به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت وزارت آموزشوپرورش، حجتالاسلام علی لطیفی با بیان اینکه یکی از مأموریتهای اصلی سازمان پژوهش تولید، چاپ و توزیع کتابهای درسی کشور است، اظهار کرد: در سال جاری وضع خیلی خوبی نسبت به تولید و توزیع کتاب داشتهایم، تمام کتابهای مربوط به سال تحصیلی پیشرو در استانها توزیع شده و بخش قابل توجهی نیز از این کتابها به مدارس توزیع شده است.
وی با بیان اینکه در مقطع ابتدایی و متوسطه اول درصد قابل توجهی از کتابها در مدارس موجود است، افزود: کتب از مرکز به استانها ارسال و از استانها به مناطق و از مناطق به مدارس ارسال شده است، مقدار باقی مانده نیز طی هفته آینده به مدارس ارسال خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه از امروز فرایند چاپسپاری کتابهای مهر ۱۴۰۴ را آغاز کردیم و چاپ سال جاری به پایان رسیده است، ادامه داد: از نظر محتوایی چارچوب کتابهای درسی طوری است که هر سال به الزام تغییری ندارند؛ در سال جاری نیز تغییر عمدهای انجام نشد و تنها یک سری تغییرات جزئی داشتهایم.
حجتالاسلام لطیفی با بیان اینکه سامانه دریافت نظرات فعال است و اگر از طرف معلمان و دانشآموزان پیشنهاد یا انتقادی نسبت به بعضی از محتواها داشته باشند، در صورت امکان اعمال میشود، گفت: در سال جاری عمده تغییرات موارد خیلی محدود و جزئی بود وگرنه به صورت سازمانیافته تغییر محتوایی نداشتهایم، طی سال جاری عمده کار سازمان روی چهار یا پنج کتاب نونگاشت بوده که اجرای آزمایشی میشود و سه کتاب کار و فناوری، دو کتاب برای پایههای ششم و هفتم و هشتم، دو کتاب دینی برای پایههای هفتم و هشتم و دو کتاب آموزش خط تحریری برای پایه چهارم و پنجم ابتدایی؛ البته اجرای آزمایشی در بعضی از مدارس و در بعضی از استانها را داریم تا بعد از بازخوردگیری بتوانیم اجرای سراسری آن را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در کتابهای درسی کتابی تحت عنوان انسان و محیط زیست داریم که به صورت اختصاصی در پایه یازدهم به مسئله محیطزیست پرداخته است، عنوان کرد: موضوع محیطزیست از موضوعات مورد توجه و جدی در جامعه و فضای فرهنگی و اجتماعی است، در پایههای مختلف به صورت تلفیقی از دوره ابتدایی و در کتابهای علوم تجربی و مطالعات اجتماعی به موضوع محیط زیست پرداخته شده است، همچنین در زمینه آموزش مهارتها بهویژه مهارتهای حوزه فناوری بهروزرسانی برای کتاب کار و فناوری انجام میشود، علاوهبر آن آموزشهای کدنویسی در سطح پایه و مطالب مربوط به هوش مصنوعی و مهارتها برای راهاندازی کسبوکارها، کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید نیز ظرفیتهای خوبی است که در کتابهای فعلی موجود است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش در برنامهای رادیویی با بیان اینکه مسئله اصلی، اجرای آنها در مدرسه است، اظهار کرد: خیلی از این کتابها بهدلایل مختلف آنگونه که باید جدی گرفته نمیشود، بعضی از کتابها یا درسها گاهی نسبت به یک سری از درسها درجه دو حساب میشوند و بعضی وقتها امکانات اجرا برای آنها فراهم نیست و این چالشهایی است که با آن مواجه هستیم وگرنه پیشبینی موضوعات مهم و مورد دغدغه در برنامه درسی بهطور معمول وجود دارد.
نظر شما