پرواز پروانه‌ها بر فراز نصف‌جهان/ اختتامیه هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان برگزار شد

هشتمین المپیاد فیلمسازی ایران از ۲۴ تا ۲۹ شهریور توسط بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان به میزبانی اصفهان برگزار شد و امروز نیز این دوره از المپیاد در تالار هنر اصفهان به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی ایران از ۲۴ تا ۲۹ شهریور توسط بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان با مدیریت وحید ملتجی به میزبانی اصفهان برگزار شد.

در این المپیاد ۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر در کنار مربیان خود که از فیلم‌سازان مطرح کشوری بودند (مریم بحرالعلومی، لیلی عاج، زیور حجتی، مرتضی علی عباس میرزایی، محمد حمزه‌ای و مهدی خرمیان) به ساخت فیلم‌های کوتاه پرداختند و مراسم اختتامیه آن با حضور مربیان و داوران المپیاد، اصحاب رسانه و خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در تالار هنر اصفهان در حال برگزاری است.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در فرایندی ۲۰ روزه برگزار می‌شود

اولین سخنران این برنامه، مجید زین‌العابدین دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان بود که ضمن خیر مقدم، به حضار اعلام کرد که در این مراسم پوستر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان هم رونمایی می‌شود؛ زین‌العابدین اظهار کرد: خوشحالیم که به همت همکاران فرهنگی‌مان در شهرداری اصفهان توفیق پیدا کردیم که هشتمین المپیاد فیلم‌سازی را برگزار کنیم و نوجوانان با استعدادی داریم که می‌توانیم به‌واسطه آن‌ها به آینده ایران امیدوار باشیم و بر این اساس با همت و تلاشتان به آینده‌ای درخشان خواهید رسید.

دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه المپیاد سال جاری از یک رویداد درون ساختاریِ متصل به جشنواره تبدیل به یک رویداد فرهنگی هنری ساختارمند و مستقل شد، گفت: همان‌طور که سال گذشته وعده دادیم المپیاد توانست به‌عنوان یک رویداد سینمایی فرهنگی هویت مستقل پیدا کند تا نوجوانان بتوانند بیشتر آموزش ببینند، با فیلم‌سازان در ارتباط باشند و هم خلاقیت‌های خود را بروز دهند.

زین‌العابدین با تاکید بر اینکه از فردا باید برای نهمین دوره المپیاد برنامه‌ریزی کنم، خاطرنشان کرد: المپیاد همچون شما وارد دوره نوجوانی شده، در دوره رشد و بلوغ قرار گرفته و همچون جشنواره فیلم کودک و نوجوان که در دنیا شناخته شده است، امیدواریم یک روزی رویدادی بین‌المللی و جهانی شود.

وی با یادآوری اینکه در این المپیاد با هنر نوجوانان آشنا شدم و متوجه شدم نوجوانان با استعدادی در این المپیاد شرکت کردند، تصریح کرد: نوجوانان در این المپیاد از ۱۴ استان و ۱۷ شهر سراسر ایران حضور دارند و به معنای واقعی کلمه المپیاد، المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران است در همین راستا امیدوار هستیم در بنیاد سینمای فارابی و شهرداری اصفهان با همدلی موجود برای سال آینده المپیاد بزرگ‌تری برگزار کنیم و بتوانیم نوجوانان بیشتری را در کنار خودمان داشته باشیم و برای رشد و تعالی در سینمای ایران تلاش کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تشکر از هنرمندان اصفهانی یادآور شد: هنرمندان اصفهانی کمک کردند تا نوجوانان بتوانند فیلم بسازند و در واقع اگر همت و همکاری هنرمندان اصفهان نبود کار نوجوانان مشکل بود.

زین‌العابدین اعلام کرد: امروز با اختتامیه المپیاد و رونمایی از پوستر، سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان افتتاح می‌شود، همان‌طور که به المپیاد هویت مستقل و رشد یافته دادیم برای جشنواره نیز چنین تدبیری کردیم؛ جشنواره از یک رویداد چهار تا پنج روزه تبدیل به یک رویداد ۲۰ روزه خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی با سینماگران برای بچه‌های اصفهان خواهیم داشت و نمایش فیلم‌ها را نیز چند روز پیش از تاریخ اعلام شده آغاز خواهیم کرد، ادامه داد: البته برنامه اصلی و رسمی ما چهاردهم تا نوزدهم مهر خواهد بود، بنابراین هم المپیاد و هم جشنواره در مسیر رو به رشد قرار گرفته و امیدوار هستیم برای شما مفید باشد.

در بخشی دیگر نیز علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان به‌عنوان میزبان به پشت تریبون آمد و سخنی با نوجوانان داشت و بیان کرد: به‌عنوان شهردار و از زبان مردم شهر به شما خیر مقدم می‌گویم و امید است با خاطرات خوبی از این شهر بروید.

وی افزود: شما علاقه‌مند هستید کاری که انجام می‌دهید، ماندگار و تأثیرگذار باشد، چراکه اثر هنری باید قدرت نفوذ داشته باشد و بر این اساس بستگی دارد این کار شما وارد کدام لایه ادراکی انسان‌ها شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بعضی آثار تنها در حد حواس باقی می‌ماند، چشم می‌بیند و گوش هم می‌شنود، اما فراتر نمی‌رود، لایه دوم مربوط به احساسات است و بر این اساس شاهد هستیم هیجانات مخاطب را درگیر می‌کند که دارای قدرت بالاتری است.

