ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و نقش راهبری معلمان در آموزش مورد تاکید است

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی و کارشناس آموزشی و تربیتی گفت: منزلت معلمان بر مبنای نقش، عملکرد و کارکرد آنها تعیین می‌شود، لذا اگر با باور و اعتقاد به موقعیت و مرتبه معلم توجه کنیم، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و نقش راهبری آنان در آموزش بیش از پیش مورد تاکید خواهد بود.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه معلمان نقش مهمی در تربیت نسل‌های آینده کشور دارند، اظهار کرد: اگر در فرایند مسئله آموزش و تربیت معلم در گام نخست، نقش و کارکرد اساسی آنها مورد توجه قرار گیرد در حقیقت جایگاه و اعتبار معلمان تأمین خواهد شد.

وی افزود: در سطح جوامع طی ایام سال اظهارنظرهایی می‌شود که معلمان یکی از افراد کلیدی هستند، نقش مهمی در پرورش نیروهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در زندگی دانش‌آموزان دارند و می‌توانند آنها را هدایت و راهنمایی کنند تا بتوانند آینده را به دست خود رقم زنند، اما مباحث و دغدغه‌های معلمان مغفول و مفقود می‌ماند، چرا که گاهی در جامعه به تدریج این‌طور قلمداد می‌شود که مگر معلم به غیر از آموزش چهار تا پنج کلمه چه برنامه دیگری دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی درباره اهمیت ارتقای جایگاه معلمان تصریح کرد: اگر توجهات به نقش و کارکرد واقعی معلمان باشد و آگاه باشیم که برنامه‌ها، اقدامات، وظایف، عملکرد و جایگاه آن در جامعه چیست و آن فرد را برای این‌گونه وظایف آموزش و پرورش دهیم، به خودی خود مقاوم و منزلت آنها تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بزرگداشت روز معلم در جهان و ایران از جایگاه مهم و اساسی برخوردار است، گفت: منزلت معلمان بر مبنای نقش، عملکرد و کارکرد آنها تعیین می‌شود، لذا اگر با باور و اعتقاد به موقعیت و مرتبه معلم توجه کنیم، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و نقش راهبری آنها در آموزش بیش از پیش مورد تاکید خواهد بود.

رحیمی خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم یاددهی به هیچ عنوان با مزایا و حقوق معلمان مرتبط نیست، چنانچه ماهانه یک معلم صد برابر شود، اما توانایی، آموزش، عملکرد و کارکرد آن در سطح مناسب نباشد، یادگیری مطلوبی را فراهم نکرده است، بنابراین معلم باید بتواند با نقش و جایگاه خود به صورت حرفه‌ای عمل کند.

کد خبر 797399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.