بذر کتان چه خواصی دارد؟ + طریقه و بهترین زمان مصرف برای لاغری

بذر کتان به دلیل داشتن خواص دارویی بسیار، ارزشمند شناخته می‌شود و از جمله خواص آن می‌توان به پیشگیری از سرطان، درمان گُرگرفتگی، بهبود عملکرد کلیه، کاهش کلسترول خون، کنترل وزن، جلوگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سکته قلبی و کمک به سلامت پوست و مو اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تخم کتان یک نوع گیاه بومی آسیا و اروپا و در دو رنگ قهوه‌ای و طلایی موجود است، اما ممکن است در رنگ‌های دیگری نیز در بازار موجود باشد؛ این دانه دارای خواص بی‌نظیری است و متخصصان از آن برای درمان لاغری بدن یا حتی چاقی صورت استفاده می‌کنند.

دانه کتان، دانه‌ای روغنی است که سرشار از امگا ۳ و فیبر است، این دانه روغنی مانند سایر دانه‌ها فصل مناسب کشت مختص به خود را دارد و در اواخر بهار یا اوایل تابستان کاشته می‌شود و مدت زمان لازم برای رشد آن سه ماه است.

خواص تخم کتان

این دانه یکی از قوی‌ترین دانه‌های دارویی است که خواص بسیار زیادی دارد که از جمله خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از سرطان
  • درمان گُر گرفتگی
  • بهبود عملکرد کلیه
  • کاهش کلسترول خون
  • کنترل وزن
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری از سکته قلبی
  • کمک به سلامت پوست و مو

آنتی‌اکسیدان موجود در این دانه باعث نابودی رادیکال‌های آزاد می‌شود و از بروز انواع بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و از مواد مغذی که در این دانه گیاهی و دارویی وجود دارد می‌توان به پروتئین، فیبر، کلسیم، چربی، کربوهیدرات، منیزیم، پتاسیم و فولات نام برد، همچنین ویتامین B6، زینک و آهن نیز در این دانه پر خاصیت وجود دارد.

بذر کتان چه خواصی دارد؟ + طریقه و بهترین زمان مصرف برای لاغری

دانه کتان را چگونه مصرف کنیم؟

پودر دانه کتان: پودر این دانه دارویی را به آب اضافه کنید یا آن را در اسموتی‌های خود بریزید؛ دانه‌های آسیاب شده را به جای دانه‌های کامل و با آب فراوان مصرف کنید، هضم تخم کتان آسیاب شده بسیار راحت‌تر از تخم کتان کامل است، این تا حدی به این دلیل است که روده شما قادر به تجزیه کامل پوسته بیرونی و سخت این دانه‌ها نیست، برای اطمینان از خلوص پودر دانه کتان شما می‌توانید تخم کتان کامل را بخرید، آن را در یک آسیاب قهوه آسیاب کنید و محصول آسیاب شده را برای استفاده آسان در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.

راه دیگر این است که پودر را با ماست مورد علاقه خود مخلوط کنید، دانه کتان آسیاب شده را روی غلات سرد یا گرم بپاشید تا فیبر و طعم بیشتری داشته باشید، با مخلوط کردن پودر دانه کتان در کلوچه‌ها یا نان‌ها، به محصولات پخته شده حالتی سالم بدهید.

روغن دانه کتان: روغن دانه کتان را به جای سس سالاد روی سالادهای تازه بریزید و میل کنید، روغن این گیاه دارویی با فرایندی به نام پرس سرد تولید می‌شود که به استخراج مؤثر روغن از دانه‌ها کمک می‌کند، از آنجایی که این روغن به دما، گرما و نور بسیار حساس است، بهتر است آن را در بطری‌های شیشه‌ای و تیره رنگ نگه دارید و در مکانی تاریک و خنک مانند کابینت‌های دور از اجاق گاز و فر در آشپزخانه نگهداری کنید.

