۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۸
کشف سیاره فراخورشیدی

یک سیاره غول‌پیکر توسط تلسکوپ جیمزوب کشف شد و شگفتی‌های جدیدی را در علم سیاره‌شناسی فاش می‌کند.

به گزارش خبر گزاری ایمنا، تلسکوپ فضایی جیمزوب به‌تازگی تصاویری بی‌سابقه از یک سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر موسوم به «سوپر-ژوپیتر» ثبت کرده است. این سیاره که در فاصله‌ای بسیار دور از زمین قرار دارد، به‌دلیل اندازه بزرگ و دمای به نسبت سرد خود توجه دانشمندان را جلب کرده است. آنچه که این کشف را جالب‌تر می‌کند، توانایی این سیاره در جذب نور فروسرخ است که به دانشمندان اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری درباره ترکیب اتمسفری و ویژگی‌های آن به دست آورند.

این سیاره که چندین برابر بزرگ‌تر از مشتری است، ممکن است سرنخ‌هایی در مورد نحوه شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر در ابتدای پیدایش منظومه‌های ستاره‌ای ارائه دهد.

یکی از اهداف اصلی این مشاهدات، درک بهتر از نحوه توزیع گرما و مواد در سیارات جوان است، دانشمندان امیدوارند با مطالعه این سیاره بتوانند اطلاعات بیشتری درباره ترکیبات شیمیایی و فرایندهای جوی در سیارات دیگر کشف کنند.

این تصاویر توسط تلسکوپ جیمزوب که برای مشاهده در طول موج‌های فروسرخ طراحی شده، به دست آمده است، این فناوری پیشرفته به محققان امکان می‌دهد تا اجسام دوردست را با جزئیاتی بی‌نظیر مشاهده کنند و به سوالاتی که مدت‌ها در مورد فرایندهای شکل‌گیری سیارات بی‌پاسخ مانده بود، پاسخ دهند.

این کشف به احتمال زیاد منجر به بررسی‌های بیشتری از سیارات مشابه خواهد شد و می‌تواند به درک بهتر از منشأ و تکامل سیارات در جهان‌های دیگر کمک کند