دستگاه ورزشی نوین برای توانبخشی معلولان نخاعی

مخترع جوان، دستگاهی ورزشی طراحی کرده که به بهبود وضعیت جسمانی افراد با مشکلات حرکتی کمک می‌کند.

عارف شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اختراع ما، دستگاه ورزشی است که به افراد دچار ضایعه نخاعی و کسانی که با مشکلات حرکتی مواجه هستند کمک می‌کند؛ این دستگاه می‌تواند به فرایند توانبخشی این افراد کمک کرده و به بهبود وضعیت جسمانی آن‌ها بیفزاید.

وی افزود: در بررسی‌هایی که انجام دادم، متوجه شدم دستگاه‌های متنوعی برای افراد سالم در بازار وجود دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد هر نوع حرکت ورزشی یا اصلاحی را انجام دهند. اما در این میان، خلأیی برای افرادی که با معلولیت‌های حرکتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند حس کردم؛ چراکه معلولیت‌ها متفاوت‌اند و برای هر نوع از آن‌ها، نیاز به وسایل ورزشی ویژه‌ای وجود دارد.

دستگاه ورزشی نوین برای توانبخشی معلولان نخاعی

مخترع اصفهانی کرد: معلولین عزیز به دلیل انجام تمرینات در حالت ایستاده، عملکرد قلب و مغز آن‌ها بهبود یافته و خون‌رسانی به مراتب بهتر و مفیدتر صورت می‌گیرد؛ اختراع چنین دستگاهی سبب می‌شود که فرد نیازی به کمک شخص ثالث برای حرکات اصلاحی نداشته باشد.

شرفی گفت: از مزایای این اختراع نسبت به دستگاه‌های قبلی یا مشابه، عدم نیاز به حضور فرد توانبخش برای کمک به بیمار جهت استفاده از دستگاه است. همچنین، عملکرد دستگاه کاملاً اتوماتیک است و قابلیت کنترل از طریق مانیتورینگ دارد. قابلیت پرس دو پا به صورت هم نشسته و هم ایستاده، که همانند عملکرد طبیعی انسان در حالت ایستاده است، از دیگر ویژگی‌های این دستگاه می‌باشد. علاوه بر این، دستگاه قابلیت پرس تک پا در حالت ایستاده به صورت زمان‌بندی شده برای هر دو پا را فراهم می‌کند و شبیه‌سازی قرارگیری بیمار در حالت ایستاده موجب بهبود عملکرد قلب، مغز و خون‌رسانی می‌شود.

وی افزود: در نخستین جشنواره پژوهش‌های کاربردی مسئله‌محور به عنوان «ریسرچ پی‌چند» شناخته می‌شود، از سری رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس بوده که هدف این نوع جشنواره شناسایی و معرفی محققین و پژوهشگرها به شرکت‌های دانش‌بنیان جهت رفع نیازهای پژوهشی آن‌هاست. این رویداد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در محل پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر انجام شد که ۳۰ تیم شرکت کردند و پس از غربالگری اولیه، ۱۵ تیم به بخش ارائه حضوری راه پیدا کردند. در بین این ۱۵ تیم، طرح دستگاه توانبخشی پرس پا در حالت ایستاده برای معلولین از بنده به عنوان یکی از برگزیدگان بخش اولیه این رویداد انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفتم.

مخترع اصفهانی تاکید کرد: در حال حاضر در پرسنل حفاظت فیزیکی شهرداری اصفهان فعالیت می‌کنم و مدتی است که در این سمت مشغول به کار هستم. جدای از مدرک تحصیلی و فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، بر این باورم که اصل خدمت به همنوع و اصل خدمت به خلق خدا می‌تواند سرمنشا تمامی فعالیت‌های ما قرار بگیرد. مهم نیست در کجا فعالیت می‌کنیم؛ مهم این است که بتوانیم باری از دوش این مردم برداریم و خدمتی به مردم، به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر مانند معلولین عزیز، جانبازان جنگ و افرادی که کمتر به آن‌ها توجه شده است، انجام دهیم. هرچند گامی کوچک در خدمت به این عزیزان برداریم، جای دوری نرفته و مصداق این جمله است که عبادت جز خدمت به خلق نیست.

دستگاه ورزشی نوین برای توانبخشی معلولان نخاعی

شرفی تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن دقت کنیم این است که در این مرز و بوم جوانان با استعداد زیادی داریم. مسئولان باید سعی کنند از این جوانان حمایت کنند. همچنین کسانی که می‌توانند به هر طریقی از جمله در زمینه‌های تحقیقاتی، تولید محصول، اجرای ایده و پارک‌های علم و فناوری و سازمان‌ها و ارگان‌هایی که توا نایی حمایت از ایده‌ها و طرح‌های این جوانان را دارند، پا به میدان بگذارند و آن‌ها را حمایت کنند. این جوانان فرزندان همین مرز و بوم هستند و دوست دارند که به مردم و کشور خود خدمت کنند.

وی افزود: بنده جزو فدراسیون جهانی مخترعین هستم که مقر آن در سوئیس است. تشویقی که از مخترعین می‌شود نسبت به سیاست‌های کشورهای مختلف در جهان متفاوت است. در بعضی از کشورهای اروپایی، مخترع در حقیقت کارمند دولت است و دولت موظف است با فراهم ساختن وسایل و شرایط اولیه زندگی، از مخترع حمایت کند. کارخانه‌های بزرگ در اروپا زمینه‌های تحقیقاتی را برای مخترعین فراهم می‌کنند تا آن‌ها بتوانند ایده‌های خود را در تولید محصولات به کار ببرند.

دستگاه ورزشی نوین برای توانبخشی معلولان نخاعی

مخترع اصفهانی گفت: پروسه ایجاد یک ایده بسیار سخت و پیچیده است. اینکه یک ایده به ذهن شما خطور کند و آن ایده بتواند مشکلی از جامعه را حل کند و راهکاری برای آن ارائه دهد، نیازمند تلاش بسیاری است. بعد از آن باید ایده را روی کاغذ بیاورید، آن را عملیاتی کنید و تمام مراحل را طی کنید. پس از اینکه ایده قابلیت اجرایی پیدا کرد، باید آن را به ثبت برسانید. مراحل ثبت اختراع مانند هفت‌خان رستم است؛ بسیار زمان‌بر و پیچیده. ابتدا باید اظهارنامه تنظیم کرده و آن را به اداره ثبت اختراع ارائه دهید. اداره ثبت اختراع نیز توسط کارشناسان و متخصصان خود از نظر ماهیتی، قابل اجرا بودن و بدیع بودن آن را بررسی می‌کند. این فرایند ممکن است تا یک سال طول بکشد و پس از تأیید کارشناسان، مجوز و گواهی ثبت اختراع به شما داده می‌شود. سپس باید نمونه اولیه ساخته و وارد بازار شود؛ البته اگر شرایط مالی اجازه دهد.

شرفی بیان کرد: این مسیر بسیار دشوار است و اگر کسی اعتماد به نفس، پشتکار و اعتقاد به پروردگار نداشته باشد، قطعاً برای او بسیار سخت خواهد بود.

وی گفت: امیدوارم که همه ما بتوانیم در مسیری که شایسته و بایسته است قدم برداریم. امیدوارم که در مسیر خدمت بتوانیم خدمتی بکنیم و اثربخشی خود را به نمایش بگذاریم. برای تمام جوانان این مرز و بوم آرزوی سلامتی، موفقیت و پیروزی دارم.

کد خبر 799959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.