جنگ غزه بذرهای فلسطین را به روز قیامت کشاند

جنگ غزه باعث شد که خزانه بذر جهانی موسوم به روز قیامت (سوالبارد) که در قطب شمال برای حفاظت از تنوع گیاهی جهان طراحی شده است، در هفته جاری میزبان ۲۱ گونه بذر فلسطینی شامل سبزیجات و گیاهان مختلف باشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خزانه جهانی بذر سوالبارد، یک شبکه ایمن در مواقع بلایای طبیعی، جنگ، تغییرات آب‌وهوایی، بیماری یا بلایای انسانی ارائه می‌دهد و شامل سه اتاق سرد است که در سال ۲۰۰۸ با بودجه نروژ راه‌اندازی شد. این شبکه که به خزانه بذر روز قیامت یا سرداب قیامت نیز معروف است، امروزه حدود ۱.۳ میلیون نوع بذر را در خود جای داده که سپرده‌گذاران آن‌ها می‌توانند هر زمان که تمایل داشته باشند آن‌ها را برداشت کنند.

هدف این بنا که اصطلاحاً با عنوان کشتی نوح محصولات غذایی شناخته می‌شود و در دل کوهی در نزدیکی لانگ‌یربین Longyearbyen جزیره اسپیتسبرگن Spitsbergen، در حدود ۱۳۰۰ کیلومتری قطب شمال ایجاد شده، حفظ گیاهانی است که می‌توانند جمعیت روبه‌رشد مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی جهان را تغذیه کند.

تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها در جهان امروز زیرساخت‌ها را تهدید می‌کند و بر امنیت غذایی بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در بیش از ۷۵ کشور سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. بانک‌های غذایی در حال افزایش تلاش‌ها برای پشتیبان‌گیری از مجموعه‌های بذر جهانی هستند و ایجاد یک پناهگاه امن در سوالبارد، اقدامی در حمایت از این تلاش‌ها به شمار می‌رود.

جنگ غزه بذرهای فلسطین را به روز قیامت وارد کرد

این سرداب دور از مناطقی با احتمال هرگونه درگیری قرار دارد و در ارتفاعی قرار گرفته است که در برابر بالا آمدن سطح دریا محافظت می‌شود. سرداب روز قیامت سوالبارد به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند در برابر بلایای طبیعی مقاومت کند و حتی اگر سیستم تبرید از کار بیفتد، دمای سرد خود را به لطف یخ‌بندان دائمی اطراف خود حفظ می‌کند.

بذرهای مناطق جنگ‌زده در مسیر سرداب قیامت

سوالبارد چهارشنبه گذشته از دریافت ذخیره جدیدی از هزاران نمونه بذر خبر داد که شامل نمونه‌های فلسطینی در بحبوحه جنگ و گرسنگی غزه نیز می‌شد. ذخیره جدید شامل بیش از ۳۰ هزار نمونه از ۲۳ سازمان در ۲۱ کشور جهان بود که ۲۱ گونه فلسطینی متشکل از سبزیجات و گیاهان مختلف را در خود جای داده بودند. این ذخایر توسط اتحادیه غیرانتفاعی کمیته‌های کار کشاورزی فلسطین (UAWC) ارائه شده است.

سوالبارد همچنین در انتظار دریافت بذرهای جدیدی از سودان در طول فوریه است، چراکه این کشور در بحبوحه جنگ و قحطی ویران شده و ممکن است حیات گیاهی آن به‌طور کامل نابود شود.

جنگ غزه بذرهای فلسطین را به روز قیامت وارد کرد

کد خبر 804028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.