گسترش استفاده از چوب‌های مهندسی‌شده در  معماری

فناوری توسعه‌یافته برای ترکیب روکش‌های چوب طبیعی با زیرلایه‌های بادوام به معماران و طراحان جایگزینی برتری برای چوب سنتی ارائه می‌دهد که انعطاف‌پذیری طراحی، مزایای زیست‌محیطی و عملکرد پایدار را در کاربردهای مختلف معماری امکان‌پذیر می‌سازد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چوب انتخابی غیرقابل‌انکار برای پروژه‌های معماری است که با ارائه زیبایی طبیعی و دلپذیر، هر فضایی را ارتقا می‌دهند. با این حال، هنگامی که در معرض عوامل محیطی و مواد جانبی قرار می‌گیرد، به سطح بالایی از اقدامات نگهداری نیاز دارد. نور خورشید، باران و تغییرات دما ظاهر و یکپارچگی چوب را در طول زمان تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای حفظ زیبایی اصلی آن نیاز به مراقبت منظم است.

استفاده از جایگزین‌هایی که دوام را با زیبایی طبیعی چوب ترکیب می‌کنند، راهکاری است که اجازه می‌دهد با صرف هزینه و نیروی کمتر از جذابیت‌های ظاهری چوب در ساختمان بهره برد. استفاده از محصولات مهندسی‌شده موسوم به تکنوچوب (تکنووود) تمام مشکلات مربوط به دوام را برطرف می‌کند و به ارزش افزوده پروژه‌ها تبدیل می‌شود.

گسترش استفاده از چوب‌های مهندسی‌شده در  معماری

تکنووود شامل مصالح و قطعات ساخته‌شده از موادی می‌شود که در محیط‌های بیرونی بادوام هستند و با لایه نازکی از چوب طبیعی پوشانده شده‌اند. سه ماده اصلی مورد استفاده در ساخت این محصولات پروفیل‌ها و صفحات آلومینیومی، صفحات کامپوزیت آلومینیومی و پروفیل‌ها و صفحات GRP (پلی‌استرهای تقویت‌شده با الیاف شیشه) هستند.

این تکنولوژی ویژگی زیبایی‌شناختی چوب طبیعی را همراه با مزیت استفاده ۹۸ درصد کمتر از چوب ارائه می‌دهد که نتیجه آن جلوگیری از شرایطی همچون انبساط، چرخش، ترک خوردن، کپک زدن و رشد قارچ‌ها است. به این ترتیب کاهش قابل‌توجه نیازهای تعمیر و نگهداری و تعویض در مقایسه با چوب خالص از یک سو و حفاظت از جنگل‌ها از سوی دیگر را می‌توان از ویژگی‌های اصلی این تکنولوژی دانست.

گسترش استفاده از چوب‌های مهندسی‌شده در  معماری

تکنووود کاربردهایی را امکان‌پذیر می‌سازند که با چوب نمی‌توان به آنها دست پیدا کرد و به طراحان کمک می‌کند تا پروژه‌های منحصربه‌فردی را با استفاده از مصالحی اجرا کنند که ظاهر اصلی چوب را حفظ می‌کند و در عین حال دوام بیشتر و سهولت مراقبت را ارائه می‌دهد.

تطبیق‌پذیری این نوع چوب فرآوری‌شده امکان استفاده در داخل و خارج از ساختمان را فراهم می‌کند و راه‌حل‌های با کارایی بالا را در بسیاری از بخش‌های مختلف ساختمان همچون سقف، نما، آفتابگیر، آلاچیق، فضای داخلی، نیمکت‌ها، گلدان‌ها و همچنین مبلمان شهری ارائه می‌دهد. یکی از جذابیت‌های اصلی تکنووود، امکان تولید پروفیل‌ها و پانل‌هایی تا طول ۱۲ متر است که با چوب طبیعی امکان‌پذیر نیست. این ویژگی به معماران و طراحان آزادی بیشتری در ایجاد سطوح گسترده و پیوسته و غلبه بر محدودیت‌های چوب معمولی می‌دهد.

گسترش استفاده از چوب‌های مهندسی‌شده در  معماری

علاوه بر این، فناوری به کار رفته در ساخت تکنوچوب، مقاومت در برابر آتش را افزایش می‌دهد، از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند و تضمین می‌کند که محصولات زیبایی و دوام خود را حتی در چالش برانگیزترین شرایط حفظ می‌کنند. المان‌های چوبی تکنووود را می‌توان به صورت پیش‌ساخته به محل ساخت‌وساز تحویل داد و آنها را در بخش‌های مختلف ساختمان از سقف و دیوارهای داخلی گرفته تا نما و پنجره و آفتابگیر استفاده کرد. پروژه‌های معماری بسیاری در سراسر جهان با استفاده از چوب اجرا شده است که نشان می‌دهد شهرهای آینده برای هرچه پایدار شدن به سمت استفاده از مصالح سبز روی آورده‌اند.

یک شرکت توسعه ساخت‌وساز، مجوز برنامه‌ریزی برای بازآفرینی یک سایت صنعتی قدیمی در بریتانیا با مساحت ۷.۹ هکتار را به‌منظور ایجاد محله‌ای با ۶۸۵ خانه پایدار دریافت کرده است که در صورت اتمام بزرگترین محله ساخته شده از چوب در بریتانیا خواهد بود. ساختمان‌های این محله از چوب کامپوزیت ساخته می‌شود و این شرکت امیدوار است که پس از تکمیل، این پروژه به عنوان طرحی اثرگذار برای مکان‌سازی پایدار شناخته شود که می‌تواند در مقیاس بزرگ‌تر اجرا شود.

گسترش استفاده از چوب‌های مهندسی‌شده در  معماری

قرار است یک منطقه مسکونی در هلند ساخته شود که کاملاً از چوب ساخته شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این منطقه به یک محله پایدار با ۷۲۵ خانه و هر چیزی که ساکنان آن ممکن است به آن نیاز داشته باشند مانند مدرسه، مغازه، امکانات اجتماعی و فرهنگی تبدیل خواهد شد. زمان به اتمام رسیدن این طرح سال ۲۰۲۶ میلادی اعلام شده است.

منطقه مسکونی چوبی آینده در هلند شامل ۹ بلوک مسکونی با انواع مختلف خانوارها خواهد بود که متشکل از ۴۰ درصد منازل اجاره‌ای و ۶۰ درصد خانه‌های شخصی است. ۴۰ درصد املاک در نظر گرفته شده برای اجاره دادن، مربوط به مسکن اجتماعی است، که نوعی مسکن ارزان قیمت استیجاری است. ۴۰ درصد دیگر مربوط به بخش متوسط و ۲۰ درصد آن نیز بخش آزاد خواهد بود. همچنین، در این منطقه زمین‌هایی نیز وجود خواهد داشت که صاحب‌خانه‌های آینده می‌توانند خانه‌های خود را در آن مکان بسازند.

سبک معماری انتخاب شده برای منطقه مسکونی چوبی در هلند از سبک خانه‌های چوبی در کشور سورینام الهام گرفته است، به طوری که دارای ایوان‌های سرپوشیده و پله‌های چوبی است. ساختمان‌های ایجاد شده در این محله دارای سقف‌های سبز و سیستم‌های ذخیره آب باران خواهند بود. در این پروژه، میزان بسیار کمی از شیشه، بتن و فولاد استفاده خواهد شد.

گسترش استفاده از چوب‌های مهندسی‌شده در  معماری

کد خبر 788450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.