۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
همگام‌سازی مغزی بین انسان و سگ

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نگاه به چشمان سگ‌ها می‌تواند فعالیت مغزی بین انسان و سگ را همگام کند، و ارتباط عمیق‌تری بین این دو گونه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یافته‌ها میگویند وقتی به چشمان سگ‌ها خیره می‌شویم، مغز سگ‌ها با مغز ما همگام می‌شود؛ اگر تا به حال به چشمان درشت و پر آب یک سگ خیره شده اید و ناگهان احساس کرده اید که به هم متصل شده اید، ممکن است لحظه‌ای از همگام سازی مغز را تجربه کرده باشید. برای اولین بار، محققان چینی متوجه شدند که فعالیت عصبی بین دو گونه مختلف همگام سازی می‌شود؛ یافته‌ها نشان می‌دهند که ما واقعاً با حیوانات خانگی خود در سطح عصبی عمیق‌تری ارتباط برقرار می‌کنیم.

پیش از این، مطالعات نشان داده‌اند که وقتی انسان‌ها در حال صحبت یا کار با یکدیگر هستند، فعالیت مغز ما در مناطق کلیدی می‌تواند همگام شود، اما این اولین سری از آزمایشات است که یک پدیده مشابه را بین انسان و گونه دیگر گزارش می‌کند. محققان فعالیت مغز انسان و سگ را با قرار دادن الکترود روی جمجمه اندازه گیری کردند.

محققان چینی دریافتند که مغز انسان و سگ‌ها می‌تواند در هنگام تعامل غیرکلامی، مانند نگاه متقابل یا نوازش، به طور همزمان فعالیت کند. در این تحقیق، جفت‌های انسان و سگ در یک اتاق بدون تعامل با محیط بیرون قرار گرفتند و ارتباط عمیق‌تری برقرار کردند.

سرپرست مطالعه، وی رن از آکادمی علوم چین، گفت «که همبستگی فعالیت‌های مغزی در نواحی پیشانی و جداری در طول نگاه به چشمان سگ‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ارتباط بین انسان و سگ‌ها می‌تواند به سطح عمیق‌تری از همگامی عصبی برسد.»

همگام‌سازی مغزی بین انسان و سگ

در تحقیقاتی که انجام شده، مشاهده شده است که زمانی که انسان‌ها فقط سگ‌ها را نوازش می‌کنند، الگوهای همگام‌سازی در مغزشان مشابه هستند، ولی در این حالت همگامی در ناحیه جداری مغز قوی‌تر است، در انسان، فعالیت‌های ناحیه پیشانی و جداری مغز به توجه مشترک و تعاملات نزدیک مرتبط هستند. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که نوازش سگ‌ها باعث افزایش فعالیت در ناحیه پیشانی مغز انسان‌ها می‌شود، که نشان‌دهنده توجه و درگیری احساسی عمیق آنها با حیوان خانگی‌شان است.

با این حال، روشن نشده بود که آیا این فعالیت‌های مغزی در سگ‌ها نیز منعکس می‌شود یا خیر، در این مطالعه جدید زمانی که از انسان‌ها خواسته شد همزمان سگ‌ها را نوازش کنند و به چشمان آنها خیره شوند، فعالیت مغزی بین انسان و سگ بیشتر از زمانی بود که تنها یکی از این دو کار انجام می‌شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که همگامی و تعامل عاطفی بین انسان و سگ‌ها در سطح عمیق‌تری در مغز هر دو طرف ثبت می‌شود.

کد خبر 790652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.