گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

مدل‌های مختلف گردشگری معماری، نشان‌دهنده‌ قدرت این هنر در نمایاندن ارزش‌های انسانی و اجتماعی است و فرصت‌هایی را برای یادگیری و کسب تجربه‌ای غنی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد، به‌طوری‌که می‌توانند اطلاعات ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ یک شهر را به دست بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردشگری معماری یکی از زیرمجموعه‌های مهم صنعت گردشگری است که با توجه به تنوع ساختارهای معماری و میراث فرهنگی در نقاط مختلف جهان، روزبه‌روز در حال گسترش است. این نوع گردشگری علاوه‌بر جلب توجه علاقه‌مندان به هنر و معماری، فرصت‌هایی را برای حفظ و معرفی فرهنگ‌ها و تاریخ‌های مختلف فراهم می‌کند.

معماری رشته‌ای متشکل از خلاقیت، تخیل و حل مسئله است و سبک‌های گوناگون آن منعکس‌کننده فرهنگ‌های مناطق مختلف، مواد و مصالح کاربردی در دوره‌های متفاوت است که می‌تواند شگفتی‌های بسیاری را به نمایش بگذارد. در ادامه چند مدل از انواع مختلف گردشگری از آثار باستانی تا آسمان‌خراش‌های مدرن معرفی می‌شود.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری معماری مذهبی

مذهب یکی از عناصری است که همواره نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری صنعت گردشگری جهان داشته است. گردشگری در زمینه معماری مذهبی یا مقدس شامل بازدید از بناها و مکان‌های مذهبی همچون کلیساها، مساجد، معابد و دیگر سازه‌های مذهبی با ارزش تاریخی و معماری می‌شود. مقبره‌های باستانی همچون اهرام ثلاثه مصر نیز در این گروه معماری قرار می‌گیرد. هدف این نوع گردشگری بررسی و درک بهتر فرهنگ، تاریخ و هنر مرتبط با دین و باورهای مذهبی مختلف است.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

بازدیدکنندگان به سبک و شیوه‌های خاص معماری بنا، نمادها و نشانه‌های مذهبی و همچنین تاریخچه این مکان‌ها توجه دارند. این نوع گردشگری می‌تواند شامل فعالیت‌هایی همچون شرکت در مراسم مذهبی یا فرهنگی، بازدید از موزه‌ها و مراکز آموزشی مرتبط با دین و تاریخ مذهبی باشد. از نمونه‌های معروف معماری مذهبی می‌توان به مسجد امام اصفهان، مسجدالحرام در مکه، مسجد ایاصوفیه در استانبول، کلیسای سن‌پیترو در واتیکان و انگکور وات در کامبوج اشاره کرد.

مسجدالحرام در مکه بزرگ‌ترین مسجد جهان و کعبه جاذبه اصلی برای میلیون‌ها مسلمان است که هر سال در مراسم حج شرکت می‌کنند. کلیسای سن‌پیترو در واتیکان نیز یکی از بزرگ‌ترین و پرآوازه‌ترین کلیساهای کاتولیک در جهان است که با معماری بی‌نظیرش سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری میراث تاریخی

سازه‌هایی مربوط به قرن‌ها پیش که در برابر وقایع طبیعی و غیرطبیعی در طول زمان مقاومت کرده و از اهمیت تاریخی و فرهنگی برخوردار است، در زیرمجموعه گردشگری میراث تاریخی قرار می‌گیرد. بناهای معروف در این گروه شاهد وقایع مهمی در تاریخ بشر بوده و نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری جوامع ایفا کرده است. گردشگران به‌دنبال شناخت تاریخ، فرهنگ و سبک‌های معماری آن زمان به شهرهای مقصد سفر می‌کنند که برای نمونه می‌توان به کولوسئوم در رم، تاج‌محل در هند و کلیسای نوتردام در پاریس اشاره کرد. کلیسای نوتردام در پاریس که یکی از نمونه‌های مهم معماری گوتیک به‌شمار می‌رود، در طول تاریخ شاهد بسیاری از رویدادهای مهم بوده و به‌عنوان نماد شهر پاریس شناخته می‌شود.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

میدان تاریخی نقش‌جهان در اصفهان یکی از آثار تاریخی نشان‌دهنده سبک معماری سنتی ایرانی است که با مساجد، کاخ‌ها و بازارهای تاریخی احاطه شده است. استفاده از مصالح محلی، تکنیک‌های سنتی، نقوش هندسی سنتی و طراحی متناسب با شرایط اقلیمی در معماری ایرانی به خلق ساختمان‌های کارکردی و البته زیبا منجر شده است و نماد فرهنگ و تاریخ ایران محسوب می‌شود.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری معماری مدرن

