۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
نیمه تاریک و روشن چهارباغ عباسی

«چهارباغ عباسی» از گذشته تاکنون دست‌خوش تغییرات بسیاری شده و می‌توان گفت با تخریب و بازسازی بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و ناایمن آن، خاطرات قدیمی شهروندان را نیز دستکاری کرده است و به‌رغم بخشی از بافت فرسوده و مخاطره‌آمیزش، روح خیال‌انگیز خود را حفظ کرده و زندگی همچنان در این بهشت برین جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به چهارباغ عباسی که می‌رسید با خیابانی مواجه می‌شوید که درختان کهن و بلند قامت آن در کنار یکدیگر به صف ایستاده و زیبایی فصل‌ها را به رخ رهگذران می‌کشد؛ شاخه‌های نیمه‌سبز درختان درهم تنیده و همچون طاق نصرتی زیبا آماده خوشامدگویی به گردشگران است؛ بوی پاییز می‌آید و قدم زدن زیرِ این طاق نصرت زیبا، حس خوشِ خزان را ملموس‌تر می‌کند.

این مسیر خیال‌انگیز به پل تاریخی سی و سه پل منتهی می‌شود و در امتداد آن بنای تاریخی «مدرسه چهارباغ» شکوه آن را صد چندان کرده است؛ چهارباغ عباسی یکی از قدیمی‌ترین گذرهای تاریخی شهر اصفهان است که از دوران صفویه به جا مانده و برای هر شهروند اصفهانی نه تنها یک گذر تاریخی و تفریحی محسوب می‌شود بلکه خاطرات نوستالژیک و جذابی در ذهن تمام رهگذران خود ایجاد کرده است.

این گذر طی سال‌ها دست‌خوش تغییرات بسیاری شده و می‌توان گفت با تخریب و بازسازی تعدادی از ساختمان‌های قدیمی و ناایمن آن خاطرات قدیمی شهروندان را نیز دستکاری کرده است، اما نکته جدی و مورد نظر در خصوص گذر فرهنگی و تاریخی چهارباغ عباسی همین ساختمان‌های ناایمنی است که روزی از پاساژهای مهم شهر اصفهان محسوب می‌شده و در اصل مرکز خرید این کلان‌شهر به شمار می‌رفته است، اما امروز دیگر از آن هیاهوی خریداران و برق ویترین مغازه‌ها خبری نیست و به محض ورود به چهارباغ عباسی در کنار لذت‌بردن از فضای رویایی و خیال‌انگیز آن، چهره فرسوده و غمگین این پاساژهای مخروبه خاطرات شیرین گذشته را در ذهن رهگذران خط زده و خیال خوش روزگاران قدیم را خدشه‌دار می‌کند.

بافت فرسوده چهارباغ عباسی در کنار پاساژهای تازه‌ساز و مدرنیته آن نمایی را ایجاد کرده که نتوانسته است با حس نوستالژی شهروندان به‌ویژه دهه پنجاه یا شصت ارتباط خوبی برقرار کند و به‌طور کل نمای افسرده پاساژهای قدیمی در کنار ساختمان‌های جدید و تازه نفسی که باز هم از رونق چندانی برخوردار نیست به شدت توی ذوق می‌زند و آن را به نیمه تاریک این بهشت برین مبدل کرده است.

در مجموع می‌توان گفت، چهارباغ عباسی از گذشته تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، اما همچنان زنده و پویا است که هر نقطه از آن داستان خودش را دارد و اگرچه مشکلات بسیاری را به جان خریده، اما روح خود را حفظ کرده است و زندگی تا همیشه در این بهشت دیرین اصفهان جریان دارد.

نیمه تاریک و روشن چهارباغ عباسی

لزوم استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های شهری اصفهان

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: در مورد ساختمان‌های ناایمنی که در چهارباغ عباسی وجود دارد و ناایمن‌بودن آن‌ها توسط سازمان آتش‌نشانی تأیید شده است یا پاساژهای جدید و تازه ساخت، می‌توان گفت که تاکنون بهره‌وری درست و مناسبی از تمام ظرفیت‌های شهری این کلان‌شهر به عمل نیامده است.

