دنباله‌دار «سوچینشان اتلس» در آسمان نیمکره شمالی

کارشناس نجوم گفت: دنباله‌دار «سوچینشان اتلس»در تاریخ هفتم مهر ۱۴۰۳ به نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید می‌رسد که حدود ۳۹۱ هزار واحد نجومی است و در این حالت، دم دنباله‌دار به بلندترین حد خود می‌رسد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دنباله‌دار «سوچینشان اتلس» (C/2023 A3) است که از چند روز پیش قابل مشاهده در آسمان نیمکره شمالی است.

وی افزود: این دنباله‌دار به دلیل مدار بسیار بزرگی که دارد، تقریباً هر ۸۰ هزار سال یک‌بار به خورشید نزدیک می‌شود و در نتیجه، سطح آن آغاز به بخار شدن می‌کند و دنباله گازی و غباری‌اش قابل مشاهده می‌شود.

دنباله‌دار «سوچینشان اتلس» در آسمان نیمکره شمالی

کارشناس نجوم ادامه داد: برای رصد این دنباله‌دار، بهترین زمان حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب است و در صورت فلکی «سستان» (یا صوتس) قابل مشاهده خواهد بود.

بیات اضافه کرد: این دنباله‌دار در تاریخ هفتم مهر ۱۴۰۳ به نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید می‌رسد که حدود ۳۹۱ هزار واحد نجومی است و در این حالت، دم دنباله‌دار به بلندترین حد خود می‌رسد، همچنین در تاریخ بیست‌ویکم مهر، این دنباله‌دار به نزدیک‌ترین فاصله‌اش نسبت به زمین خواهد رسید که تقریباً ۴۷ صدم واحد نجومی است.

دنباله‌دار «سوچینشان اتلس» در آسمان نیمکره شمالی

وی ادامه داد: این دنباله‌دار با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است و از نهم مهر ۱۴۰۳ به بعد با درخشندگی حدودی بین مثبت ۰.۶ تا ۰.۸ قابل رصد خواهد بود، البته با نزدیک شدن به تاریخ بیست‌وپنجم مهر، قدر ظاهری دنباله‌دار افزایش پیدا می‌کند و از دید ما، درخشندگی آن کمتر شده و سخت‌تر دیده خواهد شد.

کد خبر 796268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.