ماجرای دریافت مجوز واکسن G2 به کجا رسید؟

دوره تحقیقاتی واکسن G2 به پایان رسیده است و در حال حاضر به پایان‌نامه، مقاله و کتاب‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است، همچنین این واکسن با دریافت کد اخلاق، مورد تایید برای استفاده و تزریق قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محققان کشور درباره واکسنی به نام G۲ تحقیقات و مطالعات بسیاری انجام دادند که بعد از گذراندن فراز و نشیب‌های فراوان و با گذشت سالیان متمادی خبر از صدور مجوز تولید این واکسن می‌دهند.

لازم است بدانیم صالح محقق حضرتی که مخترع واکسن G۲ است، در حاشیه یک نشست خبری در سال ۱۳۹۳ به اهمیت این واکسن و نقش آن در تقویت ایمنی بدن اشاره کرده و گفته بود واکسن G2 بر روی سرطان‌ها و بسیاری از بیماری‌ها اثرگذار است، وی معتقد است که با تزریق این واکسن‌ها در افراد با ریسک بالای ابتلاء به سرطان، می‌تواند نقش پیشگیری از سرطان‌ها را داشته باشد و در آزمایش‌ها تأثیر این واکسن مشخص شده است.

مخترع واکسن G2 با اشاره به علل ایجاد بیماری‌هایی همچون سرطان گفته است: سرعت رشد سلول‌های سرطانی و قدرت تهاجمی و متاستازی بودن سلول‌های سرطانی در بسیاری از بیماری‌ها افزایش یافته است.

این توضیحات در خصوص واکسن G2، در حالی عنوان می‌شود که یک سوال مطرح است و آن، صادر نشدن مجوز برای مصرف این واکسن است؛ در همین ارتباط مهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در همان سال ۱۳۹۳ عنوان کرده است: واکسن G2 یک پروژه تحقیقاتی است و هیچ مجوزی برای مصرف ندارد.

محقق حضرتی، مخترع واکسن G2 درباره فرایند تولید واکسن G2 اظهار کرده است: از حدود ۲۲ سال قبل تحقیقات برای تهیه و تولید این واکسن در کشور آغاز شد و تمام آزمایش‌های لازم در مورد سمیت و تأثیرات آن بر سلامت بدن در سه فاز آزمایشگاهی، حیوانی و بالینی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه آزمایش‌های صورت گرفته نشان داده است که این واکسن ایمن است و عوارض جانبی ندارد، افزوده است: این واکسن روی حدود هزار بیمار مبتلا به آسم و آلرژی و تعدادی از بیماران سرطانی صورت گرفت و مشخص شد که این دارو می‌تواند به سلامت و طول عمر بیماران کمک کند.

مخترع واکسن G2 گفته است: نتایج آزمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که استفاده از واکسن سبب می‌شود، آسم بزرگسالان حدود ۷۰ درصد و آسم کودکان حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کند، با توجه به اینکه ابتلاء به بیماری‌ها موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، استفاده از این واکسن می‌تواند علاوه‌بر تقویت سیستم ایمنی بدن، شدت بیماری را کاهش دهد.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی معتقدند، با استفاده از این واکسن می‌توان از صرف هزینه‌های سنگین درمان بیماری‌ها جلوگیری کند، همچنین گفته می‌شود برای درمان بیماران سرطانی و ارائه درمان‌های رادیوتراپی، شیمی درمانی و دارویی حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود و این در حالی است که اگر از این واکسن برای بیماران سرطانی استفاده شود، می‌توان با یک پنجم این مبلغ بیماران را تحت درمان قرار داد، این واکسن از کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجوز تولید گرفته است و برای تولید انبوه منتظر ارائه مجوز سازمان غذا و دارو بوده و اکنون به گفته فعالان علمی که در این پروژه شرکت کردند، با گذشت سال‌ها و انجام تحقیقات این مجوز برای تولید واکسن G2 صادر شده است.

ماجرای دریافت مجوز واکسن G2 به کجا رسید؟

تقویت سیستم ایمنی بدن، مهم‌ترین اثر تزریق واکسن G2

شکور امیدی، ایمونولوژیست، مشاور علمی و کارآزمایی بالینی پروژه واکسن G2 در راستای تحقیقاتی که روی این واکسن انجام شده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: واکسن تولید ایران است و صددرصد طبیعی و بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی تولید شده است.