این نوع گردشگری به بازدید از شاهکارهای معماری مدرن و معاصر معطوف می‌شود که از تکنولوژی‌های روز و طراحی‌های نوآورانه بهره‌مند است و چشم‌اندازی از توسعه شهری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. گردشگری معماری مدرن با هدف شناخت و تجربه طراحی‌های نوین، نوآوری‌های ساختاری و تکنولوژی‌های روز در معماری صورت می‌گیرد و بازدیدکنندگان می‌توانند از ساختمان‌هایی با طراحی خاص و ویژگی‌های معماری مدرن به‌عنوان بخشی از سفرشان لذت ببرند. گردشگری معماری مدرن شامل بازدید از مراکز خرید، برج‌ها، پل‌ها و هتل‌های بی‌نظیر است که از آن جمله می‌توان به برج خلیفه و برج العرب در دبی، برج ایفل در پاریس و هتل ماندارین اورینتال در هنگ‌کنگ اشاره کرد.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

برج خلیفه در دبی بلندترین آسمان‌خراش جهان است که به دلیل طراحی شگفت‌انگیزش به‌عنوان اکوسیستم معماری مدرن شناخته می‌شود. موزه هنرهای معاصر در نیویورک با طراحی مدرن و خاص خود، محلی برای نمایش آثار هنری معاصر است و در فهرست سفرهای بیشتر گردشگران علاقه‌مند به معماری مدرن قرار می‌گیرد.

گردشگری معماری منطقه‌ای

گردشگری معماری منطقه‌ای یکی از شاخه‌های گردشگری است که شامل بازدید از کشورها یا مناطقی می‌شود که سبک‌های خاص خود را در معماری دارند. هدف گردشگران معماری منطقه‌ای کاوش در تاریخ معماری، فرهنگ و سبک معماری خاص و منحصربه‌فرد آن منطقه و آشنایی با هویت فرهنگی و تاریخی آن‌ها است. بازدیدکنندگان می‌توانند با مطالعه تاریخچه ساختمان‌ها و آثار معماری، باورهای فرهنگی و اجتماعی یک کشور را بهتر درک کنند.

بعضی از جنبه‌های فیزیکی یک منطقه همچون شرایط آب‌وهوایی به ایجاد تجربه‌ای متفاوت از گردشگری کمک می‌کند. برای مثال، کشورهای اسکاندیناوی خانه‌هایی از چوب با سقف‌های بلند در حومه شهر دارند. ایتالیا نیز یکی از مقاصد گردشگری منطقه‌ای است که به داشتن معماری از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد تاکنون می‌بالد و سبک‌های گوناگونی از روم باستان تا نئوکلاسیک را می‌توان در معماری‌های آن مشاهده کرد.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری معماری نوع‌شناسی

گردشگری نوع‌شناسی یک مدل از گردشگری معماری است که بر مطالعه و بررسی سبک‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف معماری در یک منطقه خاص یا مجموعه‌ای از بناها تمرکز دارد و بر این مفهوم تأکید دارد که چگونه انواع مختلف ساختمان‌های مسکونی، تجاری، مذهبی یا عمومی می‌تواند نشان‌دهنده فرهنگ، تاریخ و عوامل محیطی باشد.

برخی گردشگران نوع‌شناسی خاصی از جمله اماکن تجاری یا فرهنگی را در ذهن دارند و تمایل دارند تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام دهند. برای مثال فرانسه موزه‌های زیادی دارد و مقصد نهایی علاقه‌مندان به تحقیق و کاوش در موزه‌ها است. گردشگران این گروه اغلب در فعالیت‌های آموزشی همچون تورهای راهنما، کارگاه‌ها یا سخنرانی‌ها شرکت می‌کنند تا درباره میراث معماری منطقه بیشتر بیاموزند.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری میراث جهانی

تمرکز گردشگری میراث جهانی بر مکان‌ها و آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که به دلیل اهمیت فرهنگی، تاریخی یا طبیعی به‌عنوان میراث جهانی شناخته می‌شوند. تاج‌محل در هند یکی از معروف‌ترین آثار معماری جهان است که به دلیل زیبایی و تعهد آن به عشق شناخته می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. آکروپولیس آتن نیز یکی دیگر از میراث‌های ثبت‌شده است که معماری و فرهنگ یونان باستان را در معرض نمایش قرار می‌دهد و به‌عنوان نماد دموکراسی و هنر معماری شناخته می‌شود.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری معماری فرهنگ‌محور

مهم‌ترین انگیزه گردشگران معماری فرهنگ‌محور یادگیری، تجربه، کشف و جذب جاذبه‌ها و محصولات فرهنگی واقعی و انتزاعی در یک مقصد گردشگری است. در واقع گردشگری معماری فرهنگی بر مکان‌ها و بناهایی تمرکز دارد که نمایانگر فرهنگ و هنر خاصی است و امکان بازدید از موزه‌ها، گالری‌ها و مراکز هنری را فراهم می‌آورد. گردشگران فرهنگی فقط به دنبال بازدید از بناهای تاریخی نیستند، بلکه هدف آن‌ها تجربه فرهنگ آن منطقه و دورانی است که بناها ساخته شده است.

