به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید عباس صالحی امروز _دوشنبه سیام مهر_ در جلسه شورای هنر با بیان اینکه در زمان فعالیت دولت دوازدهم به این نتیجه رسیدیم که در فعالیت شورای هنر وقفه ایجاد شده، اظهار کرد: شورای هنر یکی از فرصتهایی است که میتوان در عرصه هنر از آن استفاده کرد؛ برخی از مصوبات خوب هم در همین شورا تصویب شده است و منشأ پارهای از خدمات مهم در عرصه هنر کشور بوده است، به همین دلیل وقفهای که در آن زمان در فعالیت این شورا ایجاد شده بود به صلاح کشور نبود و موجب شد شورای هنر دوباره تشکیل شود.
وی افزود: این شورا از سال ۱۳۹۹ تاکنون اقداماتی را انجام داده است، در مجموع شورای هنر پرتحرک بوده و جلسات پیوسته، کارگروههای منظم و مصوبات مشخصی داشته است؛ در همین راستا به سهم خودم از آقای اسماعیلی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای ایمانی خوشخو و سایر اعضا تشکر میکنم.
تقویت مشارکت حداکثری ذینفعان در مصوبات شورای هنر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت مشارکت حداکثری ذینفعان در مصوبات باید مورد توجه قرار گیرد چراکه تجربه ثابت کرده اگر مشارکت حداکثری و اقناعی را در فرآیندها ایجاد نکنیم پس از مدتی در اجرا دچار وقفه میشویم.
صالحی عنوان کرد: به همین دلیل به نظر میرسد درمورد موضوعی که در فرآیند کارگروهی قرار دارد باید پیوست گزارشی که به جلسه شورا ارسال میشود این باشد که چه میزان با صنوف، نخبگان و گروههای مؤثر در این موضوع مشورت شده است. البته باید توجه داشت این مشورتها جنبه اقناعی داشته باشد چراکه اگر نظام مشورتی به سمت اقناع ذینفعان پیش رود در مقام اجرا با وقفه روبهرو نمیشویم.
وی افزود: تاکید زیادی بر مردمی سازی عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد؛ دولت و حاکمیت در ایفای نقش حکمرانی جایگاه مهمی دارند (و نباید در این حوزه خلأ ایجاد شود) اما وضعیت اجرا، فضایی را ایجاد میکند که مردم در آن حضور دارند و به این مساله باید توجه شود؛ البته در نگاه مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی هم این مساله وجود دارد.
نباید از جریانهای اجتماعی هنر غافل شویم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اینکه در شورای هنر به چه میزان به جریانهای مردمی عرصه فرهنگ و هنر توجه کنیم (اعم از نهادهای صنفی، مدنی، تشکلهای فرهنگی و هنری) اهمیت دارد چراکه گاهی اوقات به لحاظ طبیعی بعد از مدتی در مییابیم درصد قابل توجهی از موضوعاتِ ما برای دستگاههای دولتی است و از جریانهای اجتماعی هنر غافل میشویم.
صالحی گفت: باید در موضوعاتمان پیش آگاهی و پساآگاهی پیدا کنیم تا دریابیم چه میزان به مسائل مردمی عرصه هنر توجه کردهایم و صرفاً بر شبکه داخلی دستگاههای دولتی متمرکز نشویم.
وی با بیان اینکه سهم دانشجویان هنر از سالهای ۱۳۵۶، ۱۳۵۷ تاکنون افزایش درصدیِ قابل توجهی نسبت به کل دانشجویان داشته، تصریح کرد: دو بخش مصرف کننده و مولد منابع انسانی در عرصه هنر داریم که شامل دانشگاهها و مؤسسات آموزشی میشود، بر همین اساس در مسیر پیش روی ما مجموعه مراکز آموزشی اهمیت مییابد و باید به آنها توجه کرد. علاوه بر آن مؤسسات پژوهشی عرصه هنر نیز باید مورد توجه شورای هنر قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته بعدی این است که بعضاً از اتفاقاتی که در عرصه هنر در شهرستانها و استانها رخ میدهد غافل میشویم و به مسائل بیشتر با نگاهی تهرانزده مواجه میشویم در حالی که خلاقیتهای قابل توجهی در استانها شکل میگیرد بر همین اساس باید در پیشآگاهیها و پساآگاهیها به گونهای برخورد کنیم که مسائل استانها مغفول نباشد.
