مشاهده درون بدن موش‌ها با رنگ خوراکی

دانشمندان برای اولین بار موفق به شفاف‌سازی پوست موش‌های زنده با استفاده از یک رنگ خوراکی شدند. این دستاورد نوین به محققان امکان داده است تا بدون نیاز به جراحی، داخل بدن این جانوران را با جزئیات دقیق مشاهده کنند و راه جدیدی برای بررسی بافت‌ها و اندام‌های داخلی ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری‌ ایمنا، دانشمندان با استفاده از یک رنگ خوراکی موفق شدند پوست موش‌های زنده را شفاف کنند و به‌طور مستقیم به مشاهده و بررسی اندام‌های داخلی بدن این جانوران بپردازند، پژوهشگران دانشگاه تگزاس در دالاس با استفاده از یک رنگ خوراکی به نام «تارترازین» که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است، موفق شدند پوست موش‌ها را به صورت موقت شفاف کنند.

این دستاورد به محققان اجازه داد تا بدون نیاز به جراحی، داخل بدن موش‌های زنده را مشاهده کنند، بر اساس نتایج منتشر شده در مجله Science، محققان با استفاده از این رنگ خوراکی، که معمولاً در تولید مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، داروها و لوازم آرایشی به‌کار می‌رود، توانستند شاخص شکست مواد موجود در بافت پوست را تغییر داده و شفافیت آن را افزایش دهند.

دانشمندان با استفاده از رنگ خوراکی، بدن موش‌های زنده را شفاف کردند

این روش به محققان امکان داد تا با وضوح میکرومتری (۰.۰۰۱ میلی‌متر) رگ‌های خونی و اندام‌های داخلی موش‌ها را مشاهده کنند، آن‌ها توانستند با استفاده از این تکنیک، رگ‌های خونی سطح جمجمه و همچنین اندام‌هایی مانند کبد، روده کوچک و مثانه را در شکم موش‌ها مشاهده کنند. این شفافیت با شستن پوست موش‌ها با آب به حالت قبل بازمی‌گردد و رنگ خوراکی به‌کار رفته به سرعت از بدن دفع می‌شود.

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این روش به‌جز ایجاد التهاب موقت در پوست، اثرات طولانی‌مدتی بر سلامت حیوانات نداشته است. اگرچه این روش تاکنون بر روی انسان‌ها آزمایش نشده است و جذب تارترازین در پوست انسان به دلیل ضخامت بیشتر آن نسبت به موش‌ها چالش‌برانگیزتر است، اما پژوهشگران امیدوارند که این تکنیک در آینده بتواند به عنوان یک ابزار پزشکی غیرتهاجمی و ایمن مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که مطالعات آینده ایمنی و اثربخشی این روش را در انسان‌ها تأیید کند، این فناوری می‌تواند کاربردهای متنوعی از جمله مشاهده رگ‌ها برای نمونه‌گیری خون، حذف تاتو با لیزر و حتی تشخیص و درمان زودهنگام سرطان‌ها داشته باشد.

کد خبر 787779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.