مهار سقط جنین، آغاز نغمه زندگی جدید

افزایش فردگرایی، مشکلات مالی، فقدان اطلاعات پزشکی، روانشناختی و اعتقادی، وجود داروهای سقط جنین در بازار و ترس خانواده از انگ‌ اجتماعی از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند موجب افزایش سقط جنین شود، بنابراین ضروری است که در راستای پیشگیری از سقط در تمام ابعاد پزشکی و اجتماعی آگاهی‌رسانی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سقط جنین موضوعی حساس بوده که همیشه با نگاه‌های متفاوت روبه‌رو بوده است، از طرفی زندگی جدیدی در حال شکل گرفتن بوده و احساس مادرانه‌ای که در وجود یک زن جوانه زده و هر روز قوی‌تر می‌شود، حسی که از همان لحظه اول محافظ وجود نازکی بوده که در حال شکل گرفتن است، اما از طرف دیگر ممکن است دست تقدیر شرایط متفاوتی را رقم بزند و مادر را بر سر دوراهی انتخاب بودن یا نبودن قرار دهد، مادری که به معنای حقیقی کلمه زندگی‌بخش است و باید سرنوشت این زندگی جدید را با تصمیمی صحیح و توجه به نظر متخصصان و مشاوران آگاه مشخص کند تا کورکورانه دست به اقدامی که تمام عمر برایش پشیمانی به همراه دارد، نزند و تکه‌ای از وجود خود را به راحتی از دست ندهد.

در این بین علم جامعه‌شناسی با بررسی ساختارهای اجتماعی، فرهنگ و ارزش‌ها می‌تواند به ما در درک عمیق‌تر از این موضوع کمک کند، سقط جنین، نه تنها تصمیمی شخصی نیست، بلکه انعکاسی از ساختارهای اجتماعی است که اجازه نمی‌دهد، تصمیمی نادرست برای جان یک انسان گرفته شود، بنابراین نگاه جامعه‌شناسی به سقط جنین نگاهی چند بعدی است که می‌تواند باعث درک بهتر از این موضوع و یافتن راه حل‌هایی برای کاهش سقط به ویژه سقط‌های غیرقانونی و خطرناک شود.

همچنین داده‌های پزشکی می‌گوید، پایان حاملگی قبل از هفته بیستم بارداری و پیش از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط خارج از رحم را داشته باشد، سقط جنین نامیده می‌شود و عوامل مختلفی ممکن است موجب ایجاد سقط جنین شود که بسیاری از آنها تحت کنترل مادر باردار نیست.

سقط جنین یکی از شایع‌ترین رخدادهای دوران بارداری است که انواع مختلفی دارد؛ آشنایی با انواع سقط جنین، علائم سقط جنین در ماه اول و دوم، نشانه‌های سقط جنین، علائم سقط جنین، علل و خطر سقط جنین به داشتن درک بهتر از این عارضه کمک کرده و موجب می‌شود تا اقدامات لازم برای پیشگیری از سقط جنین انجام شود.

سقط جنین ممکن است اثرات جبران‌ناپذیر جسمی از جمله آسیب به رحم که در بارداری‌های بعدی مادر نیز تأثیرگذار است، را به همراه داشته باشد، علاوه‌بر آن افسردگی، مشکل در تمرکز، اختلال در خواب نیز از عوارض روحی و روانی سقط جنین برای مادران است که می‌تواند در بارداری‌های مجدد مادر تأثیر بسزایی داشته باشد.

مهار سقط جنین، آغاز نغمه زندگی جدید

عوامل مؤثر بر سقط جنین از نگاه جامعه‌شناسی

مجید جعفریان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگر حوزه خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تعریف سقط جنین اظهار می‌کند: سقط جنین به هرگونه اقدام قانونی یا غیرقانونی، ارادی یا غیرارادی گفته می‌شود که برای از بین بردن جنین انجام می‌شود

وی ضمن اشاره به وضعیت ناهنجاری که در خصوص سقط جنین وجود دارد، می‌افزاید: قسمت اعظم آمار مربوط به سقط جنین بدون مراجعه به مراکز درمانی است و درصد کمی به شکل قانونی و مراجعه به پزشک انجام می‌شود، سقط جنین علل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به بارداری ناخواسته یا مبتنی بر معلولیت‌ها اشاره کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه می‌کند: افزایش فردگرایی، افزایش مشکلات مالی و اقتصادی خانواده‌ها، فقدان اطلاعات پزشکی، روانشناختی و اعتقادی، وجود داروهای سقط جنین در بازار و نرود نظارت کافی و کنترل صحیح آن و ترس خانواده از انگ خوردن اجتماعی از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند موجب افزایش سقط جنین شود.

جعفریان با بیان اینکه درباره سقط جنین با سه گفتمان سنتی، جمعیت و تجربه زنانه مواجه هستیم، عنوان می‌کند: گفتمان سنتی در مسئله سقط جنین بر فقه و قانون تمرکز دارد و موضوع جمعیت نیز بخش دیگری از این مسئله است که باید مورد توجه قرار گیرد، باید بدانیم در این زمینه با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که باید برای کنترل آن تصمیمات مؤثری گرفته شود.

