شهر آمریکایی میزبان باغ‌بام‌های اتوبوسی

شهر بوستون از احداث سقف‌های سبز روی ۳۰ ایستگاه اتوبوس شهری رونمایی کرده است؛ ساختارهای جدید دارای گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی هستند که به ایجاد سایه، بهبود کیفیت هوا، افزایش حفظ آب طوفان و افزودن فضای سبز جدید کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بوستون طرح سبزسازی ایستگاه‌های اتوبوس را در محله‌ای انتخاب کرده است که دارای بالاترین تعداد اتوبوس در سیستم حمل‌نقل عمومی است و به علت تردد بالا تحت تأثیر گرمای شدید قرار دارد.

میشل وو، شهردار بوستون در این رابطه گفت: «این بام‌های سبز روی ایستگاه‌های اتوبوس فقط نشان‌دهنده پیشرفت بوستون در زمینه پایداری نیستند، بلکه راه‌حلی عملی و مقیاس‌پذیر برای بعضی از چالش‌های مهم هستند که ما به عنوان یک شهر با آن مواجه هستیم. با این نقطه عطف جدید در راستای مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا، ما نشان می‌دهیم که بوستون در اقدام اقلیمی نوآورانه و متمرکز بر جامعه پیشتاز است.»

شهر آمریکایی میزبان باغ‌بام‌های اتوبوسی

این بام‌های سبز سایه مستقیمی را روی ایستگاه‌های اتوبوس که به‌طور معمول سقف‌های شفاف دارند، ایجاد می‌کنند. مزارع علاوه بر تلطیف هوا، آب باران را جمع‌آوری، رواناب را کاهش و آلاینده‌ها را جذب می‌کند و در نتیجه به کیفیت بهتر آب و جلوگیری از سیل کمک می‌کند. این باغ‌های کوچک نیز از پرندگان و گرده‌افشان‌ها حمایت و تنوع زیستی بیشتری را در مناطق شهری تقویت می‌کنند. بوستون ادعا می‌کند که این اقدام، بزرگترین نصب تک‌بام سبز بر ایستگاه‌های اتوبوس در این کشور است.

استفاده از اتوبوس‌هایی که در مسیر بام‌های سبز تردد دارند رایگان است، زیرا ساکنان منطقه جزو قشر کم‌درآمد طبقه‌بندی می‌شوند و بنابراین به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی همچون اثر جزیره گرمایی شهری قرار می‌گیرند.

راه‌اندازی این بام‌های سبز نشان می‌دهد که زیرساخت‌های شهری را می‌توان انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر طراحی کرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده شامل میزان نگهداری آب حاصل از باران، دمای بام‌های سبز در مقایسه با پیاده‌رو و رشد گیاهان همواره توسط کارشناسان تحت نظر است.

شهر آمریکایی میزبان باغ‌بام‌های اتوبوسی

پروژه مقاوم‌سازی بام سبز بوستون بر اساس یک برنامه آزمایشی موفق انجام شد که در سال ۲۰۱۴ به راه افتاد. نصب بام‌های جدید که ماه گذشته تکمیل شد، به دنبال استانداردسازی یکپارچگی زیرساخت‌های سبز در ایستگاه‌های اتوبوس بوستون و احتمالاً سایر مبلمان خیابانی است. این ساختارها به مدت سه سال تحت نظارت و نگهداری قرار خواهند گرفت تا تأثیر آن‌ها بر گرما، کیفیت هوا، مدیریت آب طوفان و تنوع زیستی ارزیابی شود.

کد خبر 797215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.