مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گسترش ربات‌های تحویل‌دهنده در لس‌آنجلس، گسترش خطوط زیرزمینی متروی بدون راننده در سیدنی، استقرار وای‌فای رایگان در شهر آمریکایی برای رفع شکاف دیجیتال، دیجیتالی شدن به روش شهر هوشمند آمریکایی، معرفی توربین‌های بادی ارشمیدسی برای شهرهای متراکم در هلند، مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها، چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر، تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن، فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا و تأثیر منفی تنش‌های تجاری چین و آمریکا بر رونق انرژی خورشیدی را در این بسته خبری شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

گسترش ربات‌های تحویل‌دهنده در لس‌آنجلس

طی جدیدترین تصمیمات هوشمند شهر لس‌آنجلس، رئیس فست‌فودهای زنجیره‌ای شک‌شک Shake Shack آمریکا از همکاری با خدمات روبوتیکز Robotics خبر داد تا غذاها را به‌صورت مستقل از رستوران‌های منتخب شهر به مشتریان خود ارائه دهد. به این ترتیب کاربرانی که در اوبر ای تز Uber Eats (مشابه اسنپ فود) غذا سفارش می‌دهند، اعلانی دریافت می‌کنند مبنی بر اینکه ممکن است غذای آن‌ها از طریق ربات برایشان ارسال شود و آن‌ها می‌توانند این ربات را از طریق برنامه ردیابی کنند.

مدیر اجرایی خدمات روبوتیکز که از سال ۲۰۲۲ تحویل خودران را در لس‌آنجلس ارائه کرده است، ضمن ابراز خوشحالی از پیوستن یک نهاد گسترده دیگر به پلت‌فرم شرکت، از سابقه رضایت ده‌ها هزار نفر از کاربران اوبر ای تز در تحویل‌های گذشته خبر داد و اعلام کرد که گسترش مشارکت‌های استراتژیک خدمات تحویل شرکت حاکی از موفقیت روزافزون و قرار داشتن آن در مسیر درست است. روبوتیکز در حال تلاش برای گسترش ردپای جغرافیایی خود و استقرار دوهزار ربات در سراسر ایالات متحده تا ۲۰۲۵ است.

ربات‌های تحویل‌دهنده به‌طور عمده پیاده‌رو را به‌تنهایی و به‌صورت خودران طی می‌کنند و از راه دور مورد نظارت قرار دادند. این دستگاه‌ها از طیف وسیعی از حسگرها برای شناسایی اشیا اطراف خود و جلوگیری از برخورد با موانع بهره می‌گیرند.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

گسترش خطوط زیرزمینی متروی بدون راننده در سیدنی

سیدنی استرالیا شبکه متروی بدون راننده خود را با یک خط ۱۵.۵ کیلومتری و شش ایستگاه جدید گسترش داده است. گسترش خط متروی بدون راننده ۲۱.۶ میلیارد دلاری استرالیا (۱۴.۵۵ میلیارد دلار آمریکا) قرار بود در چهارم آگوست انجام شود، اما دریافت نشدن تأییدیه‌های ایمنی در روزهای منتهی به راه‌اندازی آن، این کار به تعویق افتاد.

این توسعه بخشی از تحول گسترده‌تر ۶۵ میلیارد دلاری استرالیا در شبکه متروی شهر است و برای آن روزانه بیش از ۲۶۴ هزار سفر پیش‌بینی می‌شود. قسمت پایانی خط نیز اواخر سال آینده افتتاح خواهد شد و پس از آن قرار است در سال ۲۰۲۶ یک خط مترو به طول ۲۳ کیلومتر به‌سمت فرودگاه سیدنی غربی راه‌اندازی شود.

تنها ۲۷ درصد از ساکنان سیدنی از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای سفر به محل کار استفاده می‌کنند و اکثر آن‌ها استفاده از اتومبیل را ترجیح می‌دهند. بنابراین سیدنی در تلاش برای افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی، از تعدادی برنامه ارتقا رونمایی کرد که قرار است طی چند سال آینده برای جذب مسافران بیشتر انجام شود.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

استقرار وای‌فای رایگان در شهر آمریکایی برای رفع شکاف دیجیتال

دیترویت واقع در ایالت میشیگان آمریکا از اجرای پروژه آزمایشی وای‌فای رایگان در پارک‌ها با هدف گسترش دسترسی به اینترنت و پر کردن شکاف دیجیتالی در سطح شهر خبر داد.

