طرح LEZ یکی از اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا است

معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: یکی از طرح‌های موفق شهرداری این کلان‌شهر برای کمک به کاهش آلودگی هوا، طرح LEZ است که به‌صورت هوشمند خودروها را در سطح شهر رصد می‌کند؛ در این طرح اگر خودروها معاینه فنی نداشته باشند، جریمه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین حق‌شناس شامگاه گذشته _یکشنبه ششم آبان_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا به‌ویژه احداث و تکمیل خط دوم مترو اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ پس از دوران شیوع کرونا مطالعات جامع حمل‌ونقل در کلان‌شهر اصفهان صورت گرفت و نشان داد که شاخص‌های حمل‌ونقل نسبت به ۱۰ سال گذشته (۱۳۹۱) به‌طور چشمگیری تغییر کرده است؛ به‌طور ویژه تعداد سفرهای شهروندان، سهم سفر با خودروی شخصی و طول سفرها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و پیمایش خودروها تقریباً ۲.۲ برابر شده است.

وی افزود: این موضوع موجب افزایش ترافیک و مشکلات زیست‌محیطی شده است و اگر شهرداری اصفهان در جهت بهبود حمل‌ونقل همگانی اقدامی نکند، شرایط سال به سال بدتر خواهد شد؛ این روند رشد طبیعی محسوب می‌شود، اما پدیده‌هایی نظیر کرونا و مشکلات اقتصادی به آن شدت می‌بخشند، بنابراین شهرداری برای رویارویی با این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات مؤثر است.

معاون سابق حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری در چند سال گذشته اقداماتی در زمینه حمل‌ونقل همگانی انجام داده است، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به توسعه خطوط مترو اشاره کرد، به‌طوری که برای خط دو مترو سرمایه‌گذاری بلندمدت شده و ساعات فعالیت خط یک در روزهای تعطیل افزایش پیدا کرده و تا ساعت ۲۲:۰۰ شب تمدید شده است، همچنین تجهیز ایستگاه‌های مترو به پارکینگ دوچرخه و فعال‌سازی قطارهای معیوب، ظرفیت استفاده از مترو را افزایش داده است.

حق‌شناس ادامه داد: در حوزه خطوط بی‌آرتی، پنج خط جدید احداث شده است که ۲.۵ برابر بیشتر از دوره‌های قبلی است و میانگین سرفاصله این خطوط ۵ دقیقه است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ناوگان اتوبوسرانی نیز از دیگر اقدامات شهرداری است؛ سال ۱۴۰۰ تعداد اتوبوس‌های فعال ۵۰۰ دستگاه بود که با خرید ۱۸۲ دستگاه جدید و بستن قرارداد برای ۲۰۰ دستگاه دیگر که هنوز تحویل نشده و با بازسازی، اورهال و تعمیرات اساسی اتوبوس‌ها، تعداد اتوبوس‌های فعال به ۹۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه کرد: ناوگان جدید شامل اتوبوس‌های ۱۲ متری، ۱۸ متری و میدل‌باس و ون در خطوط همگانی و محلی است که برخی برای نخستین‌بار با مهندسی خطوط در اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین هر سال ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تعمیرات اساسی دریافت می‌کنند که این بهسازی‌ها موجب کاهش سرفاصله‌ها و جذابیت بیشتر حمل‌ونقل همگانی شده است.

حق‌شناس عنوان کرد: ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی به مسافران در زمینه زمان حرکت اتوبوس‌ها و استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ترافیک به شناسایی و برطرف کردن ۳۵ گلوگاه اصلی ترافیکی کمک کرده است؛ همکاری‌های بخش‌های مختلف شهرداری و معاونت حمل‌ونقل برای اجرای پروژه‌های مختلف رفع ۳۵ گلوگاه ترافیکی از جمله خروجی اصفهان و پل شهید هنیه، میدان شهید علیخانی، رمپ خروجی امام خمینی (ره)، تعریض بزرگراه خرازی، میدان همدانیان، خیابان مدرس، خیابان باهنر و تقاطع پنج رمضان مؤثر بوده است که مدت‌ها معطل مانده بود، انجام شده است‌.

وی گفت: این مجموعه اقدامات نشان می‌دهد که شهرداری اصفهان با تلاش برای بهبود سیستم حمل‌ونقل همگانی و کاهش ترافیک، گام‌های مهمی برداشته است و با وجود چالش‌ها به کاهش وابستگی به خودروی شخصی و بهبود حمل‌ونقل عمومی در شهر کمک بسیاری کرده است.

معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تجربیات حمل‌ونقل عمومی در شهرهای پیشرفته تصریح کرد: در مطالعات جامع حمل‌ونقل، بررسی‌های جامعی از وضعیت شهرهای مختلف دنیا انجام شد؛ شهرهای پیشرفته به‌ویژه آن‌هایی که از لحاظ مالی و اقتصادی توانمندی بیشتری دارند یا سابقه‌ای در حمل‌ونقل ریلی دارند، بیشتر تمرکز خود را بر مترو و خطوط ریلی گذاشته‌اند، اما شهرهای در حال توسعه با توان اقتصادی کمتر تمرکز خود را بر توسعه خطوط بی‌آرتی، اتوبوس و حمل‌ونقل پاک نظیر دوچرخه و پیاده‌روی معطوف کرده‌اند؛ در این راستا کلان‌شهر اصفهان نیز در سیاست‌گذاری‌های خود به توسعه حمل‌ونقل همگانی توجه ویژه‌ای داشته است.

حق‌شناس ادامه داد: برای بلندمدت، پروژه مترو مورد توجه قرار گرفته و در کوتاه‌مدت، خطوط حمل‌ونقل پاک نظیر بی‌آرتی و دوچرخه توسعه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به سال ۱۴۰۰ شرایط به‌طور قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده است و با استفاده از نرم‌افزارهای رصد، تمام خطوط مورد بررسی قرار گرفت؛ با این حال هنوز با استانداردهای لازم فاصله داریم که این استانداردها بر اساس تعداد مسافران در خطوط مختلف تعیین می‌شود.

معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر خطوط بی‌آرتی وضعیت مناسبی دارد و با استفاده از سامانه «اصرو»، زمان رسیدن به هر ایستگاه مشخص شده است و مسافران می‌توانند برنامه سفر خود را بهتر تنظیم کنند؛ این سیستم به مسافران کمک می‌کند که از منزل زمان دقیق سفر خود را تنظیم کنند و در نتیجه تاخیرها به کمترین میزان می‌رسد.

حق‌شناس گفت: تجربه نشان می‌دهد که در مدیریت شهری، باید روی یک سیاست مشخص تمرکز کرد؛ در دوره‌های مختلف ممکن است تلاش شده باشد که هم‌زمان چند اقدام انجام شود، از جمله اجرای پروژه‌های زیرگذر و خطوط حمل‌ونقل همگانی، اما اگر تمرکز اصلی بر توسعه حمل‌ونقل پاک گذاشته شود، دستیابی به اهداف سریع‌تر خواهد بود؛ این رویکرد می‌تواند به‌عنوان یک توصیه مؤثر در بهبود وضعیت حمل‌ونقل در اصفهان مطرح شود.

وی بیان کرد: -در دوره اخیر، شهرداری اصفهان توجه ویژه‌ای به توسعه سیستم حمل‌ونقل شهری به‌ویژه قطار شهری داشته است؛ در این دوره برای قطار شهری زمان و انرژی زیادی صرف شده و تلاش‌های مختلفی در زمینه‌های ساخت و تأمین مالی صورت گرفته است، به‌ویژه با وجود محدودیت‌های مختلف، خط دو نسبت به خط یک مترو با سرعت بیشتری ساخته شده است.

معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به گسترش معاینه فنی و هوشمندسازی گفت: شهرداری در زمینه گسترش معاینه فنی خودروها نیز اقدامات قابل توجهی را انجام داده است؛ در این راستا ایستگاه‌های معاینه فنی برای خودروها و موتورسیکلت‌ها به‌طور مؤثری توسعه پیدا کرده است. یکی از طرح‌های موفق شهرداری این کلان‌شهر برای کمک به کاهش آلودگی هوا، طرح LEZ است که به‌صورت هوشمند خودروها را در سطح شهر رصد می‌کند؛ در این طرح اگر خودروها معاینه فنی نداشته باشند جریمه می‌شوند؛ این سامانه در اصفهان به‌خوبی اجرا و به‌روزرسانی شده است.

حق‌شناس افزود: شهرداری با استفاده از سامانه‌های هوشمند و نرم‌افزاری، اقداماتی را برای کاهش ترافیک و بهبود وضعیت حمل‌ونقل انجام داده است؛ برآوردهای ما نشان می‌دهد که این اقدامات توانسته‌اند حدود ۱۵ درصد به کاهش آلودگی هوای ناشی از حمل‌ونقل کمک کنند.

کد خبر 805098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.