خانه‌های آبی شهر جوداپور در هند نمونه‌ای برتر برای گردشگری فرهنگی است، باور سنتی مردم این شهر بر این است که آبی منعکس‌کننده خوبی برای اشعه‌های خورشید است و خانه‌ها را خنک نگه می‌دارد و به همین دلیل از قرن‌ها پیش تاکنون خانه‌ها با رنگ آبی پوشانده می‌شود. باور دیگر خوش‌یمن بودن رنگ آبی است که اهمیت گسترده‌ای در جنبه‌های فرهنگی و معماری شهر دارد. گردشگری فرهنگ‌محور راهی برای شناخت این باورها است.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری معماری فناوری

گردشگری معماری فناوری به سفرهایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها توجه ویژه‌ای به ساختمان‌ها، سازه‌ها و فضاهای معماری مدرن و مبتنی‌بر فناوری می‌شود. هدف گردشگران معماری فناوری بازدید از ساختمان‌ها و فضاهای هوشمند است که از فناوری‌های پیشرفته، نوآوری‌های معماری و مواد جدید در طراحی و ساخت استفاده کرده است. ساختمان‌هایی که از سیستم مدیریت انرژی هوشمند بهره‌برداری می‌کند و ساختمان‌های سبز و پایدار از جمله مقاصد این گروه گردشگران است.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

مرکز زندگی پایدار در آلمان که نمونه‌ای از معماری پایدار و استفاده از فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر است، برج شارد در لندن با طراحی ویژه و سیستم‌های انرژی کارآمد، برج خلیفه در دبی که از فناوری‌های پیشرفته در ساخت و مدیریت ساختمان استفاده می‌کند، مرکز انرژی پایدار در بالی و فرودگاه بزرگ پکن از جمله مقاصد گردشگری معماری فناوری به‌شمار می‌آید.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری معماری نوستالژیک

گردشگری معماری نوستالژیک به سفرهایی اطلاق می‌شود که با هدف بررسی و تجربه معماری و تاریخی مناطق یا اماکن قدیمی همراه است و به یادآوری خاطرات دوران گذشته کمک می‌کند. این گردشگری بر بازدید از مکان‌ها و بناهایی تمرکز دارد که خاطرات جمعی و فردی را حکایت می‌کند و برای نسل‌های قدیم دارای اهمیت ویژه‌ای است.

این نوع گردشگری می‌تواند فرصت‌های متفاوتی برای یادگیری و ارتباط با هنر و معماری فراهم کند. سفر به شهرهای باستانی همچون پرسپولیس در ایران، آتن در یونان، قاهره در مصر و پمپئی در ایتالیا مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به معماری‌های نوستالژیک است.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری طراحی داخلی

گردشگری طراحی داخلی به بررسی و بازدید از فضاهای داخلی ساختمان‌ها و طراحی‌های داخلی منحصربه‌فرد می‌پردازد، گردشگران در این گروه به دنبال الهام و ایده‌های جدید هستند. این نوع گردشگری می‌تواند شامل بازدید از خانه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و فضاهای عمومی باشد که به‌خاطر طراحی و دکوراسیون داخلی منحصر به فرد خود شناخته می‌شوند. برای مثال خانه‌های موزه‌ای در شیکاگو که نمونه‌ای عالی از طراحی داخلی مدرن است، این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد تا از نزدیک با سبک‌های مختلف معماری داخلی آشنا شوند، معماری داخلی در ریو دو ژانیرو با طرح‌های رنگارنگ و سرزنده نمایانگر فرهنگ محلی این شهر است. موزه گوگنهایم در نیویورک با طراحی داخلی منحصربه‌فرد، هتل Riad Kniza در مراکش، هتل de Russie در ایتالیا و ساختمان کازا باتیو در بارسلونا مقاصد مناسبی برای گردشگری معماری داخلی به‌شمار می‌آید.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری رویدادهای معماری

این نوع گردشگری به سفرهایی اطلاق می‌شود که برای شرکت در جشنواره‌ها و رویدادهای معماری ترتیب داده می‌شود که در مکان‌هایی خاص و با ارزش بالای تاریخی و معماری برگزار می‌شود. برای مثال، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی معماری همچون دوسالانه ونیز و فستیوال معماری لندن که در آن تازه‌ترین دستاوردهای معماری و طراحی به نمایش گذاشته می‌شود نوعی گردشگری رویداد به‌شمار می‌آید.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

گردشگری گروه‌های دانشجویی

این نوع گردشگری برای دانشجویان و اعضای دانشگاه‌ها طراحی شده است و شامل سفرها و بازدیدهایی است که هدف‌های آموزشی را با اهداف فرهنگی و تفریحی ادغام می‌کند. گردشگری دانشجویی این امکان را در اختیار دانشجویان رشته معماری قرار می‌دهد تا در جوار اساتید خود به بازدید از اماکن مختلف همچون موزه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مکان‌های تاریخی بروند و با فرهنگ، تاریخ و موضوعات علمی مختلف آشنا شوند.

بازدیدهای گروهی موجب تقویت روابط اجتماعی و همکاری بین اعضای گروه می‌شود و به گسترش افق‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند. بسیاری از مؤسسات و سازمان‌ها برای جذب دانشجویان، نرخ‌های ویژه و تخفیف‌های مناسبتی برای هزینه‌های سفر، اقامت و فعالیت‌ها ارائه می‌دهد.

گردشگری معماری؛ روزنه‌ای برای درک یک شهر

کد خبر 799289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.