افزایش ۵۶۰ درصدی استحکام بتن؛ نوید شهرسازی ایمن

محققان با الگوبرداری از ساختار لانه‌زنبوری درون استخوان ران انسان، راهی ساده برای استحکام ۵۶۰ درصدی بتن پیدا کردند؛ این راهکار نوید شهرسازی مدرن و ایمنی را به طراحان می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دانشمندان نوعی بتن توخالی ساخته‌اند که ۵.۶ برابر قوی‌تر از بتن‌های سنتی محافظ در برابر تشعشع (بتن سنگین به‌منظور محافظت در برابر تشعشعات برای اهداف پزشکی و هسته‌ای) است. افزایش چگالی این بتن‌ها با استفاده از سنگدانه‌های طبیعی سنگین هم‌چون باریت یا مگنتیت حاصل می‌شود. طراحی جدید بر اساس پوسته متراکم بیرونی استخوان ران انسان یا استخوان قشر مغز است که طراحی لانه زنبوری دارد و آن را در برابر شکستگی‌ها و ترک‌ها انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

این انعطاف‌پذیری افزوده در واقع از اشکال توخالی شکل‌گرفته درون بتن ناشی می‌شود. در اصل به دلیل حفره‌های درون این ماده، ترک‌ها و شکستگی‌ها دیگر به کل بلوک بتنی کشیده نمی‌شود، در عوض ترک‌ها تا زمان تبدیل شدن به شکستگی در همین مرحله می‌مانند. این امر به بلوک بتنی این امکان را می‌دهد که فشار را تحمل کند.

طرح جدید این بتن توخالی دارای چندین قسمت لوله‌مانند است که توسط رابط‌های مختلفی احاطه شده و دانشمندان آن را خطوط سیمانی می‌نامند، با این حال باید توجه داشت که هنگام وارد آمدن فشار شدید، نواحی توخالی شرایط مساعدی را برای ترک خوردن ساختار استخوان‌شکل بتن فراهم می‌کند.

افزایش ۵۶۰ درصدی استحکام بتن؛ نوید شهرسازی ایمن

محققان در پاسخ به اظهارات شکنندگی بتن در صورت توخالی بودن تأکید کردند که بتن جدید بسیار قوی‌تر از مصالح سنتی است و به آخرین نوع از مواد افزودنی به‌کار گرفته شده در بتن‌های سنتی هم‌چون الیاف یا پلاستیک نیاز ندارد، بلکه درخشش طرح‌های هندسی به فرآیند تولید آن اضافه شده است و به این ترتیب می‌توان نوع جدیدی از شهرسازی مدرن را تجربه کرد.

آن‌ها از آغاز کاوش‌ها در احتمالات موجود در زمینه بهبود استقامت این بتن خبر داده و اعلام کردند که شیوه‌های احتمالی زیادی برای بهبود انعطاف‌پذیری بتن توخالی جدید از جمله با تغییر جهت، اندازه و حتی شکل لوله‌ها وجود دارد تا تأثیرگذاری آن بر استحکام بتن سنجیده شود. محققان همچنین به‌دنبال راهکارهایی هم‌چون استفاده از قهوه به‌منظور بهبود انعطاف‌پذیری در راستای تقویت این بتن‌ها هستند.

کد خبر 792705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.