شهر دیترویت اجرای پروژه آزمایشی وای‌فای رایگان خود در پارک‌های شهر را به مرحله اجرا گذاشته و هدف آن را گسترش دسترسی به اینترنت و پر کردن شکاف دیجیتالی معرفی کرده است. به این ترتیب ساکنان دیترویت هم‌اکنون می‌توانند در پارک‌های بردبی، چندلر، کلارک، مک‌دافی و پالمر به وای‌فای عمومی رایگان دسترسی داشته باشند. حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ ساکن در فاصله نیم مایل پیاده‌روی از این پنج پارک قرار دارند.

این پروژه آزمایشی مشارکتی بین شهر دیترویت، ائتلاف پارک‌های دیترویت و برنامه اتصال شهر است که سازمان‌های مختلف را برای ایجاد یک مدل ملی برای شمولیت دیجیتالی گرد هم می‌آورد، شهر را یک گام به اطمینان از دسترسی همه ساکنان به اینترنت نزدیک‌تر می‌کند و در عین حال نقش بسزایی در شادابی و اتصال کلی محله‌های شهر دارد، زیرا در دنیای امروز اینترنت در زندگی روزمره بشر عاملی ضروری است و دسترسی رایگان به آن در پارک‌ها نقش مهمی در تقویت زندگی اجتماعی ایفا می‌کند.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

دیجیتالی شدن به روش شهر هوشمند آمریکایی

پیچ‌تری کورنرز، یکی از نخستین شهرهای هوشمند ایالات متحده، از همکاری با یک پلتفرم پایدار ارائه‌دهنده روشنایی هوشمند خبر داد تا روشنایی و اینترنت اشیا را در اکوسیستم آزمایشگاهی و مرکز شهر خود مستقر و محیطی کاملاً دیجیتالی و متصل ایجاد کند.

پیچ‌تری کورنرز Peachtree Corners واقع در ایالت جورجیای آمریکا، یکی از نخستین شهرهای هوشمند ایالات متحده است که از زیرساخت‌های متصل به دنیای واقعی و 5G پشتیبانی می‌کند. این شهر در همکاری با یک پلتفرم پایدار ارائه‌دهنده برنامه‌های هوش مصنوعی، چارچوب اینترنت اشیا، اتصالات دسترسی و روشنایی هوشمند، در حال به‌کارگیری راه‌حل‌های روشنایی شهر هوشمند درون مرزهای خود است و قصد دارد شبکه روشنایی و اینترنت اشیا را در اکوسیستم آزمایشگاه کنجکاوی و مرکز شهر خود مستقر و از زیرساخت‌های روشنایی برای ایجاد یک محیط کاملاً دیجیتالی و متصل استفاده کند.

پلتفرم یادشده اعلام کرده است که اجرای راه‌حل‌های روشنایی آن نیاز به نصب چندین دستگاه در یک تیر چراغ را با چندین سیستم یکپارچه در یک لامپ برطرف می‌کند. تجهیزات شهر هوشمند آن نیز شامل نورپردازی با ال‌ای‌دی‌های کم‌مصرف و باکیفیت، حسگرهای محیطی برای نظارت بر کیفیت هوا، چارچوب اینترنت اشیا برای برنامه‌های اضافی شهر هوشمند و استفاده از یک دوربین امنیتی می‌شود که دارای هوش مصنوعی و محاسبات لبه‌ای با قابلیت‌های پیشرفته است. علاوه بر این هر دستگاه نور شامل یک نقطه دسترسی بی‌سیم برای ارائه وای‌فای عمومی رایگان است.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

هلند توربین‌های بادی ارشمیدسی را برای شهرهای متراکم معرفی کرد

هلند با الهام از آسیاب‌های بادی و مارپیچ ارشمیدس به ساخت توربین‌های بادی شش‌ضلعی قابل نصب روی سقف خانه‌ها پرداخته است که در ترکیب با پنل‌های خورشیدی خانوارها را از وابستگی به برق شبکه بی‌نیاز می‌کند.

