تداوم درگیری آلمان و ترکیه بر سر دونر کباب

ترکیه همچنان خواهان ثبت دونر کباب در راستای برخورداری از وضعیت حفاظت‌شده اتحادیه اروپا و تضمین تخصص سنتی خود در نحوه طبخ این کباب است، این درخواست اعتراض آلمان را برانگیخته است که شیوه خاص خود را در مزه‌دار کردن و طبخ این غذا دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ترکیه خواهان ثبت دونر کباب است تا از وضعیت حفاظت‌شده اتحادیه اروپا هم‌چون ژامبون سرانو اسپانیا و پیتزای ناپلی فرانسه برخوردار باشد. اگر کمیسیون اروپا این خواسته را تأیید کند، وضعیت طبخ این غذای محبوب خیابانی در سراسر کشورهای اروپا متحول می‌شود؛ صنعتی که سالانه ۳.۵ میلیارد یورو در سراسر اروپا درآمد ایجاد می‌کند و فروش آن تنها در آلمان سالانه ۲.۳ میلیارد یورو است.

کلمه döner از فعل ترکی dönmek به‌معنای چرخش گرفته شده است. در طبخ این کباب گوشت گاو یا مرغ ساعت‌ها در حالت چرخشی تفت می‌گیرد و وقتی ترد و قهوه‌ای شد، برش داده می‌شود.

دونر کباب اصلی در ترکیه از گوشت بره تهیه و تنها در بشقاب فروخته می‌شد، اما در دهه ۱۹۷۰ مهاجران ترک در برلین ترجیح دادند آن را باید نان پیتا سرو و دستور پخت آن را برای برلینی‌ها خاص کنند. در حال حاضر ترکیه در حال مبارزه برای به‌دست آوردن وضعیت محافظت‌شده برای تخصص سنتی خود و تغییر این شرایط است.

تداوم درگیری آلمان و ترکیه بر سر دونر کباب

درخواست ترکیه برای ثبت دونر کباب

این کشور در ماه آوریل درخواست کرد که دونر کباب تحت شرایطی تحت عنوان «تضمین تخصص سنتی» محافظت شود که شرایطی پس از «نام حفاظت‌شده مبدا» است که برای محصولات خاص یک منطقه جغرافیایی اعمال می‌شود و می‌تواند بر صاحبان کباب‌فروشی‌ها، دستورالعمل‌های فردی و مشتریان آن‌ها در سراسر آلمان تأثیر بگذارد.

بر اساس پیشنهاد ترکیه، گوشت این کباب‌ها باید از گاوهایی با حداقل ۱۶ ماه سن تهیه و با مقادیر خاصی از چربی حیوانی، ماست یا شیر، پیاز، نمک، آویشن و فلفل‌های سیاه، قرمز و سفید مخلوط شود. محصول نهایی باید از جهت عمودی به قطعاتی به ضخامت ۳ تا ۵ میلی‌متر (۰.۱ تا ۰.۲ اینچ) بریده شود. گوشت مرغ نیز به همین ترتیب تنظیم می‌شود.

اقدام ترکیه ممکن است راهی برای بالا نگه داشتن کیفیت دونر کباب سنتی باشد، اما مشکلات فراوانی به همراه داشته است.

کمیسیون اروپا باید تا بیست‌وچهارم سپتامبر در زمینه به جا بودن ۱۱ اعتراض وارد شده به این درخواست از جمله از سوی وزارت فدرال غذا و کشاورزی آلمان تصمیم‌گیری کند که در صورت تأیید آن‌ها آلمان و ترکیه تا ۶ ماه فرصت خواهند داشت به سازش برسند. کمیسیون اروپا حرف آخر را می‌زند.

تداوم درگیری آلمان و ترکیه بر سر دونر کباب

اعتراض آلمان به درخواست ثبت دستور پخت دونر ترکیه

آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کباب بخشی از آلمان است و تنوع روش‌های تهیه آن نشان‌دهنده تنوع این کشور؛ این شرایط باید در راستای منفعت طرفداران کباب‌ها حفظ شود. ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم دونر کباب می‌تواند به همان شکل خود باقی بماند. هر کس باید اجازه داشته باشد خودش تصمیم بگیرد چگونه غذای وی تهیه و خورده شود و نیازی به دستورالعمل آنکارا نیست.»

به نظر می‌رسد سبزیجات، بوقلمون و دیگر کباب‌های گوشت گوساله که همه در آلمان محبوب هستند، تحت برنامه ترکیه قرار ندارد و این امر موجب سردرگمی صنایع غذایی آلمان شده است.

انجمن هتل‌ها و رستوران‌های آلمان در اعتراض خود نوشت که پیشنهادات ترکیه با آماده‌سازی معمول آلمانی‌ها برای دونر متفاوت است و این مقررات می‌تواند منجر به مشکلات اقتصادی برای کباب‌فروشی‌ها و همچنین چالش‌های قانونی احتمالی شود. این انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرد اقتصاد دونر کباب آلمان نباید تابع قوانین ترکیه باشد و تنوع این کباب‌ها باید حفظ شود.

تداوم درگیری آلمان و ترکیه بر سر دونر کباب

کد خبر 792087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.