مهار سقط جنین، آغاز نغمه زندگی جدید

پژوهش درباره فهم چالش‌های احتمالی مسئله سقط جنین، از مهم‌ترین راهکارهای پژوهشی در راستای کاهش آمار است

وی می‌گوید: گفتمان سنتی، کنترل باروری زنان و سقط جنین را نوعی اخلال در ترتیبات نقش سنتی بین مرد و زن دانسته و تقسیم‌بندی سنتی از نقش‌های جنسیتی را نوعی تغییر در الگوی خانواده قلمداد می‌کند؛ این گفتمان مردان، شوهران و پدران را بهترین منافع و حامیان برای زنان و خانواده قلمداد کرده و بر این باور است که نسل‌های آینده نابغه‌هایی را به ارمغان خواهند آورد که می‌توانند مشکلات تکنولوژیکی و محیطی امروزی را رفع کنند.

پژوهشگر حوزه خانواده درباره راهکارهای پیشگیری از سقط جنین می‌گوید: لازم است بدانیم توجه به زنان به عنوان تجربه‌گران اصلی سقط جنین، تمرکز بر زمینه‌ها و بسترهای فرهنگی و اجتماعی مسئله، تدوین قاعده نظام‌مند از تحلیل مسئله، در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات جامعه از مسئله سقط جنین، پژوهش درباره فهم چالش‌های احتمالی این مسئله برای آینده مهم‌ترین راهکارهای پژوهشی و اقدامی است که می‌توان در این حوزه انجام داد.

مهار سقط جنین، آغاز نغمه زندگی جدید

مادران باید از عوارض جسمی و روحی سقط جنین آگاه شوند / ‏‬ فرزندآوری تنها مختص خانواده‌های مرفه نیست

ریحانه سادات جزایری، کارشناس مامایی و مدیرعامل انجمن سفیران مردمی نفس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سقط جنین آسیب‌های متعدد جسمی و روانی برای مادران دارد، اظهار می‌کند: سقط جنین می‌تواند از لحاظ جسمی موجب پارگی رحم، خونریزی‌های شدید و عفونت‌های پس از سقط شود و از لحاظ روانی تأثیراتی همچون کاهش تمایل به باروری مجدد، خواب‌های آشفته و انزوا داشته باشد، همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، سقط جنین به احتمال پنج درصد می‌تواند موجب مرگ مادر شود.

وی با بیان راهکارهایی برای کاهش آمار سقط جنین در جامعه می‌افزاید: مادران باید از عوارض جسمی و روحی سقط جنین آگاه شوند، به نیازهای آنها توجه شود و از حمایت خانواده برخوردار باشند، زمانی که زنان باردار می‌شوند، نیاز به حمایت اطرافیان دارند و این موضوع برای زنانی که تجربه نخست بارداری را دارند، از اهمیت دوچندانی برخوردار است و این نشان از اهمیت ویژه حمایت خانواده از مادران دارد.

این کارشناس مامایی با اشاره به مطالبه‌هایی از مسئولان در راستای کاهش آمار سقط جنین ادامه می‌دهد: حمایت خانواده‌ها و زنان باردار، حمایت پررنگ‌تر از مراکز مردمی و سازمان‌های ذی‌ربط که برای کاهش سقط جنین فعالیت می‌کنند، اجرایی کردن دقیق‌تر قوانین مربوط به فرزندآوری خانواده‌ها و زایمان مادران، ایجاد بستری برای آرامش و راحتی زنان همچون اشتغال و کارآفرینی زنانی که با مشکل اقتصادی و حتی مشکل شدید سلامتی مواجه هستند و به این علت جنین خود را سقط می‌کنند، همگی می‌تواند تأثیرات مطلوبی در کاهش آمار سقط داشته باشد.

جزایری با بیان اینکه فرزندآوری تنها مختص خانواده‌های مرفه نیست، عنوان می‌کند: باید تلاش کنیم تا این مسئله در جامعه فرهنگ‌سازی شود و با افزایش اعتمادسازی شاهد تولد فرزندان و افزایش رشد جمعیت باشیم.

بر این اساس، بعضی از عوارض و خطرات طولانی مدت سقط جنین شامل مواردی همچون خطر ابتلاء به سرطان سینه، اختلالات سلامت روان، عفونت لگن، سقط ناقص، آسیب به رحم، عوارض مرتبط با بیهوشی، پیامدهای باروری و بارداری در آینده می‌شود، مشکل ناباروری یکی از عوارض و خطرات سقط جنین است و امکان دارد در طول سقط جنین به فرد آسیب جدی وارد شود و در نتیجه شخص برای همیشه نابارور شده یا برای بارداری به اقدامات پزشکی نیاز پیدا کند.

علاوه بر موارد علمی که درباره آسیب‌های جبران‌ناپذیر سقط جنین بر جسم مادر مطرح شده، باید بدانیم سقط جنین زخم عمیقی بر روح مادر وارد می‌کند که شاید هیچ مرهمی نتوان برای آن یافت و همین موضوع نشان از اهمیت پرداختن به راهکارهایی مؤثر و قابل تحقق درباره پیشگیری از سقط جنین و کاهش آمارها در این باره دارد.

سقط جنین، موجب تلف شدن زندگی و تغییر سرنوشت می‌شود، بنابراین همه افراد جامعه باید در این زمینه پذیرای مسئولیت مشترک اجتماعی خود باشند تا بتوان گامی در مسیر پیشگیری از سقط جنین برداشت.

کد خبر 795784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.