موتور هیدروژنی الکتریکی هیوندای رکورد سفر را شکست

موتور هیدروژنی الکتریکی هیوندای که به‌منظور آزمایش سوار بر کامیون‌هایXCIENT راهی سوئیس شده بود، رکورد سفر را شکست و تنها با یک بار سوخت‌گیری، ۱۰ کیلومتر مسیر را پیمود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گروه موتور هیوندای کره به یک نقطه عطف بزرگ در سفر کامیون‌های پیل سوختی هیدروژنی خود رسید که شامل پیمودن ۱۰ میلیون کیلومتر در جاده‌های سوئیس می‌شور. این تولیدکننده کره‌ای ناوگانی از کامیون‌های سلول سوختی XCIENT را به این کشور اروپایی عرضه کرده است که تنها در سه سال و هشت ماه، معادل ۲۵۰ بار دور زمین سفر می‌کنند.

هیوندای ۴۸ کامیون سلول سوختی هیدروژنی XCIENT را در سال ۲۰۲۰ پس از تقویت زیرساخت‌های لازم برای سوخت پ‌رسانی و خدمات‌رسانی به این ناوگان، به سوئیس اعزام کرد. این طرح نظارت بر نحوه عملکرد فناوری در کاربردهای تجاری واقعی و ارزیابی اثربخشی فرآیند سوخت‌رسانی و سرویس کامیون‌ها بود.

هیوندای ضمن ابراز رضایت بالا از دستاوردهای ناوگان اعزامی به سوئیس، اعلام کرد که قصد دارد از داده‌های عملکرد و مصرف آن‌ها برای بهبود و تقویت سیستم پیل سوختی خود بهره ببرد. این شرکت با تجزیه‌وتحلیل دقیق بازخورد مشتریان، زمینه‌های بهبود را شناسایی کرده و به بهترین نحو به نیازهای رانندگان و صاحبان ناوگان پاسخ داده است.

موتور هیدروژنی الکتریکی هیوندای رکورد سفر را شکست

نکته مثبت دیگر نمایش مثبت ناوگان هیدروژنی XCIENT هیوندای در سوئیس این است که بینشی در مورد پیروی از سیاست‌های زیست‌محیطی ارائه می‌کند؛ سیاست‌هایی که هر سال با تمرکز جهان بر انقلاب انرژی سبز سخت‌تر می‌شوند.

فناوری پیل سوختی هیوندای و مشخصات کامیون XCIENT

XCIENT در واقع نخستین کامیون هیدروژنی الکتریکی تولید انبوه و سنگین در جهان است که توسط سازنده کره‌ای هیوندای تولید شد و در کشورهایی همچون سوئیس، آلمان و ایالات متحده عملکرد استثنایی داشت. مدل آزمایش‌شده در سوئیس دارای یک موتور حداکثر ۳۵۰ کیلوواتی است که در راستای ارائه بهترین عملکرد مطابق با نیازهای کشور آزمایش‌کننده، روی یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی ۱۸۰ کیلوواتی کار می‌کند. ساختار کابین این کامیون که برای بهترین دید طراحی شده است، مزیت خاصی در جاده‌های اروپایی با پیچ‌های تنگ و تغییرات ناگهانی ارتفاع ارائه می‌دهد. ظرفیت هیدروژن این کامیون‌ها ۳۱ کیلوگرم و به‌معنای پیمودن مسافت ۲۴۸ مایل با هر بار شارژ است.

سوئیس بعضی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین و مقررات آلایندگی، زمان سوخت‌گیری و محدوده انتشار گازهای گلخانه‌ای را در سطح اروپا دارد، اما این کشور از سیاست‌های خود با یک شبکه سوخت‌گیری هیدروژنی توسعه‌یافته و قابل‌دسترس پشتیبانی می‌کند. این یکی از دلایلی است که هیوندای این کشور را برای آزمایش ناوگان پیل سوختی XCIENT خود انتخاب کرده است.

موتور هیدروژنی الکتریکی هیوندای رکورد سفر را شکست

بزرگترین مزیت کامیون‌های یادشده نسبت به کامیون‌های دیزلی این است که بدون انتشار کربن کار می‌کنند و بی صدا هستند. آن‌ها برای تحویل بار در مناطق مسکونی در ساعات اولیه صبح یا اواخر شب عالی هستند، زیرا هیچ صدایی تولید نمی‌کنند و به جای گازهای خروجی تنها بخار آب منتشر می‌کنند. مزیت دیگر راحتی آن‌هاست که در کنار زمان سوخت‌گیری سریع ۸ تا ۲۰ دقیقه‌ای، بسته به دمای مخزن خارجی، رانندگان را قادر به سفرهای طولانی می‌کند.

چندین شرکت لجستیکی آمریکای شمالی نیز از کامیون‌های سلول سوختی XCIENT استفاده می‌کنند. هیوندای ۳۰ مدل پیل سوختی را به این قاره عرضه کرد و به‌دنبال آن به بزرگترین عرضه‌کننده کامیون‌های پیل سوختی در منطقه تبدیل شد. نسخه طراحی‌شده برای ایالات متحده دارای ویژگی‌هایی برای جابه‌جایی در مسافت‌های طولانی با چیدمان تراکتور-تریلر است که با نسخه‌های باری دیگر بازارها تفاوت دارد. برد این کامیون‌ها با بار کامل حدود ۴۵۰ مایل است که برای پیمودن مسافت‌های وسیع مورد نیاز است.

موتور هیدروژنی الکتریکی هیوندای رکورد سفر را شکست

پاک، سبز، پرانرژی و کربن‌صفر

مدل XCIENT هیوندای کربن‌صفر است و انتشاری جز آب خالص ندارد، بنابراین یکی از پاک‌ترین اشکال انرژی موجود در جاده‌ها به‌شمار می‌رود. این سیستم همچنین ذرات گرد و غبار را هنگام جذب اکسیژن در حین کار فیلتر می‌کند. به‌طور کلی، سیستم‌های موتور پیل سوختی هیدروژنی مزایای زیر را ارائه می‌دهند:

انرژی کارآمد

آلودگی صوتی کم

هزینه‌های عملیاتی پایین

سوخت‌گیری سریع

قطعات قابل اعتماد و مقاوم

منبع تغذیه غیرمتمرکز

از آنجا که هیوندای به دنیایی کمک می‌کند که در آن هیدروژن تمیز در همه جا قابل دسترس باشد، کامیون سلول سوختی XCIENT به عنوان یک رقیب برتر در حوزه پیل‌های سوختی نشان خود را نشان داده است.

موتور هیدروژنی الکتریکی هیوندای رکورد سفر را شکست

کد خبر 804562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.