وعده صادق ۳

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه چهاردهم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقاومت استوار است» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در اجتماع عظیم و پرشکوه مردم در نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران، اتحاد و همبستگی مسلمانان را موجب برخورداری از رحمت و عزت الهی و پیروزی بر دشمنان خواندند و تأکید کردند: بر اساس احکام دفاعی اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین بین‌الملل، کار درخشان نیروهای مسلح ایران در مجازات رژیم خون‌آشام صهیونیستی کاملاً قانونی و مشروع بود و جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه احساس کند، بدون تعلل یا شتاب‌زدگی، با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد.

در این مراسم که با حضور بی‌شمار مردم مؤمن، انقلابی و مسئولیت‌شناس تهران در مصلای امام خمینی (ره) و کیلومترها از خیابان‌های اطراف آن برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین مجاهد شهید سیدحسن نصرالله را مایه فخر و چهره محبوب دنیای اسلام و زبان گویای ملت‌های منطقه خواندند و افزودند: اثرگذاری شخصیت پرچمدار مقاومت و مدافع شجاع مظلومان پس از شهادتش بیشتر خواهد شد و ملت‌های منطقه و مجاهدان فی سبیل‌الله، پیام شهادت او یعنی ایمان و توکل بیشتر، اتحاد مستحکم‌تر، ادامه قوی‌تر و بدون تردید مبارزه تا شکست و نابودی دشمن صهیونیستی را با همه وجود دنبال خواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین سیاست قرآنی «همبستگی مسلمانان» گفتند: ولایت مسلمانان به معنای پیوستگی و همدلی و همکاری، یاری عزتمندانه و حکیمانه پروردگار را در پی دارد که نتیجه آن، غلبه بر موانع و پیروزی بر دشمنان خواهد بود.

ایشان نقطه مقابل این سیاست الهی را سیاست تفرقه‌انگیز مستکبران و متجاوزان عالم دانستند و افزودند: امت اسلامی از سیاست تفرقه‌بینداز و حکومت‌کنِ مستکبران، صدمات فراوان دیده اما امروز، روز بیداری مسلمانان است و نباید اجازه داد این سیاست شوم تکرار شود.

وعده صادق ۳

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نماز تاریخی و خیبرشکن» نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشکوه مردم در نماز عبادی-سیاسی جمعه تهران، اتحاد و همبستگی مسلمانان را موجب برخورداری از رحمت و عزت الهی و پیروزی بر دشمنان خواندند و تأکید کردند: بر اساس احکام دفاعی اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین بین‌الملل، کار درخشان نیروهای مسلح ایران در مجازات رژیم خون‌آشام صهیونیستی کاملاً قانونی و مشروع بود و جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه احساس کند، بدون تعلل یا شتاب‌زدگی، با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد.

در این مراسم که با حضور بی‌شمار مردم مؤمن، انقلابی و مسئولیت‌شناس تهران در مصلای امام خمینی (ره) و کیلومترها از خیابان‌های اطراف آن برگزار شد، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین مجاهد شهید سید حسن نصرالله را مایه فخر و چهره محبوب دنیای اسلام و زبان گویای ملت‌های منطقه خواندند و افزودند: اثرگذاری شخصیت پرچمدار مقاومت و مدافع شجاع مظلومان پس از شهادتش بیشتر خواهد شد و ملت‌های منطقه و مجاهدان فی سبیل‌الله، پیام شهادت او یعنی ایمان و توکل بیشتر، اتحاد مستحکم‌تر، ادامه قوی‌تر و بدون تردید مبارزه تا شکست و نابودی دشمن صهیونیستی را با همه وجود دنبال خواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین سیاست قرآنیِ «همبستگی مسلمانان» گفتند: ولایت مسلمانان به معنای پیوستگی و همدلی و همکاری، یاری عزتمندانه و حکیمانه پروردگار را در پی دارد که نتیجه آن، غلبه بر موانع و پیروزی بر دشمنان خواهد بود.

ایشان نقطه مقابل این سیاست الهی را سیاست تفرقه‌انگیز مستکبران و متجاوزان عالم دانستند و افزودند: امت اسلامی از سیاست تفرقه‌بینداز و حکومت کنِ مستکبران، صدمات فراوان دیده اما امروز، روز بیداری مسلمانان است و نباید اجازه داد این سیاست شوم تکرار شود.

وعده صادق ۳

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مظاهر قدرت سخت و نرم انقلاب‌اسلامی» نوشت: در هفته‌ای که گذشت دو یوم‌الله را پشت سر گذاشتیم، روزهایی که به فضل الهی اراده مؤمنین ظهور و بروز یافت و جبهه حق قدرت‌نمایی کرد. یوم‌الله نخست با شلیک ده‌ها موشک سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی تحقق یافت که هم دشمن صهیونیستی را عقب راند و هم دل‌های مؤمنان و مستضعفان را در اقصی‌نقاط عالم شاد کرد. از همه زیباتر فریاد پر از هیجان کودکان فلسطینی در غزه و کرانه باختری بود که با شمارش این شهاب‌های آسمانی، آن‌ها را بسان ستاره‌های بخت رهایی این سرزمین غصب‌شده می‌دیدند.

