فعالیت ویژه ستاد اربعین شهرداری اصفهان در شهر کربلا و مرز چذابه/ خدمت‌رسانی به ۲۰۵۱ موکب

شهرداری اصفهان همچون سال گذشته همزمان با ایام اربعین حسینی (ع) در مرز چذابه و کربلای معلی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خدمت‌رسانی کرده است؛ رئیس ستاد اربعین شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا اقدامات انجام شده این ستاد در شهر کربلا و مرز چذابه را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اربعین بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان جهان و محلی برای عرض ارادت به خاندان اهل بیت است، ارائه خدمات به زائران امام حسین (ع) در شهرهای مختلف کشور و مقصد کشور عراق همزمان با ایام اربعین حسینی از طرف نهادها و ارگان‌های مختلف مردمی و دولتی انجام می‌شود، همچنین ارائه خدمات با حضور پزشکان عمومی و متخصص، پرستاران، امدادگران، کارکنان اورژانس و دیگر نیروهای خدمات‌رسان در مسیر پیاده‌روی اربعین مثال‌زدنی است.

هر سال و در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، خیل عظیم زائران از سراسر کشور آماده حرکت به سمت کربلای معلی می‌شوند و شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور در کنار سایر نهادها، خدمات گسترده‌ای را به زائران ارائه می‌دهند.

عشق و ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تنها محدود به یک استان، شهر یا روستا نمی‌شود، بلکه همه ساله با فرارسیدن ایام اربعین حسینی تمام استان‌ها و شهرهای کشور در عرصه خدمت‌رسانی اعلام حضور و با فراهم کردن زیرساخت‌ها در این راه خدمت‌رسانی می‌کنند.

شهرداری‌ها از نهادهایی هستند که سهم قابل توجهی در خدمات‌دهی به زائران دارند و با استقرار انواع ماشین‌آلات حمل‌ونقل همچون تاکسی، اتوبوس‌های مسافربری، ماشین‌آلات حمل زباله و جمع‌آوری پسماند به موکب‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

فعالیت ویژه ستاد اربعین شهرداری اصفهان در شهر کربلا و مرز چذابه/ خدمت‌رسانی به ۲۰۵۱ موکب

ارائه خدمات همه‌جانبه در داخل و بیرون مرزها پس از اربعین و تا زمان بازگشت تمام زائران ادامه دارد و کمیته خدمات شهری ستاد اربعین از ظرفیت شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف و نیروهای مردمی داوطلب بخش خصوصی در زمینه خدمات عمومی به ویژه پسماند استفاده می‌کند.

براساس اعلام کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین کشور کلان‌شهرهای کشور در مرزهای هشت‌گانه در حوزه خدمات شهری به زائران خدمت رسانی می‌کنند و وظایف و مأموریت‌های تعیین شده در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه، تمرچین، باشماق، ریمدان، میرجاوه و کشور عراق است.

شهرداری اصفهان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همچون سال گذشته هم‌زمان با ایام اربعین حسینی (ع) تحت عنوان موکب مسلم‌ابن عقیل در مرز چذابه و کربلای معلی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خدمت‌رسانی کرده است.

خدمات‌رسانی شهرداری اصفهان در اربعین سال گذشته تنها بخشی از مرز چذابه را شامل می‌شد، اما سال جاری با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این بخش به‌طور کامل توسط نیروهای شهرداری این کلان‌شهر در این ایام خدمات‌رسانی خواهد شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سیدمهدی عسگری، رئیس ستاد اربعین شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از اقدامات انجام شده این ستاد طی اربعین ۱۴۰۳ در شهر کربلا و مرز چذابه است.‌

فعالیت ویژه ستاد اربعین شهرداری اصفهان در شهر کربلا و مرز چذابه/ خدمت‌رسانی به ۲۰۵۱ موکب

ایمنا: مکان‌ها و محدوده خدماتی ستاد اربعین شهرداری اصفهان در شهر کربلا در چه نقاطی مشخص شده بود؟

عسگری: محدوده خدمت‌رسانی ستاد اربعین شهرداری این کلان‌شهر در کربلای معلی شامل ۶۰ هزار متر مربع در خیابان روضتین، ۲۰ هزار متر مربع در خیابان شهدا، ۲۰ هزار متر مربع در خیابان قزوینی، ۶۰۰۰ متر مربع در خیابان حیدریه، ۹۰۰۰ متر مربع در خیابان احمد وایلی، ۹۰۰۰ متر مربع در خیابان بوبیات، ۱۸۰ هزار متر مربع در خیابان حمزه الزعیر، ۲۱۶ هزار متر مربع در خیابان میثم تمار و ۱۳۰ هزار متر مربع در خیابان تعلیب (محل اسکان مواکب ایرانی) می‌شود.

