یزد رکوردار آلودگی هوا در کشور است/ شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای چهار شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۲۱ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _یکشنبه چهارم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای یزد با شاخص ۱۶۳ و اهواز با شاخص ۱۵۵، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۷ و اراک با شاخص ۱۰۴، در موقعیت ناسالم (نارنجی) ثبت شده است.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۵، ارومیه با شاخص ۵۸، کرج با شاخص ۸۹، ایلام با شاخص ۵۵، بوشهر با شاخص ۹۱، تهران با شاخص ۶۸، شهرکرد با شاخص ۷۲، مشهد با شاخص ۸۲، بجنورد با شاخص ۵۸، زنجان با شاخص ۹۴، سمنان با شاخص ۷۲، زاهدان با شاخص ۹۰، قزوین با شاخص ۸۴، قم با شاخص ۶۵، سنندج با شاخص ۵۸، کرمانشاه با شاخص ۶۳ و همدان با شاخص ۹۱، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای بیرجند با شاخص ۴۱، شیراز با شاخص ۳۳، کرمان با شاخص ۴۲ و رشت با شاخص ۵۰، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شد.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ شهر سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 784176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.