آجیل؛ میان‌وعده‌ای ساده که خطر فراموشی را کاهش می‌دهد

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که مصرف روزانه یک مشت آجیل بدون نمک می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد، این یافته‌ها حاصل یک مطالعه هفت ساله روی بزرگسالان بریتانیایی، نویدبخش نقشی محافظتی برای آجیل در برابر بیماری‌های شناختی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک مشت آجیل بدون نمک می‌تواند خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش دهد. بر اساس نتایج این پژوهش که توسط محققان دانشگاه کاستیا-لامانچا و دانشگاه پورتو انجام شده و در مجله «جروساینس» منتشر شده است، این میان‌وعده ساده از طریق کاهش کلسترول و التهاب، در برابر بیماری‌ها «نقش محافظتی» ایفا می‌کند.

این پژوهش، داده‌های بیش از ۵۰ هزار بزرگسال بریتانیایی را که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در بیوبانک بریتانیا ثبت شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. محققان این شرکت‌کنندگان را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ پیگیری کردند و نتایج نشان داد که کسانی که به‌صورت روزانه آجیل مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که از این میان‌وعده استفاده نمی‌کردند، با خطر کمتری از ابتلاء به زوال عقل مواجه بودند.

هرچند مصرف روزانه آجیل تأثیر مثبتی‌بر کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل داشت، اما محققان تأکید کرده‌اند که سایر عوامل همچون سبک زندگی متعادل، مشکلات شنوایی، سلامت شخصی و بیماری‌های مزمن نیز می‌توانند در این کاهش خطر مؤثر باشند.

این یافته‌ها نتایج مطالعات مشابهی را که در سنگاپور انجام شده بود، تأیید می‌کند. بر اساس این مطالعات که در سال ۲۰۲۱ منتشر شدند، مصرف آجیل به‌عنوان یک محافظ در برابر آسیب‌های شناختی اولیه، که به‌طور معمول علامتی هشداردهنده برای زوال عقل است، عمل می‌کند.

زوال عقل به طیف گسترده‌ای از مشکلات مغزی اطلاق می‌شود که شایع‌ترین نوع آن آلزایمر است، این بیماری به‌طور معمول افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کند و اکنون در بریتانیا حدود یک میلیون نفر به آلزایمر مبتلا هستند.

کد خبر 802724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.