درس‌هایی از ایسلند در مواجهه با کمبود انرژی

ایسلند با پای‌بندی منحصربه‌فرد خود به شیوه‌های پایداری و بهره‌گیری از انرژی پاک و تجدیدپذیر، الهام‌بخش دیگر نقاط جهان برای ایجاد یک آینده سبزتر است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در حالی که اروپا با افزایش هزینه‌های سوخت‌های فسیلی و کمبود انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ایسلند به‌عنوان الهام‌بخش روش‌های بهره‌گیری از انرژی‌های زیست‌محیطی، عملکردی متمایز دارد. این کشور به‌واسطه ترکیب زمین‌شناسی ویژه خود، نیروی موردنیاز خانه‌ها، صنایع و مقاصد گردشگری معروف خود را با استفاده از انرژی زمین‌گرمایی تأمین می‌کند. چنین اقدامی نه‌تنها تعهد این کشور را نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد، بلکه نمونه‌ای مثال‌زدنی برای سایر کشورهایی است که تلاش می‌کنند انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

درس‌هایی از ایسلند در مواجهه با کمبود انرژی

۱۰۰ سال انقلاب انرژی زمین‌گرمایی ایسلند

ایسلند حدود ۱۰۰ سال پیش تغییر خود را به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز کرد و از سوخت‌های فسیلی به انرژی زمین‌گرمایی متمایل شد. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از انرژی این کشور از منابع زمین‌گرمایی تأمین می‌شود که این امر وابستگی آن به واردات را کاهش می‌دهد و سالانه حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را برای جمعیت کمتر از ۴۰۰ هزار نفری‌اش حفظ می‌کند.

حرکت ایسلند به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر با توسعه پنج نیروگاه زمین‌گرمایی در این کشور همراه بود که حدود یک‌چهارم برق ایسلند و دوسوم گرمایش مورد نیاز خانه‌های آن را تأمین می‌کند، بنابراین ۹۰ درصد از خانه‌های ایسلند با انرژی زمین‌گرمایی گرم می‌شوند. با این حال رشد جمعیت و درنتیجه افزایش تقاضای انرژی در این کشور به‌ویژه در مناطق شهری هم‌چون ریکیاویک، نگرانی‌های آن را در زمینه پایداری افزایش داده است.

درس‌هایی از ایسلند در مواجهه با کمبود انرژی

اقتصاد چرخشی ایسلند با تبدیل انرژی زمین‌گرمایی به تکامل محیطی

ایسلند نه‌تنها از انرژی زمین‌گرمایی بهره می‌گیرد، بلکه پیرو اقتصاد چرخشی نیز هست که طول عمر منابع را افزایش می‌دهد. پیروی از ایده ایجاد کشوری بدون ضایعات موجب ایجاد پارک منابع در ایسلند شده است که در آن شرکت‌هایی از بخش‌هایی هم‌چون آبزی‌پروری، بیوتکنولوژی و محصولات آرایشی به تغییر کاربری محصولات جانبی نیروگاه‌های زمین‌گرمایی این کشور می‌پردازند. با این وجود ایسلند صرف‌نظر از دستاوردها، با مشکلاتی مواجه است که پایداری انرژی زمین‌گرمایی آن را تهدید می‌کند. برای مثال تغییر الگوهای بارندگی، افزایش جمعیت و بهره‌برداری‌های شخصی چند برابر ظرفیتی از منابع، توانایی تولید آب گرم این کشور را به چالش می‌کشد.

درس‌هایی از ایسلند در مواجهه با کمبود انرژی

تعهد ایسلند به افزایش دو برابری انرژی زمین‌گرمایی

آب گرم در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از انرژی مصرفی ایسلند را به خود اختصاص می‌دهد و طبق برآوردها، تقاضای ریکیاویک در این بخش به احتمال زیاد با رشد سالانه سه درصدی مواجه خواهد بود. برای رسیدگی به نیازهای آتی، شرکت‌های برق این کشور باید تولید سیستم‌های زمین‌گرمایی فعلی را تا سال ۲۰۶۰ دو برابر کنند، اما این پروژه نیازمند تأمین مالی گسترده و انقلابی است.

تعهد ایسلند به بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی آن را به کشوری پیشرو در زمینه اقدامات زیست‌محیطی در کنار مدرن‌سازی خود تبدیل کرده است. این کشور به‌رغم مواجهه با مشکلات، با پای‌بندی به مدل اقتصاد دایره‌ای پیشگامانه و شیوه‌های عملکردی مثبت خود، تصویر امیدوارکننده‌ای از پیشرفت در انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را ارائه می‌دهد.

ایسلند نشان داده است که با ذخیره‌سازی صحیح منابع و پای‌بندی به تاکتیک‌ها، امکان دستیابی به استقلال انرژی و حفظ جهان در دمای موردنیاز برای پیشگیری از گرمایش جهانی وجود دارد. با تمرکز بر بی‌طرفی کربن تا سال ۲۰۴۰، این کشور همچنان الهام‌بخش سایر کشورها برای ایجاد یک آینده سبزتر و زیست‌محیطی‌تر است.

درس‌هایی از ایسلند در مواجهه با کمبود انرژی

کد خبر 798653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.