روز دیکشنری Dictionary Day + دانستنی‌های جالب

روز دیکشنری Dictionary Day هر سال در شانزدهم اکتبر مصادف با بیست‌وپنجم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شانزدهم اکتبر هر سال، مصادف با سال‌روز تولد نوح وبستر، نویسنده آمریکایی متولد ۱۷۵۸، روز فرهنگ لغت Dictionary Day است. وبستر بیشتر به‌خاطر انتشار نخستین فرهنگ لغت در سال ۱۸۰۶ شناخته می‌شود. او به گردآوری و گسترش آن تا ۲۷ سال بعد ادامه داد و در سال ۱۸۲۸ فرهنگ لغت جامعی منتشر کرد که منبعی موثق، مملو از کلمات مفید و به‌روزرسانی‌های املایی بود. وبستر یک پیشگام واقعی برای ایجاد کتاب مرجعی بود که امروزه مورد استفاده همگان قرار دارد.

تاریخ روز فرهنگ لغت ۱۴۰۳

روز فرهنگ لغت هر سال در شانزدهم اکتبر مصادف با بیست‌وپنجم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز دیکشنری Dictionary Day + دانستنی‌های جالب

تاریخچه روز فرهنگ لغت

پدر فرهنگ لغت، نوح وبستر Noah Webster، در شانزدهم اکتبر ۱۷۵۸ در هارتفورد کانکتیکات به دنیا آمد. وی در ۱۶ سالگی به ییل، نخستین کالج در کانکتیکات رفت و پس از آن به تدریس مشغول شد. در این زمان بود که وبستر احساس کرد سیستم و زبان در حال رشد دانشگاهی آمریکا نیاز به اصلاح دارد. نخستین کتاب درسی او در سال ۱۷۸۳ منتشر شد، این کتاب دستور زبان انگلیسی را پوشش می‌داد و در مدتی کوتاه، محبوب‌ترین کتاب در آمریکا شد.

اصلاح آموزش زبان و سیستم آموزشی برای نوح کافی نبود. وی در سال ۱۸۰۱ تصمیم گرفت تا بسیاری از اصطلاحاتی را تعریف کند که انگلیسی آمریکایی را از نحوه صحبت این زبان در انگلستان متمایز می‌کند، همچنین به‌منظور تأسیس کالج به آمهرست ماساچوست، سپس به نیوهیون نقل مکان کرد. نوح وبستر برای نوشتن نخستین فرهنگ لغت منحصربه‌فرد آمریکایی خود، ۲۶ زبان جدید یاد گرفت.

فرهنگ لغت پرفروشی که وی نوشت کمتر از ۳۷ هزار لغت داشت، اما او ۲۲ سال بعدی زندگی خود را صرف ویرایش و افزودن کلمات جدید به آن کرد. سرانجام وبستر در سال ۱۸۲۸، هنگامی که ۷۰ سال داشت، فرهنگ لغت جدید خود را شامل بیش از ۶۵ هزار کلمه منتشر کرد.

نوح وبستر پس از مرگ در سال ۱۸۴۳ به‌عنوان یک قهرمان آمریکایی پیشگام فرهنگ لغت شناخته شد که هم‌زمان از لغو برده‌داری و گسترش آموزش همگانی نیز حمایت می‌کرد. امتیاز فرهنگ لغت وی توسط شرکت جی و سی مریام G & C Merriam برای «فرهنگ آمریکایی زبان انگلیسی» خریداری شد. برادران مریام به اصلاح فرهنگ لغت وبستر ادامه دادند و در نهایت فرهنگ لغت مریام-وبستر را امروزی را منتشر کردند.

روز دیکشنری Dictionary Day + دانستنی‌های جالب

دانستنی‌های جالب درباره فرهنگ لغت انگلیسی

بیشتر انگلیسی‌زبانان بومی دنیا، انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم خود یاد گرفته‌اند.

انگلیسی یک زبان جهانی و یادگیری آن برای کار و مهاجرت الزامی است.

هر دو ساعت یک کلمه جدید یعنی هر سال حدود ۴۰۰۰ کلمه جدید به فرهنگ لغت انگلیسی اضافه می‌شود.

شکسپیر بیش از ۱۰۰۰ کلمه جدید را در زبان انگلیسی معرفی کرد. از آنجا که نوشته‌های او بسیار محبوب بود، مردم از عبارات و کلمات اختراعی وی در زندگی واقعی استفاده و آن‌ها را به بخشی از زبان تبدیل کردند.

یک انگلیسی‌زبان بومی به‌طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کلمه می‌داند.

طولانی‌ترین کلمه انگلیسی Supercalifragilisticexpialidocious دارای ۴۵ حرف و به معنای خارق‌العاده است که با فیلم مری پاپینز محبوب شد.

«The» پرکاربردترین کلمه در زبان انگلیسی و «A» ششمین کلمه رایج این زبان است. رایج‌ترین فعل «بودن to be» است که دومین کلمه رایج در زبان است.

کلمه انگلیسی «خوب» بیشترین مترادف را دارد و۳۸۰ راه شگفت‌انگیز برای گفتن آن در انگلیسی وجود دارد. از سوی دیگر، کلمه «مترادف synonym» یکی از معدود کلمات انگلیسی است که مترادف ندارد.

روز دیکشنری Dictionary Day + دانستنی‌های جالب

آمریکایی‌ها انگلیسی بریتانیایی را متحول و حروف غیرضروری را برای مثال در colour و catalogue حذف کردند و آن را به صورت color و catalog نوشتند.

کلمات انگلیسی بی‌معنایی در زبان انگلیسی وجود دارند که به آن‌ها کلمات شبح گفته می‌شود. در گذشته، زمانی که هر صفحه به صورت دستی نوشته، سپس برای چاپ آماده می‌شد، اشتباهات تایپی بسیار رایج بود. به‌عنوان مثال کلمه dord برای بیش از هشت سال در فرهنگ لغت باقی ماند، با این حال این یک کلمه واقعی نیست و معنایی ندارد.

کد خبر 801270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.