خطر حباب جهانی املاک و مستغلات در ۲۰۲۴

شاخص جهانی حباب املاک UBS، شهرهای میامی، توکیو و زوریخ را شهرهایی با بالاترین خطر حباب املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۴ تعیین کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در بسیاری از شهرهای بزرگ، قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا است، زیرا نرخ‌های بهره بالا با پایین آمدن تقاضا دنبال می‌شود. بازارهای املاک نیز به دلیل شرایط سخت تأمین مالی و افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز در حال سقوط و رکود هستند. در نتیجه خطرات حباب مسکن در شهرهایی هم‌چون هنگ‌کنگ، لندن و نیویورک کاهش پیدا کرده است. با این حال، تقاضای قوی در بازار لوکس و سهام پررونق، خطرات حباب املاک و مستغلات را در شهرهایی ازجمله میامی و لس‌آنجلس افزایش می‌دهد.

بر اساس شاخص جهانی حباب املاک UBS، شهرهایی با بالاترین خطر حباب املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۴ عبارتند از:

میامی ۱.۷۹

توکیو ۱.۶۷

زوریخ ۱.۵۱

لس‌آنجلس ۱.۱۷

تورنتو ۱.۰۳

ژنو ۱

آمستردام ۰.۹۸

سیدنی ۰.۷۸

بوستون ۰.۷۸

ونکوور ۰.۷۷

فرانکفورت ۰.۷۵

هنگ کنگ ۰.۷۴

دبی ۰.۶۴

سنگاپور ۰.۵۹

مادرید ۰.۵۶

مونیخ ۰.۵۴

سانفرانسیسکو ۰.۴۸

لندن ۰.۴۱

نیویورک ۰.۳۷

پاریس ۰.۳۵

استکهلم ۰.۳۲

ورشو ۰.۲۳

میلان ۰.۲۰

سائوپائولو ۰.۰۴

خطر حباب جهانی املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۴

برای تجزیه و تحلیل ریسک حباب املاک و مستغلات، UBS عوامل زیر را در ۲۴ شهر بزرگ بررسی کرده است:

  • نسبت قیمت به درآمد
  • نسبت قیمت به اجاره
  • تغییر در نسبت وام مسکن به تولید ناخالص داخلی
  • تغییر در نسبت ساخت‌وساز به تولید ناخالص داخلی
  • نسبت قیمت شهر به کشور

در این میان سه شهر اول شامل میامی، توکیو و زوریخ در دسته «ریسک حباب» طبقه‌بندی شدند، شهرهای لس‌آنجلس تا مونیخ در دسته «بیش‌ازحد ارزش‌گذاری‌شده» قرار گرفتند و از سانفرانسیسکو تا سائوپائولو دسته «ارزش منصفانه» را به خود اختصاص دادند.

ریسک حباب به احتمال اصلاح قیمت قابل‌توجه به دلیل اعوجاج در بازارهای جهانی ملک اشاره دارد. میامی از نظر ریسک حباب مسکن بالاترین رتبه را دارد و با افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی قیمت واقعی مسکن از پایان سال ۲۰۱۹، دارای بالاترین خطر حباب در بین شهرهای مورد تجزیه‌وتحلیل است.

این امر نسبت قیمت به درآمد را بالاتر برده است، زیرا خریداران برای املاک لوکس محدود ساحلی رقابت می‌کنند. در عین حال مقرون‌به‌صرفه بودن نسبی شهر در مقایسه با دیگر شهرهای اصلی ایالات متحده آمریکا، همراه با فقدان مالیات بر درآمد ایالتی و آب‌وهوای مطلوب، موجب افزایش تقاضا شده است.

خطر حباب جهانی املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۴

در رتبه دوم توکیو قرار دارد که یکی از غیرقابل‌دسترس‌ترین شهرهای جهان در بخش املاک و مستغلات است. سیاست پولی بسیار سست و ثبات اقتصادی به افزایش ارزش املاک در توکیو کمک کرده است. سال گذشته، یک آپارتمان با مساحت ۶۴۶ فوت‌مربع در این شهر ۱۵ برابر بیشتر از میانگین حقوق یک کارگر ماهر هزینه داشت که این رقم بیشتر از سطحی است که در لندن و نیویورک دیده می‌شود.

دبی هرچند وارد قلمرو حبابی نشده است، قیمت مسکن بین سه. ماهه دوم ۲۰۲۳ و سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ در آن ۱۷ درصد افزایش داشته است که سریع‌ترین افزایش در بین شهرهای مورد تجزیه‌وتحلیل محسوب می‌شود. این شهر در سال گذشته با هجوم خریداران به این مرکز مالی جهانی، شاهد حجم معاملات بی‌سابقه و رشد جمعیت قوی بود. در مقابل، تعدادی از شهرها از جمله لندن، هنگ‌کنگ، پاریس و تورنتو، با کاهش ارزش واقعی مسکن و پایین آمدن ریسک حباب مواجه شدند.

خطر حباب جهانی املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۴

کد خبر 799385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.