آسیاب‌های بادی از قدیم نماد هلند بوده و تابه‌امروز از بین نرفته‌اند. از سوی دیگر این کشور به یکی از مناطق پیشرو در زمینه انرژی بادی در اروپا تبدیل شده است، بنابراین توربین‌های بادی جدید، کوچک‌تر، کارآمدتر و کم‌صداتری برای مصارف خانگی طراحی کرده که نیاز آن به پنل‌های خورشیدی خانگی را رفع می‌کند. بنابراین می‌توان گفت هلند با تولید توربین بادی بی‌صدای بسیار کارآمد، آسیاب‌های بادی را دوباره اختراع کرده است‌.

آلودگی هوا، کمبود زمین به دلیل تراکم بالای جمعیت و بالا آمدن سطح آب دریاها که تهدیدی برای وقوع سیل در شهرهای آن است، منجر به تلاش مداوم برای کربن‌زدایی اقتصاد و تنوع بخشیدن به منابع انرژی و صنایع این کشور شد. امروزه هلند نمادی از نوآوری در فناوری‌ها و سیاست‌های پایدار است.

یکی از فناوری‌های کلیدی برای این انتقال، انرژی بادی بود که امروزه هلند از رهبران اصلی آن به شمار می‌رود و نوآوری‌های مهمی را در این زمینه توسعه داده است. جدیدترین نوآوری این کشور یک توربین بادی کوچک و بی‌صدا برای استفاده شهری با ظرفیت تولید بین ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلووات ساعت (نیمی از میانگین مصرف خانوارها) است. این ژنراتورها به اندازه‌ای کوچک است که می‌توان آن‌ها را روی پشت‌بام خانه‌ها نصب شود.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها

مشارکت شهروندان در مدیریت شهری با مزایای فراوانی از نظر اجتماعی، زیست‌محیطی، اقتصادی و سلامتی برای شهروندان همراه است؛ چاندیگار، باغ شهری هند، نمونه‌ای برای اجرای یک مدل مشارکتی مدیریت شهری با همکاری انجمن‌های رفاهی ساکنین است.

مدیریت شهرها با سرعت سریع شهرنشینی به یک امر دشوار تبدیل شده است و نهادهای محلی شهری از نظر خدمات شهری، دارایی‌ها و رفتار شهروند، بخش‌های زیادی برای مدیریت دارند. در این مسیر اگر شهروندان بتوانند بخشی از بار را سهیم و در مدیریت شهرها، دارایی‌ها و خدمات آن شریک شوند، شرایط بهتر خواهد بود. باغ‌شهر هند، چاندیگار، نمونه‌ای از اجرای چنین مدل مشارکتی مدیریت شهری در همکاری با انجمن‌های رفاهی ساکنان (RWAها) ارائه کرده است.

چاندیگار حدود ۱۸۰۰ پارک دارد که بسته به منطقه قرارگیری به پارک‌های شهری، اجتماعی و محله تقسیم می‌شوند. حدود ۹۵ درصد از این پارک‌ها در طبقه‌بندی پارک‌های محله قرار دارند و توسط انجمن‌های رفاهی ساکنان، تحت مدل مشارکتی اتخاذ شده توسط شهرداری مدیریت می‌شوند.

برای این هدف هر سال طبق شرایط بخش باغبانی شهرداری، قراردادی بین این نهاد و انجمن‌های رفاهی امضا می‌شود که بر اساس آن، شهرداری هر ماه نرخی را برای نگهداری از هر مترمربع از چمن‌ها، درختان، درختچه‌ها و گل‌ها، تجهیزات بازی، صندلی‌ها و سایر موارد از جمله کوددهی، آفت‌کش‌ها یا حشره‌کش‌ها به انجمن‌های رفاهی تخصیص می‌دهند.

شهرداری نقش نظارتی در بازرسی از همه باغات طرف قرارداد را از نظر وضعیت نگهداری طبق هنجارهای مقرر، همچنین آموزش مهارت‌های لازم به انجمن‌ها و آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به بایدها و نبایدهای مدیریت پارک را برعهده دارد.

اجرای مدیریت مشارکتی در ابتدا دشوار است، اما در نهایت این فرآیند هموار می‌شود و نهادهای محلی شهری به‌مرور تنها نقش نظارتی خود را حفظ خواهند کرد. این شیوه همچنین راه‌هایی را برای دولت باز می‌کند تا به پیاده‌سازی ابتکارات بیشتر بپردازد، زیرا مردم مایل به همکاری و مشارکت در توسعه پایدار و شاهد تغییراتی هستند که برای رفاه آن‌ها رخ می‌دهد.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

چین در زمینه انرژی‌های خورشیدی، بادی و هسته‌ای تسلط کافی بر بازار دارد اما در مورد هیدروژن سبز که ستون چهارم انرژی‌های پاک به حساب می‌آید، حرف چندانی برای گفتن ندارد.

