راه‌اندازی دومین دستگاه اندازه‌گیری رفتار مواد غذایی

دستگاه آزمایشگاهی اندازه‌گیری رفتار مواد غذایی در شرق کشور و در موسسه پژوهشی علوم و صنایع‌غذایی راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، محمدعلی رضوی رئیس موسسه علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی اظهار کرد: این دستگاه با نام رئومتر از دستگاه‌های آزمایشگاهی کارا و ضروری برای بررسی رفتار مواد تحت شرایط مختلف و در نتیجه بهبود خواص، عیب‌یابی و اصلاح محصول است.

وی افزود: ارزیابی رئولوژیکی مواد غذایی در مراحل مختلف تولید از کنترل کیفیت مواد اولیه تا پیش‌بینی رفتار مواد در مدت فراوری و برآوردن الزامات ذخیره‌سازی و پایداری اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس موسسه علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: برای خرید و راه‌اندازی این دستگاه بیش از ۶۵ میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

رضوی افزود: تعیین خواص و ویژگی‌های انواع نشاسته‌های خام و اصلاح شده خوراکی و صنعتی، هیدروکلوئیدها، فیبرها و پروتئین‌ها و غذاهای فرموله شده همچون سس، خامه، دسر و کمی‌سازی ارزیابی‌های حسی، بررسی پایداری ته‌نشینی، پایداری در هنگام ذخیره‌سازی طولانی مدت، بررسی خصوصیات الاستیک و ویسکوز انواع ژل‌ها و خمیرها برای ارزیابی کیفیت آرد اولیه، ارزیابی محتوای پروتئین و نشاسته، مقدار جذب آب و دستیابی به خواص مطلوب در محصول نهایی از کاربردهای این دستگاه در صنایع غذایی است.

وی افزود: تاثیر اثر افزودنی‌ها بر بهبود کیفیت و دلپذیری مواد غذایی، تنظیم سفتی و نیروی لازم برای برش در انواع پنیرهای مختلف، تنظیم دمای آب شدن و دوباره سفت شدن پنیر پیتزا بررسی رفتار مواد حاوی ذرات درشت تا قطر ۱۰ میلی‌متر با تکرارپذیری بالا همچون نمونه‌های حاوی تکه‌های میوه از دیگر کاربردهای این دستگاه در صنایع غذایی است.

کد خبر 794365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.