کیفیت پایین، داستان ادامه‌دار نان در گلپایگان

شهروندان گلپایگانی از نبود کیفیت نان مصرفی خود به عنوان قوت روزانه گلایه دارند و خواهان اصلاح روند تهیه هستند، در این میان نانوایان نحوه تولید آرد و کارخانجات کیفیت پایین گندم را دلیل کاهش کیفیت نان عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، کیفیت نان مسئله تازه‌ای نیست و به دلیل قوت غالب مردم ایران همواره مورد توجه بوده است؛ مردم از کیفیت نان می‌نالند و نانوایی‌ها از کیفیت پایین آرد، کارخانجات آرد هم نوع گندم را دلیل بی‌کیفیتی آرد عنوان می‌کنند.

نبود کیفیت نان تولیدی در شهرهای کوچک و بزرگ مورد توجه است، با این وجود ساکنان شهرهای کوچک استفاده بیشتری از نان دارند و شاید بیشتر از سایر شهروندان این مشکل برای آن‌ها محسوس است.

مسئله کیفیت نان در شهرستان گلپایگان استان اصفهان از چالش‌های ادامه‌داری است که به‌رغم رسیدگی‌ها و نظارت‌های مسئولان هنوز وجود دارد، مردم از کیفیت نان گلایه دارند و خواستار بهبود هستند.

ساکنان گلپایگان عنوان می‌کنند که کیفیت نان بیشتر نانوایی‌ها بسیار پایین است، به حدی که نمی‌توان نان امروز را برای فردا مصرف کرد و باید آن را دور انداخت چراکه دیگر قابل مصرف نیست.

محمد نوبخت از شهروندان گلپایگانی می‌گوید: نان در شهر گلپایگان کیفیت خوبی ندارد و امید می‌رود نظارت بهتری از سوی دستگاه‌های مربوطه بر نحوه پخت نان صورت گیرد، نبود کیفیت نان مربوط به نحوه تهیه و پخت نان یا به نوعی گندم می‌شود؛ اگر گندم بی‌کیفیت باشد که هیچ، اما مشکل تهیه خمیر حل شدنی است.

علی یاوری، دیگر شهروندان گلپایگانی می‌گوید: کیفیت نان آن چنان تعریفی ندارد، اما اگر گندم بی قوت است و مشکل آرد است چرا بعضی نانوایی‌ها نان را خوب می‌پزند؛ نظارتی از سوی دستگاه‌ها در تهیه خمیر صورت نمی‌گیرد، نانوا باید چند ساعت قبل از شروع پخت خمیر تهیه کند تا به خوبی عمل بیاید و نان سفت نشود.

این شهروند معتقد است: دستگاه نانوایی‌ها ارتقا پیدا کرده و انتظار می‌رفت کیفیت نان هم بهبود پیدا کند، اما همچنان شاهد کیفیت پایین نان در نانوایی‌ها هستیم.

کیفیت پایین، داستان ادامه‌دار نان در گلپایگان

آموزش‌های لازم به نانوایی‌ها داده شود

محبوبه مرادی یکی دیگر از ساکنان شهر گلپایگان اظهار می‌کند: حتی با توجه به افزایش قیمت نان در گلپایگان، بهبودی در کیفیت نان حاصل نشده و این نیازمند نظارت جدی بر کار نانوایی‌ها لازم است.

وی ادامه می‌دهد: کیفیت نداشتن نان به دلیل بی‌سابقه بودن و تازه کار بودن بعضی نانوایی‌ها است که باید به آن‌ها آموزش لازم داده شود؛ نانوایی‌هایی در شهرستان داریم که سابقه دراز مدتی در پخت نان دارند و نانشان از کیفیت بالایی برخوردار است.

نانوایان شهر گلپایگان نیز نبود انگیزه اقتصادی را عاملی اساسی در کیفیت نان عنوان می‌کنند، آن‌ها معتقد هستند که نانوایان از صبح تا غروب پای تنور آن هم در فصل گرما کار می‌کنند و انتظار دارند در پایان روز و آخر ماه در آمد مناسبی داشته باشند در صورتی که درآمدی که در پایان ماه حاصل می‌شود رقم بسیار ناچیزی است و انگیزه اقتصادی از نانوا گرفته شده است.

مردم قدرت خرید نان گران ندارند

علیرضا فخری‌زاده، معاون فرماندار گلپایگان نیز با بیان اینکه عواملی مختلفی در عدم کیفیت نان وجود دارد، عنوان می‌کند: بعضی نانوایی‌ها دقت کافی در تهیه خمیر ندارند و خیلی دیر خمیر می‌کنند که همین موجب می‌شود تا خمیر به خوبی عمل نیاید.