چین با تعهد بسیار قوی که از زمان المپیک ۲۰۰۸ پکن آغاز شد، به یک نیروگاه عظیم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شده است. این کشور طی ۱۶ سال گذشته توانسته است بر انرژی خورشیدی، بادی و حتی هسته‌ای تسلط پیدا کند اما در زمینه رکن چهارم انرژی‌های پاک هنوز پیشرفتی نداشته است.

هیدروژن سبز همان ستون چهارمی است که چین برای نخستین بار به سراغ توسعه آن رفته است. مشکل این است که چین پیشروی جهانی در تولید هیدروژن اما نه از نوع سبز است، به همین دلیل با موانع بزرگی برای تولید هیدروژن سبز مواجه است. این کشور در حال حاضر سالانه حدود ۳۳ میلیون تن هیدروژن تولید می‌کند و از ایالات متحده آمریکا که در رتبه دوم لیست قرار دارد، جلوتر است.

بیشتر هیدروژن تولیدشده از سوخت‌های فسیلی، به‌ویژه زغال‌سنگ و گاز طبیعی استفاده می‌کند و با نام هیدروژن خاکستری شناخته می‌شود. این فرایند حجم زیادی دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند که خلاف قوانین محیط زیست است و با این واقعیت که هیدروژن یک منبع انرژی دوستدار محیط زیست در نظر گرفته شده است، هم‌خوانی ندارد.

با این حال کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در مارس سال جاری اعلام کرد که تصمیم دارد سالانه تا ۲۰۰ هزار تن هیدروژن سبز در سه سال آینده تولید کند. این اهداف در مقایسه با سطوح ایالات متحده و اتحادیه اروپا که ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ را هدف قرار داده‌اند، بسیار پایین است.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن

شرکت ژاپنی مزداموتور از تولید موتور چرخشی سازگار با دنیای جدید برق‌رسانی و بی‌طرفی کربن به‌عنوان یکی از عناصر مهم پیشرانه‌های هیبریدی خود خبر داد که نیازهای دستور کار کربن‌صفر آن را برطرف می‌کند. این شرکت در یکم فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که گروه توسعه آن در حال کار روی بهبود موتورهای دوار یا چرخشی به‌عنوان یکی از عناصر مهم پیشرانه‌های هیبریدی هستند.

این حرکت نشان‌دهنده تعهد اخلاقی مزدا به حفظ هویت موتور چرخشی تاریخی و در عین حال پالایش آن برای مطابقت با شرایط و الزامات مدرن است. بازگشت موتور دوار و تفکر استراتژیک مزدا دلیلی بر روحیه چالش‌برانگیز پایدار شرکت به‌شمار می‌رود که رشد سازمان را تا به امروز تقویت کرده است‌.

رویکرد هیبریدی مزدا به انقلاب برق‌رسانی خودرو، نیرو می‌بخشد. استفاده از موتور چرخشی به‌عنوان یک ژنراتور در پیشرانه‌های هیبریدی برای مزدا یک دگرگونی کامل است و توسط مزدا MX-30 e-SKYACTIV R-EV، مجهز به موتور چرخشی تک‌روتور برای شارژ باتری‌های خودرو، ثبت شده است که مزدا را قادر می‌کند تا از قدرت موتور دوار استفاده کند.

موتورهای جدید در ابعاد جمع و جور و نسبت توان به وزن بالا تولید شده و با ضعف‌های قبلی روتاری از جمله ناکارآمدی و آلایندگی بالا مقابله می‌کند. عملکرد اصلی موتور چرخشی به‌عنوان یک ژنراتور مکمل OA/OT به جای منبع انرژی اولیه، با استراتژی مزدا برای حرکت به سمت تحقق جامعه‌ای بدون کربن سازگار است. علاوه بر این مزدا را قادر می‌سازد تا جوهره موتور دوار را حفظ کند و در عین حال آن را به‌عنوان بخشی از سیستم‌های برقی که حرکت خودرو در آینده را تعریف می‌کنند، تطبیق دهد.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

تأثیر منفی تنش‌های تجاری چین و آمریکا بر رونق انرژی خورشیدی

تنش‌های تجاری چین و آمریکا با اعمال تعرفه‌های واردات بر چین توسط ایالات متحده آمریکا، این بار صنعت خورشیدی را هدف قرار داده و آینده کربن‌زدایی را حتی در خود آمریکا به خطر انداخته است.

