گیاهان دارویی مفید برای درمان کم‌خونی کدام است؟

عضو انجمن طب سنتی ایران گفت: بیشتر اوقات کم‌خونی به‌دلیل کمبود پروتئین، آهن و ویتامین B بروز می‌کند و مویز، یونجه، جعفری و افسنتین از جمله داروهای گیاهی مفید برای درمان و کنترل کم‌خونی است.

محمدعلی یزدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کم‌خونی بیشتر در زنان دیده می‌شود، اظهار کرد: این بیماری یکی از بیماری‌های شایع است و در صورتی که هموگلوبین خون کاهش پیدا کرد، افراد به بیماری کم‌خونی مبتلا شده‌اند؛ بیشتر اوقات این بیماری به‌دلیل کمبود پروتئین، آهن و ویتامین ب رخ می‌دهد و استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند برای درمان آن مفید باشد.

وی با بیان اینکه کم‌خونی می‌تواند تمام افراد را درگیر کند، افزود: در صورتی که برای کنترل و درمان این بیماری اقدام نشود، ممکن است عوارض جدی برای فرد به همراه داشته باشد، تشخیص کم‌خونی با آزمایش ممکن است، اما بعضی موارد از جمله داشتن احساس خستگی همیشگی و نداشتن تمرکز می‌تواند نشان از ابتلای افراد به کم‌خونی داشته باشد.

پزشک و عضو انجمن طب سنتی ایران با اشاره به گیاهان دارویی مؤثر در کنترل و درمان کم‌خونی تصریح کرد: کمبود آهن و ویتامین سی از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به ابتلای افراد به کم‌خونی شود و هر دوی آن‌ها در مویز وجود دارد، از همین رو افراد می‌توانند به‌منظور کنترل و درمان کم‌خونی ۱۰ عدد مویز را در آب خیس و صبح روز بعد، پیش از خوردن صبحانه آن‌ها را میل کنند.

یزدیان با بیان اینکه جعفری یکی از داروهای گیاهی قوی برای کم‌خونی محسوب می‌شود، ادامه داد: گیاه جعفری سرشار از ویتامین سی است، از همین رو مورد استقبال بسیار زیادی قرار می‌گیرد و در وعده‌های غذایی از آن استفاده می‌شود، این گیاه مقادیر بالایی از اسید فولیک و آهن دارد و استفاده از آن می‌تواند برای درمان و کنترل کم‌خونی مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه یونجه یکی از داروهای گیاهی سرشار از ویتامین سی است، گفت: از یونجه برای دفع سموم بدن استفاده می‌شود و برای درمان کم‌خونی نیز کاربرد دارد، با توجه به اینکه این داروی گیاهی سرشار از ویتامین سی است، کمبود آهن در بدن فرد مبتلا به کم‌خونی را برطرف می‌کند و افراد می‌توانند به‌منظور بهره‌مندی از خواص این داروی گیاهی، از جوانه‌ها، دانه‌ها و پخته شده یونجه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

پزشک و عضو انجمن طب سنتی ایران با بیان اینکه بی‌حسی و سردی انتهای اندام‌ها، سردرد، احساس سبکی در سر یا سرگیجه، کوتاهی نفس، رنگ پریدگی و ضربان نامنظم یا تند قلب از جمله دیگر علائمی است که کم‌خونی می‌تواند برای افراد به همراه داشته باشد، اضافه کرد: افسنتین از دیگر داروهای گیاهی مفید برای کم‌خونی محسوب می‌شود.

یزدیان با بیان اینکه افراد می‌توانند افسنتین را از عطاری‌ها تهیه کنند، خاطرنشان کرد: افراد به‌منظور بهره‌مندی از خواص این داروی گیاهی می‌توانند پنج گرم از آن را در یک لیوان آب جوشیده بگذارند تا دم بکشد و سپس آن را میل کنند، همچنین برای بهره‌مندی بیشتر از خواص این داروی گیاهی، افراد می‌توانند مقدار کافی از برگ افستانتین را در یک لیتر آب جوشیده قرار دهند تا دم بکشد و سپس آن را با عسل ترکیب و پیش از وعده‌های غذایی ناهار و شام میل کنند.

کد خبر 803083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.