وی با اشاره به اینکه مرغوب نبودن گندم در سراسر کشور مطرح است، می‌افزاید: با توجه به بازدیدهای سرزده که از کارخانه آرد گلپایگان انجام دادیم، رعایت موارد بهداشتی و فنی در تهیه آرد مشاهده شده است و اکنون با توجه به مصوبه کارگروه آرد و نان استان از کارخانه گلپایگان به سایر شهرها آرد صادر می‌شود و به لحاظ کیفیت بسیار راضی هستند.

معاون فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه کارگروهی برای بازدید از نانوایی‌های شهرستان تشکیل دادیم وکه به صورت چرخشی در حال بازدید هستند، می‌افزاید: نانوایی‌ها باید دقت لازم را در تهیه خمیر نان انجام دهند و در این راستا نیز تذکرات به نانوایی‌ها دادیم.

فخری‌زاده می‌گوید: پلمب نانوایی راهکار حل مشکل کیفیت نان نیست بلکه موجب طولانی شدن صف نانوایی‌ها و قطع سهمیه آرد نانوایی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برخی نانوایان درخواست آزادپزی دارند و انگیزه ادامه پخت نان به نرخ دولتی نیست، اما به دلیل شرایط اقتصادی مردم قدرت خرید نان گران را ندارند.

کیفیت پایین، داستان ادامه‌دار نان در گلپایگان

دولت برای نان یارانه تخصیص دهد

مجید فصاحت، رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان شهرستان گلپایگان با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان ۱۳۰ واحد نانوایی فعالیت دارد، اظهار می‌کند: سرانه توزیع آرد به ازای هر نفر شش تا ۱۰ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه آرد آزاد در تمام واحدهای نانوایی شهرستان به صورت یارانه توزیع می‌شود، می‌افزاید: ماهانه ۶۲۵ تن آرد میان ۱۳۰ نانوایی شهرستان گلپایگان توزیع می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان شهرستان گلپایگان با بیان اینکه تأمین آرد یارانه‌ای بر اساس سرانه جمعیت شهرستان، رفع کمبود آرد نانوایان و جلوگیری از پخت نان به صورت آزاد مهم‌ترین اقدامات اتحادیه نانوایان گلپایگان است، تاکید می‌کند: واحدهای نانوایی شهرستان دغدغه پرداخت هزینه کارگر را دارند که امید می‌رود تصمیمی گرفته شود تا دولت برای نان یارانه تخصیص دهد تا هم واحدهای نانوایی ضرر نبینند و هم مشتریان راضی باشند.

فصاحت ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی ادامه فعالیت برای نانوایی‌ها دشوار است و تاکنون ۵۰ درصد نانوایی‌ها درخواست پخت نان را به صورت آزادپز دارند، تلاش داریم نان در شهرستان گران نشود زیرا به دلیل مسائل اقتصادی مردم قدرت خرید نان گران‌قیمت را ندارند.

وی با اشاره به تأثیر افزایش گرانی‌ها بر کسب و کار نانوایی‌ها، می‌گوید: طی سال‌های اخیر تقاضای جدید برای راه‌اندازی نانوایان کم شده است، اما نانوایی‌های که کار می‌کنند به دلیل تکلیفی که برای تأمین نان مردم دارند هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان شهرستان گلپایگان می‌افزاید: بعضی آردها گلوتن پایینی دارند و به همین دلیل کیفیت نان هم پایین است و نباید گفت آرد خراب است.

کیفیت پایین، داستان ادامه‌دار نان در گلپایگان

گندم گلپایگان کفاف نانوایی‌ها را نمی‌دهد، باید از سایر شهرها وارد کنیم

عباس عباس‌زاده، مدیر عامل کارخانه آرد گلپایگان با بیان اینکه ظرفیت اسمی کارخانه آرد پنج هزار تن است اما در حال حاضر ۱۵۰۰ تن گندم پذیرش داریم، می‌گوید: از ۱۵۰۰ تن آرد تولیدی ۶۵۰ تن میان نانوایان شهرستان توزیع می‌دهیم و مابقی به سایر شهرهای استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ گونه گندم وارد کارخانه آرد گلپایگان می‌شود، ادامه می‌دهد: گندم وارد شده به کارخانه ابتدا در آزمایشگاه کارخانه بررسی و سپس توسط مجهزترین دستگاه‌هایی که در اختیار داریم بوجاری می‌شود تا ناخالصی‌های گندم گرفته شود، زیرا گندم‌های وارد شده خالص نیست، به نحوی که هر کیلو گندم ۱۰ درصد آن ناخالص است.

