درختان تشنه و دریاچه‌های خشک؛ پیامد خشکسالی در یونان

تعداد بالای گردشگران و شبکه‌های آب قدیمی بحران خشکسالی در یونان را بدتر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تابستان امسال، جنوب اروپا تحت تأثیر موج‌های گرمای پیاپی قرار گرفته است که به دنبال بارش‌های کمتر از حد متوسط تا سه سال است. در یونان، این اثرات خشکسالی شامل کمبود آب، دریاچه‌های خشک‌شده و حتی مرگ حیواناتی می‌شود که از آب‌های شور تغذیه می‌کنند.

آب‌های زیرزمینی نیز در حال کاهش و شور شدن است و انتظار می‌رود خشکسالی عملکرد مورد انتظار آن‌ها را به نصف کاهش دهد. در این بین، بحران آب با یک فصل پررونق گردشگری تشدید شده است و تعداد بالای گردشگران شرایط را بدتر کرده است. باغداران زیتون نیز برای سیراب کردن درختان به کامیون‌های حمل آب متکی شدند.

در کاساندرا، غربی‌ترین بخش شبه جزیره، جمعیت ۱۷ هزار نفری در طول سال به ۶۵۰ هزار نفر در تابستان افزایش می‌یابد و فشار ناپایداری بر منابع آب وارد می‌کند. محلی‌ها می‌گویند که گاهی گرمای شدید تا پنج روز طول می‌کشد و همین امر کمبود آب را طاقت‌فرسا می‌کند.

درختان تشنه و دریاچه‌های خشک؛ پیامد خشکسالی در یونان

بعضی از یونانی‌ها آب را از سینک حمام و شست‌وشو بازیافت می‌کنند و از آن برای گیاهان استفاده می‌کنند و آب دریا را برای سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌دهند. به گفته سرویس مدیریت اضطراری اتحادیه اروپا، شرایط خشکسالی حاد در حال حاضر در اطراف دریای سیاه وجود دارد که از غرب تا شمال یونان کشیده شده است.

در امتداد رودخانه اوروس که یونان و ترکیه را تقسیم می‌کند، خشکسالی شدید به این معنی است که دلتا اکنون دارای سطوح بالاتری از آب دریا است و نمک اضافی باعث مرگ حیواناتی می‌شود که برای آب آشامیدنی به رودخانه وابسته‌اند.

تا همین اواخر، دریاچه Picrolimni در شمال یونان یک مقصد محبوب برای حمام‌های گلی خاک رس بود که جنبه درمانی داشت، اما در تابستان امسال این دریاچه خشک شده است و از یک جاذبه دیدنی خارج شده است.

درختان تشنه و دریاچه‌های خشک؛ پیامد خشکسالی در یونان

کنستانتینوس وودوریس، پروفسور هیدروژئولوژی در دانشگاه تسالونیکی می‌گوید: «ما در حال تجربه یک دوره طولانی خشکسالی هستیم که حدود سه سال طول می‌کشد که به دلیل کاهش بارندگی و برف، بحران آب و هوا و مدیریت ضعیف آب رخ داده است.»

وودوریس استدلال می‌کند که شبکه‌های آب منسوخ شده آب زیادی را از دست می‌دهند و بهبود زیرساخت‌ها باید بر جمع‌آوری و ذخیره آب باران در طول فصل مرطوب و همچنین استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه‌شده برای کشاورزی متمرکز شود.

وودوریس می‌گوید: «این پدیده‌های خشکسالی در آینده با شدت بیشتری باز خواهند گشت. ما باید برای به حداقل رساندن تأثیر آنها اقدام و از قبل برنامه‌ریزی انجام دهیم و با این واقعیت جدید سازگار شویم.»

درختان تشنه و دریاچه‌های خشک؛ پیامد خشکسالی در یونان

کد خبر 785081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.