قاسم‌زاده عنوان کرد: در لایه سوم فکر و ذهن درگیر می‌شود و بر این اساس به‌طور طبیعی اثری که ذهن را به چالش بکشد، قدرت تأثیر و ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بعضی موارد را باید با جان فهمید، گفت: اثری ماندگار، مانا و مؤثر در اصلاح و تغییر رفتار خواهد بود که بتواند به لایه چهارم نفوذ کرده و وارد جان بشر شود، اثری که بتواند جان و ناخودآگاه بشر را تحت تأثیر خود قرار دهد بسیار ماندگار و مانا خواهد بود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: گاهی از جنس لایه چهارم اثر ماندگاری را می‌بینیم که وارد ناخودآگاه ما می‌شود و رفتار، کنش و واکنش‌های ما تا سال‌ها تحت تأثیر این اثر هنری قرار می‌گیرد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه بعضی فیلم‌ها در لایه حواس قرار دارند و تا وقتی که حواس‌ما جمع باشد با فیلم ارتباط داریم و بعد که کنار برویم قصه را نیز از یاد می‌بریم، توضیح داد: در همین راستا سعی کنید آثاری را خلق کنید که وارد لایه ادراکی و ناخودآگاه شود تا مانا شود، در همین راستا امیدواریم در جشنواره‌های مختلف شاهد ظهور و خلق آثار خوب و متنوع شما باشیم.

وحید ملتجی مدیر هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان نیز به‌عنوان سخنران آخر اعلام کرد: از اینکه در شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان میزبان شما هستیم، به خود می‌بالم و باید گفت که این روزها در کنار هم روزها و خاطرات خوبی داشتیم.

وی افزود: المپیاد امسال صد درصد رقابتی نبود، هرچند شش گروه نوجوان نخبه دور هم بودند اما همه مدال‌های ما طلا است چراکه همه این ۳۰ نفر سال‌ها کار کرده بودند.

مدیر هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان بیان کرد: در این چند روز این ۳۰ نوجوان در زیست حرفه‌ای و هنری و فضایی سالم آموختند که چطور باید فیلم بسازند، هر چند در این مسیر مشکلاتی داشتیم.

ملتجی عنوان کرد: این نوید را به مردم ایران و خانواده‌ها می‌دهم که سال‌های بعد فیلم‌سازانی خواهیم داشت که پرچم سینمای ایران را قوی‌تر از قبل پیش می‌برند و امید است گام‌دوم انقلاب اسلامی با حضور این نوجوانان ویژه‌تر خواهد بود.

در ادامه این مراسم نیز گروه‌های مختلف برای دریافت مدال به روی جایگاه آمدند.

گروه لیلی عاج:

حسنا زارعیان، دینابیگی، سوفیا مظاهری، آنیسا هراتی‌خو، سیده ساغر طیب‌زاده.
فیلم «فقط آقاجون» به دلیل: لحن و انتخاب مناسب بازیگر، لوکیشن و انتخاب خلاقانه زاویه نگاه و فضاسازی تصویری، ایده سازی خلاق و متنو

گروه زیور حجتی:

دینا عابدزاده، غزل رحیم‌زاده، نگار دائمی، هستی ارجمند، عسل عبداللهی.

به دلیل: توجه ویژه به مسائل کودکان کار و ارائه بازی خوب و تأثیرگذار و استفاده بهینه از عناصر بصری

گروه مریم بحرالعلومی:

النا ملکی، هانا قربانی، کیمیا کریمی، حسنا سراجچی، آتریا علیرضایی

به‌دلیل استفاده بهینه از عناصر بصری، ریتم مناسب و پایان بندی ویژه و جذاب با موضوع دغدغه‌مندی آب

فیلم «گریز» از مهدی خرمیان: سید علی موسوی، محمد جعفری، محمد متین رستمی، محمد یعقوبی، علی عباس برهانی

به‌دلیل حجم زیبایی و ضربآهنگ نوجوانان، دغدغه‌مندی و انتخاب مهم زیست مجازی نوجوانان، ایده پردازی خلاقانه و متنوع، استفاده مناسب از رنگ و نور، ترکیب عناصر روایی.

گروه مرتضی علی عباس میرزایی:

تایماز اشرفی، آرتان ساجد، محمد مهدی فتاحی، محمد امین شفیع زاد، امید صانعی

به‌دلیل: موضوع دغدغه‌مندی و حیاتی آب، انتخاب جسورانه سبک، خلاقیت مؤثر، توجه به شخصیت نمادین استفاده از عناصر زیباشناسی رنگ و نور.

فیلم «بچه» از گروه محمد حمزه‌ای:

یونا حسینی، مهدی خاتمیان، سجاد سرداری نیا، کارین سرافراز.
به‌دلیل توجه ویژه به قاب‌بندی و جذابیت بصری، توجه به ایجاز و اختصار در وایت داستانی، موضوع اجتماعی و خانواده پایان جذاب.

در پایان نیز و با حضور فرزندان شهدای مدافع حرم، از پوستر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

کد خبر 791474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.