اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی اصفهان برمبنای هویت گذشته محله

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از اصلاح نما و پیرایش سیما و منظر ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی محله‌های «دردشت»، «شهشهان» و «سنبلستان» در راستای پیوستگی و هم‌بستگی بافت تاریخی اصفهان خبر داد.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیرایش سیما و منظر بافت تاریخی محله‌های «دردشت»، «شهشهان» و «سنبلستان» اظهار کرد: این سه محله جزئی از دردشت بزرگ که از اصلی‌ترین محله‌های اصفهان بوده که به دوره‌های قبل از اسلام برمی‌گردد و روزگاری این محله‌ها مهم‌ترین نقاط شهری اصفهان به‌ویژه در دوره سلجوقیان و پس‌ازآن بوده است.

وی افزود: امروز با قدم زدن در این بافت تاریخی با نمای ساختمان‌هایی مواجه می‌شویم که در ۷۰ سال گذشته شکل گرفته و شکل ناموزونی را ایجاد کرده است و یک اغتشاش بصری در این بافت مشاهده می‌شود که یکپارچگی و پیوستگی آن را به شدت خدشه‌دار کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: این سازمان با نزدیک به یک سال مطالعه بر روی این پهنه ۷۲ هکتاری انجام داده به گونه‌شناسی نمای بناهای محله، نشانه‌ها و نمادهای این بناها و هندسه آن‌ها دست پیدا کرد و بر این اساس به اصلاح نمای ساختمان‌ها ناموزون دست زده که بتوان یک بافت پیوسته ایجاد کند.

اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی اصفهان برمبنای هویت گذشته محله

ایزدخواستی با اشاره به اصلاح نمای ساختمان‌ها در راستای پیوستگی و هم‌بستگی بافت تاریخی گفت: در این چند ماه که این پروژه آغاز شده است نمای حدود ۲۰ ساختمان اصلاح شد و تا پایان سال بیش از ۱۰۰ ساختمان دیگر هم در این بافت اصلاح نما خواهد شد که این امر به پیوستگی و هم‌بستگی بیشتر این بافت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در این عملیات عمرانی تلاش شده است از مصالحی استفاده شود که سابقه تاریخی دارد و در این محله صدها سال مورد استفاده قرار می‌گرفته است که مهم‌ترین این مصالح آجر سنتی، کاه‌گل و گچ و کاشی است، البته از سنگ تیشه نیز به‌عنوان «ازاره ساختمان‌ها» استفاده می‌شده که در پیرایش امروز از آن استفاده می‌شود.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این اقدام سازمان نوسازی و بهسازی شهر موجب می‌شود بافت تاریخی‌مان به هویت بصری خود بازگردد و شهر دارای یک بافت منسجم شود.

ایزدخواستی گفت: این در حالی است که ۵۰ بنای تاریخی در این سه محله وجود دارد و در میان انبوهی نمای ناموزون گم شده و از بافت جدا شده و با این اصلاح نما، بناهای تاریخی مذکور جزئی از بافت پیرامونی می‌شود و ساختمان‌هایی که در طول ۷۰ سال گذشته شکل‌گرفته است و همخوانی با این‌گونه بناها ندارد، به‌گونه‌ای چهره خودشان را به ادبیات بناهای تاریخی شهر نزدیک می‌کنند.

اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی اصفهان برمبنای هویت گذشته محله

وی با اشاره به استفاده از نشانه‌های بصری در بناهای تاریخی افزود: تا پایان سال جاری اتفاقات مهمی در سیما و منظر این سه محله توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان رخ خواهد داد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: تفکیکی دیگر از اقداماتی که برای ارتقای هویت بصری این سه محله توسط این سازمان انجام می‌شود استفاده از نشانه‌های بصری بناهای تاریخی این سه محله در نمای سایر ساختمان‌هاست.

ایزدخواستی گفت: این نشانه‌ها به‌صورت هنر کاشی‌کاری و آجرکاری در قسمت‌های مختلف محله کار می‌شود که کاشی‌ها برگرفته از خطوط و نقوشی است که در کاشی بنای تاریخی خود محله وجود دارد و به این شکل تصویر زیبای متکثری را ایجاد کرده و محله را با یک هویت پیوسته‌ای به مردم معرفی می‌کند.

اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی اصفهان برمبنای هویت گذشته محله

وی ادامه داد: سازمان نوسازی و بسازی شهر اصفهان از ابتدای سال گذشته «مطالعات پهنه‌های تاریخی شهر اصفهان» با حضور نخبگان و اندیشمندان حوزه‌های معماری، مرمت، تاریخ، اسطوره شناسی و نشانه‌شناسی و مطالعات اجتماعی را آغاز کرده و این تغییر سیما و منظر محلی دستاورد یک سری از این مطالعاتی است که بر روی این پهنه ارزشمند صورت گرفته که پس از اتمام آن نتیجه این مطالعات را شهروندان در کالبد شهری به عینه می‌توانند مشاهده کنند.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اقدامات پیرایشی و اصلاح نمای ذکر شده جزئی از اقدامات خواناسازی بافت‌های تاریخی اصفهان است که ضمن ارتقای سطح زندگی همشهریان ساکن این بافت، زمینه‌سازی توجه هرچه بیشتر به گوهرهای ارزشمند تاریخی شهر را فراهم و این پهنه را آماده جذب گردشگران می‌کند.

کد خبر 792868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.