کاهش رفاه و سلامت روان جوانان در اروپا

اروپا به‌ویژه اتحادیه اروپا، به‌عنوان یکی از مرفه‌ترین مناطق در جهان در نظر گرفته می‌شود. با این حال بسیاری از جوانان در داخل مرزهای آن با کاهش روزافزون رفاه و افزایش نگرانی در مورد سلامت روان مواجه هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه گذشته، انجمن کودکان بریتانیا گزارشی را منتشر کرد که به وضعیت رفاه جوانان در بریتانیا و مقایسه آن‌ها با همسالانشان در اروپا می‌پرداخت. گزارش موسوم به «کودکی خوب» در سال ۲۰۲۴ نشان داد که به‌طور متوسط ۱۶.۶ درصد از جوانان اروپایی از زندگی خود ناراضی هستند که معادل یک نفر از هر شش نفر در سراسر قاره است. هلند کمترین میزان را داشت و تنها ۶.۷ درصد از نوجوانان پانزده‌ساله از زندگی خود راضی نبودند.

به طور مشابه، کشورهای شمال اروپا فنلاند و دانمارک نیز رتبه‌های خوبی را کسب کردند و به ترتیب تنها ۱۰.۸ درصد و ۱۱.۳ درصد رضایت پایینی از زندگی را گزارش کردند. از سوی دیگر، بریتانیا بالاترین سطح پایین رضایت از زندگی را در میان جوانان گزارش کرده است که ۲۵.۲ درصد است و پس از آن لهستان (۲۴.۴ درصد) و مالت (۲۳.۶ درصد) قرار دارند.

یافته‌های گزارش کودکی خوب ۲۰۲۴ هشداردهنده است و تصویری غیرقابل قبول از رفاه کودکان در بریتانیا را نشان می‌دهد. جک اونیل، مدیر سیاست‌گذاری و امور عمومی جامعه کودکان به یورونیوز هلث گفت: «رفاه جوانان نیز رو به کاهش است. هنگامی که به معیارهای خاص نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که عملکرد بریتانیا به‌طور قابل‌توجهی بدتر از سایر کشورهای اروپایی است. ما می‌دانیم که بحران هزینه زندگی در بریتانیا بر فرصت‌هایی برای جوانان برای استراحت یا لذت بردن از معاشرت با دوستان یا خانواده تأثیر می‌گذارد.»

چرا کودکان بریتانیایی ناراضی‌ترین در اروپا هستند؟

بریتانیا بیشترین شکاف را در رضایت از زندگی بین جوانان دارای مزیت و محروم نشان داد که می‌تواند به تأثیر نابرابری اجتماعی‌-اقتصادی بر رفاه کودکان و جوانان اشاره کند، علاوه بر این، گزارش نشان داد که بریتانیا رتبه چهارم را در زمینه محرومیت غذایی دارد و ۱۱ درصد از نوجوانان ۱۵ ساله به دلیل کمبود پول، وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها در بریتانیا مشکلاتی را در تأمین هزینه‌های تعطیلات و گردشگری، فعالیت‌های فوق‌درسی برای فرزندانشان و در بعضی موارد، حتی جشن‌ها و مناسبت‌های خاص گزارش کرده‌اند و ۴۱ درصد گفته‌اند که نمی‌توانند از عهده چنین رویدادهایی بربیایند.

علاوه بر این، ۵۰ درصد از کودکان گزارش کردند که نداشتن پول آن‌ها را از شرکت در فعالیت‌هایی مانند گشت‌وگذار یا رفتن به سفرهای مدرسه باز می‌دارد. فراتر از محدودیت‌های مالی، کودکان همچنین نگرانی‌های قابل‌توجهی در مورد مسائل مختلف زندگی، به‌ویژه افزایش هزینه‌های زندگی در بریتانیا ابراز کردند.

اونیل گفت: «از هر پنج کودک و جوانی که مورد بررسی قرار گرفتند، دو نفر نگران افزایش قیمت‌ها بودند که نشان می‌دهد تأمین هزینه‌های زندگی برای جوانان موجب نگرانی است.»

همراه با افزایش قیمت‌ها، کودکان همچنین نگران جرم و جنایت، امنیت آنلاین و مسائل زیست‌محیطی بودند. مسائل مربوط به مدرسه نیز نقش مهمی در کاهش رفاه کودکان در بریتانیا داشته است. در سال ۲۰۲۴، ۱۴.۳ درصد از جوانان گزارش دادند که از تجربه مدرسه خود راضی نبودند.

به گفته مدیر سیاست‌گذاری و امور عمومی جامعه کودکان، نگرانی در مورد ایمنی مدرسه و قلدری، دو موردی که بریتانیا دومین نرخ بالای آن را در اروپا داشت، بعضی از مسائل کلیدی است. در میان کاهش سلامت روان در میان جوانان در بریتانیا، این کشور نیز با چالش‌های مهمی در ارائه حمایت‌های بهداشت روانی کافی مواجه است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۲۷۰ هزار کودک پس از ارجاع اولیه از نظر بهداشتی همچنان در انتظار کمک‌های بیشتر هستند و زمان انتظار طولانی یکی از مشکلات اصلی است.

اونیل خاطرنشان کرد که جوانان انگلیسی نگران امتحانات و شکست خوردن هستند و به آینده امیدوار نیستند.

دلایل اصلی کاهش رفاه در اروپا

اگرچه این گزارش بر بریتانیا تمرکز دارد، اما روندهای مشابهی در سراسر اروپا مشاهده می‌شود که حاکی از کاهش رفاه در میان جوانان در چندین کشور است.

بر اساس گزارش یونیسف، درصد نوجوانان پانزده‌ساله‌ای که رضایت از زندگی را گزارش می‌کنند از حدود ۷۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۶۹ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار عبارتند از نرخ بالای فقر، با تقریباً ۲۰ میلیون کودک در اتحادیه اروپا؛ تقریباً از هر چهار کودک، یک نفر در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار دارد و همین امر استرس، اضطراب و افسردگی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

علاوه بر این، تغذیه نامناسب یکی دیگر از مسائل مهم مرتبط با فقر است، زیرا خانواده‌ها اغلب دسترسی آسان‌تری به مواد غذایی ارزان‌تر و کم‌مغذی دارند که بر سلامت جسمانی کودکان چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت تأثیر منفی می‌گذارد.

علاوه بر این، افزایش هزینه‌های غذا، مسکن و گرمایش، همراه با از دست دادن شغل و چالش‌های بهداشتی، خانواده‌های بیشتری را در اروپا به سمت فقر سوق می‌دهد.

به گفته یونیسف، وقتی نیز صحبت از ایمنی آنلاین در اروپا می‌شود، کودکان در فضاهای دیجیتال با خطرات مختلفی از جمله آزار و اذیت سایبری، قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب، اطلاعات نادرست و بهره‌کشی جنسی مواجه هستند که همه این موارد می‌تواند به شدت به رفاه آن‌ها آسیب برساند.

کد خبر 795282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.