوپرورش کشور است.
سرمایهگذاری در آموزش و پرورش صحیح دانشآموزان و ایجاد بسترهای مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنها، از جمله مهمترین اولویتهای هر جامعهای است که به آیندهای روشن و پرامید نگاه دارد، زیرا این نسل از کودکان نوجوانان میتوانند در مسیر نوآوری و خلاقیت گام بردارند و با تلاش و پشتکار خود در رفع چالشهای بزرگ جهانی نقش ایفا کنند، بر این اساس است که میگوئیم دانشآموزان امروز، مدیران، متخصصان و رهبران فردا هستند که با انگیزه و اشتیاق خود میتوانند آیندهای بهتر برای تمام افراد رقم بزنند.
بزرگداشت روز دانشآموز فرصتی است تا به نقش و اهمیت این نسل پرانگیزه و پرشور در توسعه جامعه و اعتلای کشور توجه کنیم و یادآور شویم که آینده روشن کشور در دستان دانشآموزان امروز است، به همین مناسبت گفتوگویی داشتیم با دانشآموزی که تلاش میکند قلههای رفیع علمی و پژوهشی را فتح کند و در این راه توانسته رتبههای متعدد استانی و ملی در جشنوارههای علمی و پژوهشی کسب کند، او که ذوق هنری و شور نوجوانی خود را با مسیر علمی تلفیق کرده، سعی دارد پنجره روشنای علم را به روی دیگر دانشآموزان و همسالانش باز کند و طعم شیرین علمآموزی و گام برداشتن در مسیر خدمت به مردم کشور را به آنها بچشاند.
کسب همزمان ۶ رتبه استانی و ورود به مرحله ملی در راستای اعطای عنوان پژوهشگر حرفهای کشور
عطرین وطنخواه، دانشآموز پژوهشگری که تنها ۱۵ سال سن دارد، پیرامون اهداف و فعالیتهای خود به خبرنگار ایمنا میگوید: در حال حاضر در پایه نهم مشغول به تحصیل هستم و به یاد دارم که از ششم دبستان علاقهمند به مطالعات تحقیقی و فعالیتهای پژوهشی بودم و این علاقه درونی موجب شد، از همان زمان در جشنوارهها و مسابقات علمی و پژوهشی شرکت کنم و با محک زدن خود سعی بر رشد و پیشرفت در این مسیر داشته باشم و تاکنون این راه را ادامه دادهام و از تصمیمی که در چندین سال گذشته دست به انتخاب آن زدهام، خرسند و راضی هستم.
وی با بیان اینکه در مسابقههای برگزار شده در سال جاری توانستم در شش محور علمی رتبه استانی کسب کنم که چهار مورد از این پژوهشها به مرحله دفاع کشوری راه پیدا کرد، میافزاید: کسب رتبه نخست استان و رتبه برتر کشور در گرایش تولید محتوای زیست فناوری با ساخت فیلم میکروفتوگرافی که در آن با نمونهبرداری از آب زایندهرود و آزمایش کردن آن با نمونههای مختلف آزمایشگاهی، آغازیان بومی زایندهرود را بررسی کردم و این یکی از تلاشهای علمی و پژوهشی بود که حائز رتبه ملی شد.
این دانشآموز فعال و دغدغهمند با اشاره به کسب رتبه نخست استان اصفهان در گرایش علوم و فنون هستهای ادامه میدهد: با تولید یک پویانمایی سعی کردم کاربرد انرژی هستهای را در زندگی روزمره نشان دهم و به عنوان نمونه از ماشینهای برقی صحبت کردم که نیروی محرکه آن با انرژی هستهای تأمین میشود و تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی محیطزیست دارد، همچنین خشکی زایندهرود اصفهان موجب شد در زمینه انرژیهای نوین و هستهای فعالیت گستردهتری داشته باشم، زیرا مهمترین مسئله و مطالبه مردم اصفهان همین زایندهرود است و سعی شد در پویانمایی راهکارهایی برای بهبود وضعیت فعلی بیان شود.
کسب رتبه نخست استان و سوم علمی فناوری کشوری در ریاضیات جشنواره نوجوان خوارزمی و رتبه نخست استان و رتبه برتر کشور در گرایش تولید محتوای سلول بنیادی پزشکی و بازساختی نیز از دیگر مقامهای کسب شده توسط این دانشآموز پژوهشگر است که در سطح استان محل تحصیل خود هم حائز رتبه نخست در گرایش انرژیهای نوین و گرایش ایدهپردازی و کارآفرینی شده است، خاطرنشان میکند: همزمان در شش محور علمی و پژوهشی توانستم رتبه استانی کسب کنم که در تمام این محورها وارد مرحله ملی کسب عنوان پژوهشگر حرفهای کشور شدم.