صالحی با اشاره به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کمیسیون فرهنگی دولت، تصریح کرد: باید نظام مناسباتِ شورای هنر و کمیسیون فرهنگی دولت مشخص شود.
تاکید بر تعامل میان شورای هنر و کمیسیون فرهنگی دولت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ترکیبی از تعاملات میان شورای هنر و کمیسیون فرهنگی دولت لازم است که برای این مسئله هم باید سازوکاری تعیین کرد.
وی افزود: توجه به نسل جوانِ مستعد در عرصه هنر باید در دستور کار قرار گیرد، جریان نسل جوان عرصه هنر تحت تأثیر پنجره جمعیتی، انقلاب اسلامی و برخی مسائل دیگر جریانی شتابنده است که میتواند امید آفرین باشد البته در صورت بی توجهی یاس آفرین میشود.
صالحی عنوان کرد: باید دبیرخانه شورای هنر، نظام مسائل کلان هنر در کشور را اولویت گذاری کند و متناسب با اولویت گذاریها حرکت صورت گیرد.
وزیر فرهنگ در بخش دوم سخنان خود با اشاره به نکات مطرح شده توسط اعضای حاضر، گفت: باید بتوانیم با صنوف تعامل کنیم همکاری با سرحلقه های صنوف به وفاقسازی کمک میکند چراکه صنوف نقش میانجی میان حاکمیت و اقشار هنرمندان را برعهده دارند در همین راستا باید توجه کرد به شکل تودهای نمیتوانیم با هنرمندان تعامل کنیم چراکه حکمرانی را سخت و یا حتی ناممکن میکند به همین دلیل نمیتوان صنوف را نادیده گرفت و این تعامل را باید به گونهای تفسیر کرد که نتیجه بخش باشد.
تأثیر حضور خالقان آثار هنری در فضایی فرهنگیتر بر محصولات تولیدی
وی افزود: در مدیریت فرهنگیِ عرصه هنر بیش از آنکه به ورودی توجه کنیم به خروجی توجه میکنیم این در حالی است که مبدأ اهمیت دارد.
صالحی تصریح کرد: باید بررسی کنیم تا دریابیم چطور میتوانیم خالقان آثار هنری را در فضایی فرهنگیتر قرار دهیم چرا که این امر بر محصولات تولیدی اثرگذار است.
وی با بیان اینکه لازم است در دوره پلتفرمی ظرفیتهایمان را واقعی تحلیل کنیم و آن را سخاوتمندانه خرج نکنیم، گفت: باید به زنجیره فرهنگ و هنر توجه کنیم و در سه ضلع حاکمیت، صنوف و مردم به حقوق مردم و ذائقه آنها نیز توجه کنیم.
هم افزایی حداکثریِ بین دستگاهی در نگاه توسعهای، دیگر موضوعی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره و خاطرنشان کرد: باید به زیست بوم هنر توجه کنیم چرا که عمر دوران عناصر نامتجانس رو به پایان است.
صالحی با تاکید بر اینکه مناسباتمان با صنوف و اهمیت پیگیری مصوبات شورا نیز باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: نکات خوبی در این جلسه مطرح شد که باید آن را به عنوان مبنا برای رویکردهایمان در دوره جدید قرار دهیم، امیدواریم بتوانیم از ظرفیتهای موجود در دوره جدید بهره بریم.
ابقای ایمانی خوشخو بهعنوان دبیر شورای هنر
به گزارش ایمنا، در این جلسه محمدحسین خوشخو دبیر شورای هنر گزارشی از عملکرد این شورا در دولت سیزدهم ارائه کرد و اعضای حاضر به گفتوگو برای ریلگذاریِ اقدامات شورای هنر در دولت چهاردهم پرداختند.
علاوه بر آن ایمانی خوشخو با رأی اعضا به عنوان دبیر شورای هنر ابقاء و از زحمات محمدرضا حسنایی رئیس پیشین دانشگاه هنر تهران و عضو این شورا تقدیر شد.
یادآور میشود، شورای هنر به منظور تدوین سیاستهای لازم در امر هنر، به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل میشود.
از جمله وظایف این شورا میتوان به ارائه پیشنهاد سیاستها و راهکارها در برخی زمینهها از جمله آموزش عالی و پژوهشهای هنری، ارتقا فرهنگ مکتوب هنر مذهبی و شرقی از طریق ایجاد تسهیلات تألیف و ترجمه و تعیین اولویتها در تولیدات هنری اشاره کرد.
نظر شما