وی می‌افزاید: مسئله اصلی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود شهری است و نبود توجه و رسیدگی به این موضوع در حقیقت معطل ماندن سرمایه‌ای است که می‌تواند در جایگاه خود به نحو احسن از آن استفاده شود.

از پاساژهای تازه ساخت چهارباغ بهره‌برداری مناسبی نشده است

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: مسئله پاساژهای قدیمیِ واقع در چهارباغ عباسی یکی از ده‌ها و صدها امکانی است که در شهر اصفهان وجود دارد و با تلقی اینکه «باشد برای آینده»، رها شده است و در حال حاضر هیچ استفاده بهینه‌ای از آن نمی‌شود.

نادرالاصلی با تاکید بر تعریف درست «بهینه و بهره‌وری» می‌گوید: طی سه سال گذشته در خصوص این موضوع پیگیری‌های فراوانی از سوی مدیریت شهری انجام شده، اما از پاساژهای جدیدی که تازه ساخت است نیز بهره‌برداری مناسبی نشده است و تاکید می‌کنم که باید از تمام ظرفیت‌های شهری اصفهان در تمام مناطق مختلف این کلان‌شهر استفاده بهینه‌تری داشته باشیم و ظرفیت‌های بالقوه آن را به بالفعل تبدیل کنیم.

نیمه تاریک و روشن چهارباغ عباسی

مسئله حقوقی و مالکیتی، مشکل اصلیِ آزادسازی ساختمان‌های ناایمن چهارباغ عباسی است

وحید مهدویان، مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری اظهار می‌کند: شهرداری این کلان‌شهر آمادگی کامل برای احیا و بازسازی ساختمان‌های نا ایمن چهارباغ عباسی را دارد و این ساختمان‌ها باید به عنوان پروژه‌های شاخص شهری در طرح ویژه چهارباغ آزادسازی و به ساختمان‌های جدید تبدیل شود.

وی می‌افزاید: در حال حاضر مشکلی که برای آزادسازی این ساختمان‌ها وجود دارد، مشکل مالکیتی و حقوقی است، چراکه بعضی از آن‌ها دارای چند مالک است که حتی بعضی از این مالکان در کشور حضور ندارند و این موضوع ورود شهرداری برای ایمن‌سازی، تملک و آزادسازی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری تصریح می‌کند: به لحاظ فنی برای این ساختمان‌ها طرح مصوب وجود دارد، اما این مشکلات مالکیتی ورود شهرداری برای رفع این مشکل را دشوار کرده است، چراکه روند بسیار طولانی دارد.

مشکلات مالکیتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن چهارباغ را دشوار کرده است

مهدویان ادامه می‌دهد: در صورتی که مالکان با شهرداری همکاری کنند برای اصلاح و مقاوم‌سازی آن‌ها اقدام خواهد شد، برای مثال پاساژ محمودیه ازجمله ساختمان‌های ناایمنی بود که با همکاری مالکان در حال مقاوم‌سازی و اصلاح است.

وی با اشاره به اینکه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان متولی بافت تاریخی و بدنه‌سازی شهری است که چهارباغ عباسی نیز بخش مهمی از آن به شمار می‌رود، تاکید می‌کند: حل این مسئله یک عزم جدی و همتی مضاعف را می‌طلبد و باید به این موضوع به‌عنوان یک مسئله مهم شهری توجه ویژه داشت و آن را از دغدغه‌های مهم شهر برشمرد.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر تمام فضاهای ناایمن چهارباغ عباسی شناسایی شده است و باید تعیین تکلیف شود، چراکه بسیاری از این ساختمان‌ها نه‌تنها ناایمن بوده بلکه بسیار خطرآفرین است، از این رو طی سال‌های گذشته شهرداری اصفهان برای چهارباغ عباسی برنامه‌ای در دستور کار خود قرار داده که شامل زیباسازی، حذف نازیبایی‌های موجود و یکسان‌سازی در بافت است، بدون اینکه بدنه بافت تغییر کند و تجربه ناموفق بدنه‌سازی چهارباغ تکرار شود.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 790506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.