هواشناسی هشدار صادر کرد / فعالیت سامانه بارشی تشدید می‌شود

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با تشدید فعالیت سامانه بارشی امروز (۲۹ مهر) در مازندران، نیمه شرقی گیلان و ارتفاعات و دامنه در گلستان و فردا (۳۰ مهر) در اردبیل، گیلان، مازندران و شمال شرق آذربایجان شرقی، رگبار باران، رعدوبرق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید، بارش برف در نواحی سردسیر و در ارتفاعات پدیده مه انتظار می‌رود.

روز سه‌شنبه (۲۴ مهر) نیز این شرایط در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و نیمه شرقی آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود و احتمال لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وجود دارد.

احتمال آب‌گرفتگی معابر، پدیده مه، کاهش دید، صاعقه، جاری شدن رواناب، سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی از دیگر اثراتی است که تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه خواهد داشت.

پرهیز از هرگونه تردد غیرضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری اکید از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوهنوردی، از جمله توصیه‌هایی است که مد نظر افراد قرار گیرد.

پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی از جمله دیگر اقداماتی است که از بروز خسارت جلوگیری می‌کند.

آماده‌باش دستگاه‌های امدادی برای بارش‌های روزهای آینده

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: بر اساس هشدار نارنجی هواشناسی کشور، در بیشتر استان‌های کشور احتمال بارش شدید باران و گرفتگی معابر وجود دارد و به همین دلیل همه دستگاه‌های امدادی در استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا در صورت نیاز به هموطنان خدمت‌رسانی کنند.

وی افزود: از آنجایی که در استان‌های شمالی، احتمال بارش برف نیز وجود دارد، از هموطنان درخواست می‌کنیم از جاده‌های کوهستانی تردد نکنند و سفرهای خود را به روزهای آینده موکول کنند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به کاهش محسوس دما ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده است که کشاورزان در برداشت محصولات خود عجله کنند و زنبورداران و گلخانه‌داران نیز باید تمهیدات مورد نیاز را اجرا کنند.

ظفری گفت: در چند روز آینده، دریای شمال نیز مواج می‌شود، بنابراین ممنوعیت‌های ترددی اجرا خواهد شد، همچنین در مناطق زاگرس‌نشین، دما به شدت کاهش می‌یابد و ساکنان این منطقه برای مقابله با سرمازدگی باید آماده شوند و امید است با همکاری مردم و خدمت‌رسانی نیروهای امدادی، شاهد کمترین خسارات باشیم.

کد خبر 802528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.