امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال، از کریدور شمال-جنوب

مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا-آستارا از امضای تفاهم‌نامه‌های گسترش همکاری‌های ریلی در آینده خبر داد و گفت: براساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال، از کریدور شمال-جنوب وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا-آستارا با حضور جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن و روشن رستم اف، رئیس راه‌آهن کشور آذربایجان در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.

مدیرعامل راه‌آهن در این نشست اظهار کرد: راه‌آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی، این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش پیدا و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون وزیر راه شهرسازی افزود: حمل‌ونقل ترکیبی باید بار بین کشورهای روسیه، آذربایجان، ایران و در نهایت کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.

ذاکری تاکید کرد: در حال حاضر ما در ۵ نقطه به کشورهای CIS متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال، از کریدور شمال-جنوب وجود دارد، همچنین به‌صورت جدی با کشور روسیه درباره اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا، مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به انجام برسد.

وی تصریح کرد: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این باره پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده‌ایم که کریدور جدید شمال-جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: تعدادی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی فعالیت‌های خوبی را شروع کرده‌اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال‌تر شوند.

امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال، از کریدور شمال – جنوب

ذاکری گفت: با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید و ما از شرکت‌های حمل‌ونقلی در کشور خواسته‌ایم که کریدور شمال-جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.

وی تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت-آستارا باید از ظرفیت موجود شمال-جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.

معاون وزیر راه شهرسازی خاطرنشان کرد: امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه‌دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم.

رئیس راه‌آهن آذربایجان هم با ابراز خرسندی از نشست مشترک با جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.

رستم اف، در این نشست با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا-آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال-جنوب گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقه‌مند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راه‌آهن دو کشور برگزار می‌شود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

کد خبر 800853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.