یوم‌الله دوم در «جمعه نصر» تحقق یافت که نمایی تام و تمام از الگوی امام و امت در جامعه اسلامی را به رخ جهانیان کشید. حضور انبوه و فراتر از تصور امت مسلمان در نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب و استماع خطبه‌های ایشان بار دیگر رابطه عمیق و لطیف میان امام و امت را ترسیم کرد.

این‌ها قدرت واقعی انقلاب‌اسلامی را نشان می‌دهد، قدرتی که با وجود گذشت نزدیک به نیم‌قرن همچنان بالنده و پابرجاست و البته دشمنانش هنوز هم در فهم آن عاجزند. به همین دو یوم‌اللهی که پشت سر گذاشتیم دقت کنید. اولی، مظهر قدرت سخت انقلاب‌اسلامی در برابر دشمنان و بدخواهان و دومی مظهر قدرت نرم و محبت ولایت بی‌نظیر میان رهبر و پیروانش است. گویی مصداقی به‌روز از این آیه شریفه را می‌بینیم که چگونه پیروان رسول‌الله به حضرتش تأسی کرده‌اند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ». بدین‌ترتیب می‌توان گفت این دو یوم‌الله مظهری تازه از قدرت سخت و نرم انقلاب‌اسلامی است.

پیش‌تر در ماجرای شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی نیز همین قدرت‌نمایی توأمان را دیدیم. در آن روزهای تلخ فراق سردار، هم پایگاه ارتش ایالات‌متحده در عین‌الاسد در هم کوبیده شد که بعد از ۷۰ سال نخستین هجوم آشکار و علنی یک دولت به پایگاه‌های آمریکا بود و شجاعت و قدرت سخت انقلاب‌اسلامی اعجاب تحلیلگران و ناظران را برانگیخت. همچنین تشییع ده‌ها میلیونی شهیدان مقاومت در شهرهای عراق و ایران نشان از همان محبت عمیقی بود که بنیان‌های قدرت نرم انقلاب‌اسلامی بر آن استوار بود. نماز جمعه میلیونی ۲۷ دی ۱۳۹۸ هم که با حضور رهبر معظم انقلاب‌اسلامی برگزار شد، همین معنا را به اکمال رساند و می‌توان گفت در آن حادثه تلخ، هرچند غمی بزرگ بر دل‌های ما نشست، اما این ایام‌الله مرهمی بر دل‌های زخمی امت و مایه ناامیدی دشمن شد.

وعده صادق ۳

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «امت و نقطه عطف تاریخ ایرانی» را برگزید و نوشت: من سال‌هاست بر واژه «امت اسلامی» بویژه متعمدا تکیه می‌کنم که ما فراموش نکنیم یک امتیم. بله! بعضی ایرانی هستیم، بعضی عراقی هستیم، بعضی شامی هستیم و غیر ذلک. لکن این مرزها حقیقت امت اسلامی را تغییر نمی‌دهد. همه سعی دشمنان اسلام این بوده است که ما را نسبت به هویت واحده‌ای که اسمش «امت اسلامی‌» است بی‌تفاوت کنند. این نمی‌شود که من خودم را مسلمان بدانم اما از رنجی که یک مسلمان در میانمار یا در غزه یا در هند یا در فلان جا می‌کشد، خودم را غافل بدانم، این امکان ندارد، این خلاف تعالیم اسلامی و اصول اسلامی است.

طرح انسانی اسلام، در ظرف ایرانی‌گری بود که فرصت و فضای کافی یافت تا گسترده شود و امتداد یابد. انسان قوی، در آشفته‌بازار جوش و خروش پدیده‌ها «خود» را گم نمی‌کند. یکتایی و یکپارچگی خود را حفظ می‌کند و هیچ‌کدام از لایه‌های هویتی خویش را فراموش نمی‌کند. هرکدام از این «خود» ها نشانه‌ای برای شناخته شدن ماست. ما با آنها شخصیت پیدا می‌کنیم. مزیت ما بر دیگران و فرصتی که برای دیده شدن و به شمار آمدن داریم همین «خود» وجدانی یکپارچه به فعلیت درآمده است. هر گاه به هر بهانه‌ای بخشی از خود را رها کردیم، ناگزیر روز دیگر به آن بازمی‌گردیم، زیرا زندگی ما بدون ما، همه ما، بی‌معنی خواهد بود.

