روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty +  شعار ۲۰۲۴

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty هر سال هفدهم اکتبر (بیست‌وششم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. شعار این روز در سال جاری «پایان دادن به بدرفتاری اجتماعی و نهادی با اقدام مشترک برای جوامع عادل، صلح‌آمیز و فراگیر» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty هر سال هفدهم اکتبر برگزار می‌شود. فقر یک بحران واقعی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ریشه‌کن کردن فقر به معنای حل ریشه‌های این بحران شامل علل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، همچنین اطمینان از دسترسی همه به نیازهای اولیه غذا، سرپناه، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش است.

از سال ۲۰۱۶ تاکنون میلیون‌ها نفر با کمتر از ۱.۹ دلار در روز زندگی می‌کنند و در حال حاضر ۷۳۶ میلیون نفر در سراسر جهان به شدت فقیر هستند. علاوه بر این فقر جهانی در حال افزایش است و بی‌ثباتی در سراسر جهان طی چند سال گذشته میلیون‌ها نفر را به فقر کشانده است. تغییرات آب‌وهوایی و بلایای زیست‌محیطی نیز از جمله دلایل افزایش فقر به شمار می‌رود.

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty +  شعار ۲۰۲۴

کودکان بیشتر از جوانان یا سالمندان تحت‌تأثیر فقر قرار می‌گیرند، زیرا آن‌ها آسیب‌پذیرترین گروه‌های هر جمعیتی هستند. دو سوم فقرای جهان امروز کودکان هستند. از سوی دیگر بسیاری از کودکانی که والدین فقری دارند، خیلی زود یتیم می‌شوند و این امر آن‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

روز جهانی ریشه‌کنی فقر مناسبتی است برای اعتراف به رنج مردمی که باید با عواقب فقر از جمله گرسنگی، خشونت، درد، ترس و بی‌خانمانی دست‌وپنجه نرم کنند. افراد فقیر نیازهای اولیه برای داشتن یک زندگی سالم را نخواهند داشت، از رفتن به مدرسه محروم خواهند بود و امکان بهره‌مندی از خدمات درمانی را در صورت بیمار شدن نخواهد داشت.

تاریخ روز جهانی ریشه‌کنی فقر ۱۴۰۳

روز جهانی ریشه‌کنی فقر هر سال هفدهم اکتبر مصادف با بیست‌وششم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty +  شعار ۲۰۲۴

تاریخچه روز جهانی ریشه‌کنی فقر

هفدهم اکتبر ۱۹۸۷ بیش از ۱۰۰ هزار نفر در پاریس فرانسه گرد هم آمدند تا به فقرا ادای احترام کنند و رنج آن‌ها را به رسمیت بشناسند. این گردهمایی در مکانی بود که اعلامیه حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ امضا شد. در آن روز مردم برای رونمایی از سنگ یادبودی گرد هم آمده بودند که فقر را نقض حقوق بشر معرفی کرده و وظیفه همه دانسته بود که برای مقابله با آن اقدام کنند.

در دسامبر ۱۹۹۲، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را برای گرامی‌داشت روزی تصویب کرد که در آن فقر در کانون توجه قرار داشت. به افتخار گردهمایی و رونمایی در پاریس در سال ۱۹۸۷، سازمان ملل متحد هفدهم اکتبر را به‌عنوان روز جهانی ریشه‌کنی فقر انتخاب کرد. این روز به تشویق همه کشورها برای پرداختن به اقداماتی فعالانه برای رفع فقر با برداشتن گام‌هایی در جهت توسعه پایدار اختصاص داده شد و فرصتی بود تا بتوان صدای فقر زدگان را شنید.

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty +  شعار ۲۰۲۴

سازمان ملل تشخیص داد که فقرا متخصص موقعیت‌های خود هستند و می‌دانند به چه چیزی نیاز دارند، بنابراین این روز فرصتی است برای همکاری با افرادی که در فقر زندگی می‌کنند تا راه‌حل‌های بلندمدت برای مشکلات فوری خود را شناسایی کنند. ریشه‌کن کردن فقر غیرممکن نیست و وارد کردن افراد فقیر در بحث در این زمینه، نخستین گام است. این امر در کنار ارتقای رشد و فرصت‌های شغلی، رسیدگی به نابرابری‌های جنسیتی و بهبود امکانات عمومی، به ریشه‌کن کردن فقر از جهان کمک خواهد کرد.