مدیر عامل کارخانه آرد گلپایگان ادامه می‌دهد: گندم تولیدی گلپایگان کفاف نانوایی‌های شهرستان را نمی‌هد و باید از سایر شهرها گندم وارد کنیم.

عباس‌زاده با بیان اینکه کشور ما در سال جاری به خودکفایی گندم رسید و در حال حاضر واردات از خارج کشور گندم نداریم، عنوان می‌کند: اگرچه ممکن است کیفیت آرد صددرصد نباشد، اما تنها کیفیت آرد در مرغوبیت نان تأثیرگذار نیست و به تهیه خمیر نیز بستگی دارد، نانوایان باید زمان تهیه خمیر را با پخت نان همزمان نکنند و لازم است چند ساعت قبل از پخت نان، خمیر را تهیه کنند تا خمیر برای نان آماده باشد.

وی تاکید می‌کند: لازم است بازرسی و نظارت بیشتری از نحوه تهیه خمیر نان در نانوایی‌ها صورت گیرد.

کیفیت پایین، داستان ادامه‌دار نان در گلپایگان

تولید بذر گندم مرغوب در ایستگاه تحقیقات

مهرداد محلولی، دانشیار مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان اظهار می‌کند: در ایستگاه تحقیقات گلپایگان «میان طرح‌های به‌نژادی» انجام می‌دهیم، این طرح‌ها ۱۲ سال طول می‌کشد تا به یک رقم جدید منتج شود، سپس طرح‌های به‌زدایی روی آن انجام می‌دهیم تا در آخر نتایج را به کشاورزان عرضه می‌کنیم.

وی می‌افزاید: در کنار کارهایی که انجام می‌دهیم مدیریت ترویج جهاد کشاورزی گلپایگان نیز در گسترش نتایج ترویج به ما کمک می‌کنند و در کلاس‌های آموزشی و مناسبت‌های روز مزرعه، همینطور انتقال یافته‌ها به کشاورزان در کنار تحقیقات هستند تا نتایج به دست آمده در عرصه کشاورزی گسترش پیدا کند.

دانشیار مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در ایستگاه تحقیقات دامپروری گلپایگان گندم و جو را تکثیر می‌کنیم، خاطرنشان می‌کند: برای مناطق سردسیری از جمله گلپایگان و خوانسار، تیران و فریدن و فریدونشهر بهترین ارقام گندم از نوع پیشگام، سیمین، حیدری و حیران است زیرا عملکرد خوبی دارد.

محلولی ادامه می‌دهد: در ایستگاه تحقیقات گلپایگان از ارقام جو مهتاب و آذران تکثیر می‌شود، زیرا هم مناسب تولید دانه و هم مناسب تولید خسیر است.

وی عنوان می‌کند: امسال با توجه به پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، کشاورزان جو مهتاب را به صورت خسیل (علوفه سبز) برداشت کردند، این روش برداشت از لحاظ اقتصادی و مصرف کم آب به صرفه است.

دانشیار مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ارقام گندم حیران و پیشگام و حیدری به دلیل داشتن ۱۲ درصد پروتئین کیفیت خوبی برای تولید نان دارد، خاطرنشان می‌کند: اگر نانوایان از این ارقام استفاده کنند، کیفیت نان افزایش پیدا می‌کند، اما به دلیل بالا بودن قیمت از آرد استفاده نمی‌کنند.

محلولی اضافه می‌کند: دولت این نوع گندم را از کشاورز کیلویی ۱۷,۵۰۰ تومان گندم خرید می‌کند، اما قیمت آردی که نانوا می‌خرد پایین‌تر از این نرخ است زیرا آردی که نانوا خریداری می‌کند مخلوطی از چند نوع گندم است و به همین دلیل نان کیفیت ندارد.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس کار تحقیقاتی که در مؤسسه اصلاح بذر انجام شده است، ۱۱ درصد پروتئین گندم افزایش دارد که از لحاظ کیفی مناسب است؛ بنابراین از نظر تحقیقات این ارقام گندم جدیدی که کشاورزان کشت و تولید می‌کنند برای پخت نان دارای کیفیت است.

کد خبر 800233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.