محدوده خدمت‌رسانی ستاد اربعین شهرداری این کلان‌شهر در کربلای معلی در مجموع حدود ۶۵۰ هزار متر مربع بوده است.

جمع‌آوری ۲۴۵۰ تن پسماند در شهر کربلا طی ۲۰ روز

ایمنا: این ستاد در طول فعالیت خود در شهر کربلا و مرز چذابه در حوزه خدمات شهری و سایر حوزه‌ها چه خدماتی را به مواکب و زائران امام حسین (ع) ارائه کرد؟

عسگری: ستاد اربعین شهرداری اصفهان از هجدهم مرداد تا ششم شهریور سال جاری به‌مدت ۲۰ روز در شهر کربلا و از هفتم مرداد تا هفتم شهریور به‌مدت ۳۱ روز در مرز پایانی چذابه مستقر شد و خدماتی را به زائران امام حسین (ع) ارائه کرد.

در این مدت حمل پسماند توسط کامیون‌های اعزامی انجام شد که در شهر کربلا متوسط جمع‌آوری روزانه ۱۲۳ تن و مقدار عملکرد تجمعی ۲۴۵۰ تن بوده است، همچنین در این مدت حمل پسماند توسط کامیون‌های اعزامی در مرز چذابه متوسط جمع‌آوری روزانه ۸۰ تن و مقدار عملکرد تجمعی ۲۴۸۰ تن بوده است.

در بخش رفت و روب معابر میانگین روزانه در شهر کربلا یک میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۵۰ متر مربع و مقدار عملکرد تجمعی ۳۰ میلیون و ۳۴۵ هزار متر مربع بوده است، همچنین در بخش رفت و روب معابر میانگین روزانه در مرز چذابه ۶۰۰ هزار متر مربع و مقدار عملکرد تجمعی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع بوده است.

طی ۱۹ روز در شهر کربلا ۱۳ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم کیسه زباله توزیع شد

در بخش رفت و روب مکانیزه با دستگاه میانگین روزانه در شهر کربلا ۵۰۵ هزار و ۷۵۰ متر مربع و مقدار عملکرد تجمعی ۱۰ میلیون و ۱۱۵ هزار متر مربع بوده است، همچنین در این بخش میانگین روزانه در مرز چذابه ۲۰۰ هزار متر مربع و مقدار عملکرد تجمعی شش میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع بوده است.

در بخش شست‌وشوی معابر با دستگاه در شهر کربلا میانگین روزانه ۵۰۵ هزار ۷۵۰ متر مربع و مقدار عملکرد تجمعی ۱۰ میلیون و ۱۱۵ هزار متر مربع بوده است، همچنین در بخش شست‌وشوی معابر با دستگاه در مرز چذابه میانگین روزانه ۹۰ هزار متر مربع و مقدار عملکرد تجمعی دو میلیون و ۷۹۰ هزار متر مربع بوده است.

در راستای توزیع اقلام نظافت طی ۱۹ روز در شهر کربلا ۱۳ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم کیسه زباله و به‌صورت میانگین روزانه ۶۹۷ کیلوگرم کیسه زباله بین مواکب توزیع شده است.

طی ۱۶ روز ۲۲۰ عدد مخزن ۱۲۰ لیتری و طی ۱۳ روز ۲۹۲۵ لیتر مواد شوینده بین مواکب و در سطح شهر کربلا توزیع شده است.

در سال جاری توزیع یخ بین مواکب به چرخه خدمت‌رسانی شهرداری اصفهان اضافه شده بود و طی ۱۳ روز حدود ۷۱۰۰ قالب یخ با همکاری گروه جهادی شهید کمالی بین مواکب شهر کربلا توزیع شده است.

