هوای ۴ شهر آلوده ثبت شد / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای چهار کلانشهر آلوده و ناسالم و ۲۳ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _سه‌شنبه یکم آبان_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای هیچ‌کدام از کلانشهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته شهر اهواز در چنین موقعیت بود.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای یزد با شاخص ۱۲۶، زاهدان با شاخص ۱۱۵، اهواز با شاخص ۱۱۴ و کرج با شاخص ۱۰۸، در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) ثبت شد، به طوری که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها بر مدار ناسالم (نارنجی) نبود.

قابل توجه است که امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۲، اصفهان با شاخص ۷۹، بوشهر با شاخص ۵۲، تهران با شاخص ۶۵، بیرجند با شاخص ۶۴، مشهد با شاخص ۷۸، زنجان با شاخص ۸۱، کرمان با شاخص ۶۳، کرمانشاه با شاخص ۶۵، خرم‌آباد با شاخص ۶۶، بندرعباس با شاخص ۵۶، اراک با شاخص ۶۱ و همدان با شاخص ۷۲، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته سی‌ام مهر، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های شهر تبریز، اصفهان، کرج، تهران، شهرکرد، مشهد، زنجان، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، خرم‌آباد، اراک، بندرعباس و همدان، وضعیت هوای سالم (زرد) بود.

شایان ذکر است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز شهرهای ارومیه با شاخص ۳۰، اردبیل با شاخص ۱۶، ایلام با شاخص ۳۸، بجنورد با شاخص ۴۴، سمنان با شاخص ۴۷، قزوین با شاخص ۳۶، قم با شاخص ۴۷، سنندج با شاخص ۳۱، یاسوج با شاخص ۳۲ و رشت با شاخص ۳۳، در وضعیت پاک (سبز) است، اما روز گذشته کلانشهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بیرجند، سنندج، رشت و یزد در وضعیت پاک (سبز) قرار داشت.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای شهرکرد، شیراز، گرگان و ساری ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای بوشهر، بجنورد، شیراز، گرگان و ساری، فعال نبوده است.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، هیچ‌کدام از شهرها در موقعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز) و چهار شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، تعداد ۱۸ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 803313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.