آینده صنعت پررونق خورشیدی جنوب شرق آسیا که پس از چین بیشترین پنل‌ها را در جهان تولید می‌کند، با شک و تردید روبه‌رو شده است، زیرا به نظر می‌رسد ایالات متحده تعرفه‌های سنگینی را بر این منطقه اعمال کند.

شرکت‌های چینی که طی دهه گذشته در این منطقه از جهان کارخانه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند، اکنون متهم شده‌اند که از تعرفه‌های واردات آمریکا در بازار داخلی خود جلوگیری می‌کنند. حداقل سه مورد از جمله فناوری انرژی سبز لنگی Longi و ترینا سولار Trina Solar و جینکو سولار Jinko Solar فعالیت‌های خود را در تایلند، ویتنام و مالزی کاهش داده‌اند که به همراه کامبوج توسط ایالات متحده هدف قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش‌ها، این چهار کشور بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تولید ماژول خورشیدی در خارج از چین را به خود اختصاص داده‌اند و سایر شرکت‌های چینی مستقر در این نواحی به‌دنبال بازارهایی هستند تا جایگزین ایالات متحده شوند. بعضی از تولیدکنندگان چینی منتظرند تا ببینند سطح تعرفه‌ها قبل از تصمیم‌گیری در مورد نیاز به جابه‌جایی چقدر خواهد بود.

اقدامات سختگیرانه ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که هر دو حزب بزرگ سیاسی آن مواضع سخت‌تری علیه پکن در آستانه انتخابات نوامبر اتخاذ کرده‌اند. این اقدامات علاوه بر به خطر انداختن تولیدات انرژی پاک آسیای جنوب شرقی، می‌تواند تلاش‌های واشنگتن برای کربن‌زدایی را به خطر بیندازد، زیرا تولید انرژی خورشیدی در ایالات متحده به سرعتی که انتظار می‌رفت در حال پیشرفت نیست و بیش از سه‌چهارم واردات محصولات خورشیدی این کشور در سال گذشته از این منطقه صورت گرفته است.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا؛ بزرگ‌ترین نبرد غذایی جهان

جشنواره لاتوماتینا La Tomatina یا گوجه‌فرنگی، یک فستیوال منحصربه‌فرد، نمادین است که هر سال در بونوئل Buñol اسپانیا در نزدیکی والنسیا برگزار می‌شود. این رویداد هزاران شرکت‌کننده را به خود جلب می‌کند که با پرتاب بیش از ۱۵۰ هزار گوجه‌فرنگی به سمت یکدیگر درگیر یک مبارزه عظیم گوجه‌ای می‌شوند.

پیش از آغاز رویداد مغازه‌داران از روکش‌های پلاستیکی بزرگی روی ویترین فروشگاه‌های خود استفاده می‌کنند تا از آن‌ها در برابر آشفتگی عظیم پیش رو محافظت کنند.

سنت پرتاب گوجه در سال ۱۹۴۵ به‌عنوان یک نبرد غذایی خودجوش در طول یک رژه آغاز و از آن زمان به یک جشن مشهور جهانی تبدیل شد. این نبرد یک ساعته خیابان‌ها را به رودخانه‌هایی از خمیر قرمز تبدیل و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند.

لاتوماتینا بزرگ‌ترین نبرد غذایی جهان است و در طول آن اقدامات ایمنی از جمله قوانینی برای له کردن گوجه‌فرنگی قبل از پرتاب آن‌ها برای کاهش شدت ضربه نیز وجود دارد.

قبل از مبارزه با گوجه‌فرنگی نیز شرکت‌کنندگان در رویداد پالوجابون palo jabón شرکت می‌کنند که باید در آن از یک میله چرب بالا بروند تا به یک ژامبون موسوم به آرزو برسند. این جشنواره همچنین دارای رژه، آتش‌بازی و مسابقه آشپزی پائلا است.

مشارکت شهروندان هندی در مدیریت شهرها/ چین در تلاش برای توسعه چهارمین انرژی تجدیدپذیر

کد خبر 785564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.