آدم‌هایی بودند که نتوانسته‌اند با «خود» کنار بیایند و پس از ذبح آن بخش‌هایی را به عنوان خود مطلوب بر لباس‌های‌شان پر کرده‌اند و به راه افتاده‌اند و نامش را گذاشته‌اند آزادی انتخاب اما آن خود زنده، آن خود زاینده، آن خود پویا و پایا، بدون هویت متحد و یکی‌شده، بدون روح جامع مانع، صورت نمی‌پذیرد. پدیدار می‌شود و شکل نمی‌یابد.

مسیر جهانی شدن ما از یافتن خود و شناختن و ساختن و برآوردن و بارآوردن آن می‌گذرد. نمی‌توان به مرزهای زندگی دست یافت در حالی که خودمان را جا گذاشته‌ایم یا به «خود» دیگران خود را آویخته‌ایم. انکار هویت هیچ دروازه‌ای را به روی ما نمی‌گشاید. تنها امکان‌های تأثیرگذاری را به‌تدریج از ما سلب می‌کند و ما را به هیزم خشکی تبدیل می‌کند که به جز گرم کردن محفل دیگران استفاده‌ای ندارد. تازه اگر انتخاب شود.

وعده صادق ۳

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «قاب تاریخی ملت» را برگزید و نوشت: سحرگاه جمعه درهای مصلا به روی نمازگزارانی که پنج سال در انتظار اقامه نماز با رهبر انقلاب بودند باز شد. نمازی که مانند پنج سال پیش و مانند همیشه حال وهوای متفاوت و خاص خود را داشت. از ساعت ۵:۳۰ فوج فوج جمعیت وارد مصلا شد. هنوز خورشید کامل طلوع نکرده بود که فضای داخلی مصلا مملو از جمعیت شد، اما حضور نمازگزاران ادامه داشت. ابتدا محوطه بیرونی و بعد خیابان‌های اطراف مصلا با سجاده‌های رنگین نمازگزاران فرش شد. حضوری باورنکردنی از زنان و مردانی که بدون ترس از تهدیدهای اسرائیل صفوفی را به نمایش گذاشتند که در قاب دوربین‌ها نمی‌گنجید و یک پیام واضح داشت: پای وطن که در میان باشد، هیچ تفاوت رنگی وجود ندارد و همه یک‌دل و یک‌صدا می‌شوند و در چنین لحظات حساسی همه یک صدا برای ایران خواهند ایستاد. این حضور حماسی اما فقط مخصوص تهرانی‌ها و ایرانی‌ها نبود، بلکه از کشورهای هند، عراق و پاکستان هم در گردهمایی بزرگ مقاومت در پایتخت ایران شرکت کرده بودند. آنها آماده بودند تا بگویند پس از شهادت «سید مقاومت» عزاداریم و در مقابل جنایت‌ها، نسل‌کشی و آتش‌افروزی‌های اسرائیل با شما و در کنار شما هستیم. نماز جمعه دیروز که همراه شده بود با مراسم گرامیداشت شهید سیدحسن نصرالله، از ساعت ۱۰:۳۰ در مصلای تهران آغاز شد و بسیاری از مسئولان کشوری و لشکری از جمله مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای، سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه، در این مراسم حضور یافتند. اکثریت اعضای کابینه چهاردهم، برخی از چهره‌های دولت سیزدهم و دولت‌های قبلی، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، امیر موسوی، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران و سرلشکر رحیم صفوی نیز در مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله و سرلشکر «عباس نیلفروشان» شرکت کردند.

وعده صادق ۳

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «اصابت موشک به اقتصاد تل‌آویو» را برگزید و نوشت: اقتصاد اسرائیل در پی تنش‌های فزاینده ناشی از جنگ به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. به‌تازگی و پس از عملیات موشکی ایران، مؤسسه اعتبارسنجی اس‌اندپی (S&P) رتبه اعتباری اسرائیل را از A+ به A تغییر داد. این دومین بار از زمان آغاز جنگ است که مؤسسه اس‌اندپی رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داده است. این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که وزیر اقتصاد اسرائیل، از تاب‌آوری بالای اقتصاد کشور در برابر چالش‌ها سخن به میان آورده و مدعی شده است که اسرائیل بار بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ خود را به دوش می‌کشد. با این حال، پیش‌بینی‌ها از افزایش کسری بودجه به ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی حکایت دارد و خطر رکود اقتصادی در بلندمدت نیز در حال افزایش است. از طرف دیگر، آژانس اعتبارسنجی مودیز نیز به‌دلیل نبود استراتژی خروج از درگیری، رتبه اعتبار اسرائیل را دو پله کاهش داد و به Baa۱ رساند. با توجه به این تحولات، آینده اقتصادی اسرائیل با چالش‌های جدی مواجه شده است.

وعده صادق ۳

کد خبر 797151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.