شعار روز جهانی ریشه‌کنی فقر ۲۰۲۴

شعار روز جهانی ریشه‌کنی فقر در سال ۲۰۲۴، «پایان دادن به بدرفتاری اجتماعی و نهادی با اقدام مشترک برای جوامع عادل، صلح‌آمیز و فراگیر» است. این شعار یکی از ابعاد پنهان فقر یعنی بدرفتاری اجتماعی و نهادی که توسط افراد درگیر فقر تجربه می‌شود را برجسته می‌کند و راه‌هایی را برای اقدام مشترک در راستای شانزدهمین هدف توسعه پایدار (SDG 16) برای ارتقای جوامع عادلانه، صلح‌آمیز و فراگیر مورد بررسی قرار می‌دهد.

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty +  شعار ۲۰۲۴

فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴

سودان جنوبی با تولید ناخالص داخلی سرانه ۴۵۵ تا ۴۷۶ دلاری عنوان فقیرترین کشور جهان را در سال ۲۰۲۴/۲۰۲۵ از آن خود کرده است. این کشور به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، درگیری‌های مداوم، وابستگی اقتصادی و اتکای بیش از حد به نفت و طیف محدودی از صنایع، رشد سریع جمعیت، آسیب‌پذیری در برابر بلایای طبیعی و دسترسی محدود به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی با چالش‌های مهمی مواجه است. این مسائل مانع توسعه سودان جنوبی می‌شود و منجر شده است بخش عظیمی از جمعیت این کشور در فقر به سر برند.

تولید ناخالص داخلی سرانه که بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) تنظیم می‌شود، یک معیار کلی از میانگین تولید اقتصادی برای هر نفر را ارائه می‌دهد و امکان مقایسه بین کشورها را فراهم می‌کند، در عین حال تفاوت در هزینه‌های زندگی و تورم را در نظر می‌گیرد. بی‌ثباتی سیاسی نیز منجر به اختلال در حکمرانی، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش درگیری‌ها و ناکارآمدی در مدیریت منابع شود که همه به‌شدت بر رشد و توسعه اقتصادی تأثیر می‌گذارند.

بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجر دیگر کشورهای این فهرست هستند. برای رفع فقر در فقیرترین کشورها، ارتقای ثبات سیاسی و تنوع اقتصادی، بهبود زیرساخت‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی، سرمایه‌گذاری در توسعه پایدار و رسیدگی به چالش‌های زیست محیطی از جمله بلایای طبیعی مورد نیاز است.

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty +  شعار ۲۰۲۴

عوامل مؤثر بر فقر در سال ۲۰۲۴/۲۰۲۵:

بی‌ثباتی سیاسی: بسیاری از فقیرترین کشورها با ناآرامی‌ها و درگیری‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند که مانع توسعه و ثبات اقتصادی می‌شود.

وابستگی اقتصادی: اتکا به طیف محدودی از صنایع هم‌چون کشاورزی یا صنایع استخراجی می‌تواند کشورها را در برابر نوسانات اقتصادی آسیب‌پذیر کند.

رشد جمعیت: رشد سریع جمعیت منابع را تحت فشار قرار می‌دهد. این امر می‌تواند از تلاش‌های توسعه اقتصادی پیشی بگیرد و به تشدید فقر منجر کند.

بلایای طبیعی: کشورهای مستعد بلایای طبیعی همچون طوفان یا خشکسالی، در بازسازی و حفظ رشد اقتصادی با چالش‌هایی مواجه هستند.

دسترسی محدود به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی: زیرساخت‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی ناکافی مانع توسعه سرمایه انسانی می‌شود و به چرخه‌های فقر تداوم می‌بخشد.

کد خبر 801671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.