وی می‌افزاید: این واکسن درواقع نوعی تقویت‌کننده است، اما واکسن به طور معمول ویروس ضعیف‌شده یا کشته شده است که تزریق آن برای بعضی از گروه‌های سنی و بیماران خاص توصیه نمی‌شود و دارای عوارض است.

مشاور علمی و کارآزمایی بالینی پروژه واکسن G2 ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین آثار تزریق واکسن G2، تقویت سیستم ایمنی بدن است که تأثیر بسزایی در مقابله با بیماری‌هایی همچون کرونا و تب دنگی دارد، این واکسن برای اکثر بیماری‌هایی که ایمنی بدن را از حالت تعادل خارج می‌کند، مناسب است.

امیدی با بیان اینکه هر داروی شیمیایی و گیاهی دارای عوارض است، عنوان می‌کند: در علم پزشکی، مصرف دارویی که سود بیشتری نسبت به عوارضش دارد برای بیمار تجویز می‌شود، البته با توجه به نوع واکسن می‌توان عوارض آن را افزایش یا کاهش داد، همچنین تزریق این واکسن برای گروه‌های سنی خاص عارضه‌ای به دنبال ندارد.

ماجرای دریافت مجوز واکسن G2 به کجا رسید؟

مجوز تولید محدود این واکسن را داریم

وی پیرامون اخبار منتشر شده درباره اینکه این واکسن در سال‌های گذشته مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت نکرده است، اضافه می‌کند: در ایام شیوع ویروس کرونا که مجدد بحث تولید و ساخت واکسن G2 برای مقابله با ویروس کرونا مطرح شد، چالش‌هایی وجود داشت و آن زمان مجوز تأیید نشد، اما در حال حاضر این واکسن در سراسر کشور تولید می‌شود و عارضه‌ای ندارد.

مشاور علمی پروژه واکسن G2 با اشاره به اینکه مجوز تولید محدود واکسن G2 را دریافت کردیم، خاطرنشان می‌کند: لازم است بدانیم به دلیل اینکه دریافت مجوز وزارت بهداشت برای تولید انبوه واکسن است که نیازمند هزینه بیشتر برای فراهم کردن وسایل و تجهیزات بیشتر است، تولید محدود را مدتی در شرکت تولید دارو و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران انجام دادیم.

امیدی می‌افزاید: تمام تست‌های بالینی واکسن G2 انجام و تأیید شده و پژوهش‌های مختلفی درباره این واکسن انجام شده و مراحل تأیید تولید واکسن پشت سر گذاشته شده است و با وجود بعضی موانع موجود، توانستیم تولید واکسن را انجام دهیم و آن را به بیماران و نیازمندان این واکسن عرضه کنیم.

وی تاکید می‌کند: اگر بتوانیم سیستم ایمنی مردم را تقویت کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در برابر بیماری‌های مختلفی همچون بیماری‌های عفونی و سرطانی ایمن و از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

این ایمونولوژیست در پاسخ به این سوال که واکسن G2 همچنان یک پروژه تحقیقاتی است؟ می‌گوید: حدود ۱۵ سال پیش پروژه تحقیقاتی بوده و دوره تحقیقاتی این واکسن به پایان رسیده است و در حال حاضر به پایان‌نامه، مقاله و کتاب‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است، همچنین این واکسن کد اخلاق را نیز دریافت کرده و مورد تأیید برای استفاده و تزریق است، همچنین صالح محقق حضرتی مخترع واکسن G2 است و ما در انجمن دیابت در زمینه تحقیقات به وی کمک کردیم.

بر این اساس، در دنیای امروز جست‌وجو برای راهکارهای جدید و مؤثر در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری‌ها و ارتقای سلامتی امری ضروری به نظر می‌رسد، در همین راستا واکسن G2 می‌تواند به عنوان یک نوآوری در حوزه پزشکی معرفی شود، چرا که این واکسن ادعا می‌کند که می‌تواند در کاربردهای متعددی از جمله تقویت سیستم ایمنی، درمان کرونا، تب دنگی و دیابت مؤثر باشد، در نهایت با بررسی مزایا، معایب، اثربخشی و چالش‌های واکسن G2 می‌توان اثرگذاری این واکسن را در بوته آزمایش گذاشت و در این راستا می‌توان به تحقیقات و مطالعات انجام شده درباره این واکسن و مقایسه آن با سایر واکسن‌ها و روش‌های درمان موجود پرداخت.

کد خبر 789142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.