فعالیت ویژه ستاد اربعین شهرداری اصفهان در شهر کربلا و مرز چذابه/ خدمت‌رسانی به ۲۰۵۱ موکب

فعالیت ۱۳ کامیون شهرداری اصفهان در کربلای معلی

ایمنا: ماشین‌آلات اعزامی شهرداری اصفهان به شهر کربلا چه خدماتی را ارائه کرده است؟

عسگری: جرثقیل اربعین شهرداری اصفهان ستاد روزانه میانگین حداقل ۲۴ سرویس خدمات داشت و در مجموع طی ۲۰ روز در شهر کربلا ۴۸۶ سرویس‌دهی داشته است.

تانکر آبرسانی شهرداری اصفهان طی ۱۸ روز در شهر کربلا به‌صورت میانگین روزانه ۱۴۰ هزار و ۸۳۳ لیتر و در مجموع دو میلیون و ۵۳۵ هزار لیتر آب‌رسانی به مواکب انجام داده است، همچنین تانکر آبرسانی شهرداری اصفهان طی ۳۱ روز در مرز چذابه به‌صورت میانگین روزانه ۲۶ هزار لیتر و در مجموع ۸۰۶ هزار لیتر آب‌رسانی به مواکب انجام داده است.

همچنین ۱۳ کامیون در شهر کربلا طی ۲۰ روز روزانه با انجام ۴۵ و در مجموع با انجام ۸۹۳ سرویس، زباله‌ها را انتقال داده است.

احداث ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی در مرز چذابه

ایمنا: سایر خدمات ارائه شده ستاد در شهر کربلا و مرز چذابه چه بود؟

عسگری: شهرداری اصفهان در راستای خدمت‌رسانی در شهر کربلا ۲۰ دوش حمام و ۷۰ چشمه سرویس بهداشتی در شهر کربلا احداث کرد، همچنین ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز در مرز چذابه احداث کرده است.

فعالیت ویژه ستاد اربعین شهرداری اصفهان در شهر کربلا و مرز چذابه/ خدمت‌رسانی به ۲۰۵۱ موکب

ایمنا: ستاد اربعین شهرداری اصفهان در این ایام به چند موکب خدمت‌رسانی کرد؟

عسگری: شهرداری اصفهان از ابتدای ماه صفر در شهر کربلا مستقر بود و به موکب‌های عراقی و ایرانی در محدوده خیابان‌های روضتین، شهدا، قزوینی، حیدریه، احمد وایلی، بوبیات، حمزه الرعیر و میثم تمار و تعلیب خدمات‌رسانی کرده است.

شهرداری اصفهان از هجدهم مرداد تا ششم شهریور سال جاری به ۳۲۰ موکب عراقی در خیابان روضتین، ۷۵ موکب عراقی در خیابان شهدا، ۷۲ موکب عراقی در خیابان قزوینی، ۴۵ موکب عراقی در خیابان حیدریه، ۶۰ موکب عراقی در خیابان احمد وایلی، ۳۳۵ موکب عراقی در خیابان بوبیات، ۲۳۳ موکب عراقی در خیابان حمزه‌الزعیر، ۴۸۳ موکب عراقی در خیابان میثم تمار و ۱۴۹ موکب عراقی در خیابان تعلیب خدمت‌رسانی کرده است‌.

ستاد اربعین شهرداری اصفهان در سال جاری به ۱۷۷۲ موکب عراقی و ۲۷۹ موکب ایرانی خدمت‌رسانی کرد

شهرداری اصفهان از هجدهم مرداد تا ششم شهریور سال جاری به ۳۳ موکب ایرانی در خیابان روضتین، ۱۲ موکب ایرانی در خیابان شهدا، ۱۱ موکب ایرانی در خیابان قزوینی، پنج موکب ایرانی در خیابان حیدریه، پنج موکب ایرانی در خیابان احمد وایلی، ۳۰ موکب ایرانی در خیابان بوبیات، ۱۹ موکب ایرانی در خیابان حمزه الزعیر، ۱۱۹ موکب ایرانی در خیابان میثم تمار، سه موکب ایرانی در خیابان تعلیب و ۴۲ موکب ایرانی در تعلیب (محل اسکان مواکب ایرانی) خدمت‌رسانی کرده است.