صبحانه رژیمی با دانه کتان: یک راه ساده برای لذت بردن از تخم کتان این است که سعی کنید آن را با دانه‌های دیگر در دستور العمل‌های مورد علاقه خود جایگزین کنید، به عنوان مثال، دانه کتان یک افزودنی عالی برای غذاهایی مانند گرانولا، ماست، ماست یونانی، بلغور جو دوسر و مخلوط آجیل است.

پخت‌وپز با روغن تخم کتان: از آنجایی که بعضی مواد مغذی این دانه به حرارت حساس هستند، روغن دانه کتان برای روش‌های پخت و پز با حرارت بالا، مانند سرخ کردن، مناسب نیست، با این وجود، بعضی مطالعات نشان می‌دهند که سرخ کردن سبک تا دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی‌گراد) باعث کاهش کیفیت روغن نشده است.

خواص تخم کتان برای پوست

از مهم‌ترین خواص تخم کتان برای صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود جای زخم و صاف‌تر شدن سطح پوست
  • رفع چین و چروک
  • بهبود جوش و آکنه صورت
  • رفع تحریک، التهاب، بثورات و قرمزی پوست
  • جلوگیری از خشکی پوست و ایجاد چین و چروک
  • لایه‌برداری پوست و بسته شدن منافذ باز پوست

خواص تخم کتان برای مو

اسیدهای چرب موجود در بذر کتان برای سلامتی مو مفید است، این اسیدهای چرب به رشد فولیکول مو و تقویت ساختار آن کمک می‌کند، همچنین پروتئین‌های موجود در بذر کتان مانع از شکنندگی ساقه مو می‌شود.

بذر کتان چه خواصی دارد؟ + طریقه و بهترین زمان مصرف برای لاغری

طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم

بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو کاربرد دارد، البته بذر کتان به تنهایی باعث لاغری نمی‌شود، اما از آنجایی که دارای ویتامین‌های کافی و انواع اسیدهای چرب اشباع نشده و امگا ۳ فراوان و فیبر کافی است، می‌توان از آن به عنوان مکمل در رژیم‌های لاغری استفاده کرد، بذر کتان با داشتن فیبر زیاد می‌تواند موجب کاهش اشتها و با داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی کافی موجب تأمین مواد غذایی لازم برای بدن شود.

بهترین زمان مصرف بذر کتان برای لاغری چه زمانی است؟

در طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم بهتر است یک قاشق سوپ‌خوری از دانه تازه کوبیده شده را در یک فنجان آب داغ حل کنید تا یک مخلوط ژله‌ای به دست آید، کمی که خنک شد آب نصف یک لیمو ترش را به آن اضافه و میل کنید؛ می‌توانید از این نوشیدنی یک بار در روز مصرف کنید، چنانچه دارای بیماری خاصی هستید و دارو مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی حتی بذر کتان با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش بذر کتان برای لاغری

طرز استفاده تخم کتان متنوع است و یکی از روش‌های متداول آن مصرف به صورت دمنوش دانه کتان است، جهت آماده کردن دمنوش تخم کتان کافی است دو تا سه قاشق غذاخوری از آن را داخل یک فلاکس یا لیوان دمنوش بریزید، سپس حدود یک لیتر آب جوش به آن اضافه کنید و درب ظرف را ببندید، برای لاغری می‌توانید از این دمنوش روزانه پیش از صرف هر وعده غذایی استفاده کنید؛ یک فنجان از این دمنوش را پیش از وعده‌های نهار و شام یا پیش از خواب بنوشید.

مقدار مجاز مصرف تخم کتان

تخم کتان اغلب توسط بزرگسالان سالم و بدون مشکلات سلامتی خاص، می‌تواند در دزهای ۲۰ تا ۳۰ گرم خوراکی در روز استفاده شود، دانه کتان اغلب با غذاها مخلوط می‌شود و در محصولات پخته شده مانند کلوچه‌ها، نان‌ها و اسنک بارها و تنقلات استفاده می‌شود.

کد خبر 804978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.