گذار انرژی کشورها در سال ۲۰۲۴ + نمودار

سوئد، دانمارک، فنلاند، سوئیس، فرانسه، نروژ، ایسلند، اتریش، استونی و هلند کشورهایی با بالاترین امتیاز انتقال انرژی در سال ۲۰۲۴ هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مجمع جهانی اقتصاد (WEF) به‌تازگی گزارشی از انتقال انرژی در سال ۲۰۲۴ را منتشر و کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین امتیازات را در شاخص انتقال انرژی را معرفی کرده است. در این بررسی ۱۲۰ کشور از سراسر جهان در زمینه تلاش‌های کربن زدایی به‌کار رفته ارزیابی و در شاخص گذار انرژی (ETI) رتبه‌بندی شدند. رتبه‌بندی‌ها مورد تأیید شورای ملی خدمات عمومی قرار دارد.

شاخص گذار انرژی

شاخص گذار انرژی میانگین دو زیرشاخص عملکرد سیستم (۶۰ درصد) و آمادگی برای انتقال (۴۰ درصد) است که کشورها را بر اساس ۴۶ معیار از جمله مقررات و مشارکت سیاسی، نوآوری و زیرساخت رتبه‌بندی می‌کند. از زمان راه‌اندازی این شاخص در سال ۲۰۱۵، میانگین جهانی از ۵۳.۴ به ۵۶.۸ افزایش داشته است. با این حال شتاب این رشد به‌تازگی کند شده و از سال ۲۰۲۲ به دلیل پیامدهای درگیری میان روسیه و اوکراین و افزایش نرخ‌های تورم، به میزان ۰.۳ واحد کاهش داشته است.

رتبه‌بندی ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که اقتصادهای پیشرفته بالاترین امتیازات انتقال انرژی را داشته و سه کشور برتر سوئد، دانمارک و فنلاند هستند. کمترین امتیازات نیز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مشاهده شد.

کشورهایی با بالاترین امتیاز انتقال انرژی

سوئد ۷۸.۴

دانمارک ۷۵.۲

فنلاند ۷۴.۵

سوئیس ۷۳.۴

فرانسه ۷۱.۱

نروژ ۶۹.۹

ایسلند ۶۸

اتریش ۶۷.۹

استونی ۶۷.۸

هلند ۶۶.۷

گذار انرژی کشورها در سال ۲۰۲۴ + نمودار

قابل‌توجه اینکه هرچند کشورهای جنوب صحرای آفریقا کم‌ترین میانگین امتیاز منطقه‌ای را دارند، هر یک به‌طور جداگانه در حال پیشرفت چشمگیری هستند. به عنوان مثال امتیاز زیمبابوه از سال ۲۰۱۵ به لطف افزایش ظرفیت انرژی آبی، ۳۳ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، شاخص انتقال انرژی بعضی از اقتصادهای پیشرفته از جمله نروژ در حال کاهش است که امتیاز آن طی ۹ سال گذشته شاهد ۰.۴ کاهش بوده است. این کاهش به دلیل افزایش قیمت برق و کاهش ظرفیت‌های تجدیدپذیر است.

بزرگترین اقتصادها و آینده

امتیاز انتقال انرژی بزرگترین اقتصاد جهان، ایالات متحده آمریکا همچون سال گذشته در ۶۴ باقی مانده است، با این حال، چین از ۲۰۲۳ تا سال جاری به ۶۴.۱ رسیده است. این رشد به لطف گسترش قابل‌توجه در زمینه‌هایی همچون باتری‌ها، خودروهای برقی و انتقال ولتاژ بالا حاصل شده است. این کشور همچنین بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی خود (۹ درصد) را به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که کشورها برای جلوگیری از گرمایش زمین به بالای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد باید امتیازات شاخص انتقال انرژی خود را افزایش دهند، در این میان در حالی که بسیاری از کشورها ازجمله نروژ در پیشرفت خود دچار رکود هستند، کشورهایی همچون زیمبابوه بیش از انتظارات پیش رفته‌اند که این امر نشان‌دهنده وجود امکان دستیابی به اهداف آب‌وهوایی برای همه کشورها است.

گذار انرژی کشورها در سال ۲۰۲۴ + نمودار

کد خبر 801634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.