قصد دارم جرقهای برای ظرفیت بزرگ درونی هر دانشآموز باشم
وطنخواه عنوان میکند: در زمان تحصیل در پایه ششم دبستان که مشغول به فعالیت در زمینه سلولهای بنیادی بودم بر موضوع درمان دندان درد و ترمیم دندانهای شکسته بزرگسالان با استفاده از سلولهای بنیادی تحقیق و پژوهش میکردم و به تازگی در صدد هستم پژوهشها و مطالعات انجام شده در این زمینه را در قالب یک کتاب منسجم چاپ و منتشر کنم و پویانماییهای تولید شده نیز در قالب داستانهای متعدد و متوالی در اختیار عموم دانشآموزان و خانوادهها قرار گیرد.
وی اضافه میکند: با تلفیق استاپموشن، موشنگرافی و انیمیشن دیجیتال سبک جدیدی خلق کردم و با استفاده از آن دست به تولید و ساخت پویانماییهای مختلف علمی میزنم و تمام این فعالیتها از طراحی شخصیتها تا صداگذاری و فیلمنامهنویسی را خودم انجام میدهم.
این دانشآموز پژوهشگر درباره هدف و چشمانداز خود از ادامه دادن این مسیر علمی تصریح میکند: دانشآموزان از مشاهده پویانماییها لذت میبرند و شاید کمتر به سمت مطالعه کتب تخصصی علمی بروند، به همین سبب تلاش میکنم با ساخت و تولید انیمیشنهای علمی بتوانم آنها را به مباحث علمی علاقهمند کنم تا به تدریج آنها نیز پا در مسیر پژوهش بگذارند و پیگیر موضوعات علمی باشند، قصد دارم جرقهای باشم برای ظرفیت بزرگ درونی هر دانشآموز که با کسب آگاهی و تلاش در این مسیر بتوانیم به هموطنان خویش خدمت کنیم.
وطنخواه با بیان اینکه به تنهایی در این مسیر علمی و پژوهشی گام نگذاشتم و نمیتوانستم به تنهایی پیشرفت کنم، میافزاید: از مادرم که فداکارانه در تمام مراحل زندگی بهویژه تحصیل، همراه و حامی من هستند، بسیار تشکر میکنم و قدردان محبتهایش هستم و میدانم که جبران زحمات بیمنت مادرم کاری دشوار است و سعی میکنم با تلاش و پیشرفت روزافزون خود لبخند شادی را بر لبان او بنشانم.
بر این اساس، سرمایهگذاری بر تعلیم و تربیت چندجانبه دانشآموزان و فراهم کردن بسترهای مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنها موجب میشود هر دانشآموز به تناسب علاقه و استعداد خود در مسیر افزایش آگاهی و مهارت گام بردارد و در راستای رشد و توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور خویش همواره در تلاش باشد و همان گونه که اشاره شد دانشآموزان امروز، مدیران، متخصصان، و رهبران فردا هستند که با انگیزه و اشتیاق خود میتوانند آیندهای بهتر برای همگان رقم بزنند.
روز ۱۳ آبان، نمادی از بیعت و تعهد دوباره به اهداف بلند و ارزشهای مقدسی است که یادآور فداکاریها و تلاشهای دانشآموزان جریانساز تاریخی است که در مسیر استقلال و آزادی ایران، قدم نهادند و جانهای خود را در راه ایمان و وطن فدا کردند؛ این روز، فرصتی است برای مرور اهداف و چشماندازهای بلند و یادآوری ارزشهای اخلاقی و ملی که باید در قلب هر دانشآموز و هر ایرانی زنده بماند.
دانشآموزان، به عنوان نیروهای جوان و پرانرژی جامعه، نقش بزرگی در توسعه علم و رشد کشور دارند، آنها با تلاش و پشتکار خود میتوانند به دستاوردهای بزرگی نائل شوند و مسیر پیشرفت و ترقی را هموار کنند و شهدای دانشآموز مثال بارزی از این تعهد و تلاش هستند که با ایثار و ازخودگذشتگی، راه را برای نسلهای آینده روشن کردند.
این روز، نه تنها یادآور فداکاریهای گذشته، بلکه آغازی برای برداشتن گامهای نو در مسیر توسعه و پیشرفت است، روزی برای تعهد دوباره به اهداف بلند و مرور راههایی است که باید طی شود تا بتوان به آیندهای روشنتر و پربارتر دست پیدا کرد.
نظر شما