شهرداری اصفهان از هجدهم مرداد تا ششم شهریور سال جاری در شهر کربلا در مجموع به ۲۰۵۱ موکب عراقی و ایرانی که شامل ۱۷۷۲ موکب عراقی و ۲۷۹ موکب ایرانی می‌شود، خدمت‌رسانی کرده است.

ایمنا: این موکب‌ها چه خدماتی را به زائران امام حسین (ع) ارائه می‌دادند؟

عسگری: از مجموع این موکب‌ها ۱۸۹۴ موکب توزیع غذا، ۷۸۷ موکب محل اسکان، ۱۵۰۶ موکب توزیع شربت و شیرینی انجام می‌دادند، همچنین ۶۶ نانوایی، ۲۹ خدمات آرایشگاه، ۶۳ خدمات لباس‌شویی و خشک‌شویی، ۳۰۲ مورد خدمات موبایل، ۶۹ مورد خدمات خیاطی، ۱۳۲۰ مورد حمام و سرویس بهداشتی، ۳۵ مورد بهداری به عزاداران ارائه خدمت می‌کردند.

موکب‌هایی که شهرداری اصفهان به آن‌ها خدمت‌رسانی کرده است، شامل موکب‌های توزیع غذا، محل اسکان، توزیع شربت و چایی، ارائه خدمت نانوایی، خدمت پیرایشگاهی، خدمت لباسشویی، خدمات موبایل، خدمات خیاطی، حمام و سرویس بهداشتی، خدمات بهداری و ارائه میان وعده می‌شود.

فعالیت ویژه ستاد اربعین شهرداری اصفهان در شهر کربلا و مرز چذابه/ خدمت‌رسانی به ۲۰۵۱ موکب

نصب ۶۰۰ بنر و استند درباره موضوعات فرهنگ شهروندی در شهر کربلا

ایمنا: اشاره‌ای به فعالیت‌های حوزه فرهنگی ستاد اربعین شهرداری اصفهان داشته باشید.

عسگری: ستاد اربعین شهرداری اصفهان در سال جاری نسبت به ارائه خدمات فرهنگی در شهر کربلا اقدام کرده است؛ به‌طور مثال فضاسازی موکب مسلم‌ابن‌عقیل در شهر کربلا (پایگاه اصلی ستاد) در مجموع ۲۰۶۰ متر مربع بنر و پارچه نوشته نصب کرده است.

۶۰۰ عدد بنر و استند درباره موضوعات فرهنگ شهروندی در شهر کربلا به تعداد ۱۴ طرح به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نصب شده است، همچنین اقلام تبلیغاتی و هدایا در شهر کربلا و مسیر نجف به کربلا (مشایه) به تعداد ۲۰۴ هزار و ۸۰۰ عدد بین زائران توزیع شده است.

خدمات فرهنگی در ۱۲ موکب در شهر کربلا و مشایه شامل غرفه‌های کودک، بازی‌های فکری، قصه‌گویی و روایت و روایت وقایع عاشورا به زبان کودکان به همراه نمایش در مجموع با حضور ۱۷ هزار و ۹۰۱ نفر انجام شده است.

طی ۱۹ روز در شهر کربلا در مجموع ۴۳۰۰ نفر در نماز جماعت (صبح، ظهر، مغرب و عشا)، ۳۱۳۴ نفر در سخنرانی مذهبی پس از نماز، ۳۴۰۱ نفر در مدیحه‌سرایی اباعبدالله الحسین (ع) در سه نوبت صبح و ظهر و شب و ۴۳۰۰ نفر در برگزاری زیارت عاشورا، حدیث کسا و زیارت اربعین حضور داشته‌اند.

در مجموع ۱۰۳۱ نفر از درمانگاه و ۱۴۷ نفر از پیرایشگاه موکب مسلم‌ابن‌عقیل استفاده کرده‌اند، همچنین ۹۴۳ نفر از پخش فیلم در موکب مسلم‌ابن‌عقیل استقبال کرده‌اند.

کد خبر 786071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.