۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
خرنوب چیست؟ + خواص خرنوب

خرنوب گیاهی است که در گذشته از آن به عنوان شکر استفاده می‌شد و امروز نیز یک جایگزین عالی برای کاکائو، شکلات و مواد قندی، به ویژه برای افرادی است که در رژیم غذایی خود باید قند را حذف کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، درخت خرنوب میوه‌ای شبیه غلاف نخود دارد که پالپ میوه و دانه را در خود جای داده است و ترکیبات شیمیایی فراوانی در این گیاه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع مواد معدنی نظیر املاح کلسیم، سدیم و پتاسیم، ویتامین C، انواع ویتامین‌های گروه B به ویژه B۱، اسیدگالیک و انواع اسیدهای آمینه اشاره کرد.

در گذشته از این گیاه به عنوان شکر استفاده می‌شد و امروزه نیز یک جایگزین عالی برای کاکائو، شکلات و مواد قندی، به ویژه برای افرادی است که در رژیم غذایی خود باید قند را حذف کنند؛ در واقع طعم خرنوب شبیه شکلات است و جایگزینی عالی برای آن محسوب می‌شود، مقدار زیادی فیبر و آنتی‌اکسیدان دارد، دارای چربی و قند کم و عاری از کافئین و گلوتن است.

خواص خرنوب

افزودن خرنوب به رژیم غذایی می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد، از آنجا که خرنوب به‌طور طبیعی سرشار از فیبر است و کافئین ندارد، برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب است، همچنین محتوای پایین قند و چربی، خرنوب را به مکمل غذایی عالی یا جایگزین خوبی برای شکلات برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، تبدیل می‌کند.

سطوح بالای ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین A و ویتامین B2 برای سلامتی چشم و پوست مفید است و افزودن خرنوب به رژیم غذایی می‌تواند در موارد زیر سودمند باشد:

  • کاهش کلسترول
  • کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی
  • رفع مشکلات معده
  • درمان اسهال

خرنوب نیز مانند کاکائو حاوی ترکیبات پلی‌فنول است که آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که خطر ابتلاء به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند، افزودن غذاهای غنی از پلی‌فنول مانند خرنوب به رژیم غذایی ممکن است به کاهش کلسترول خون کمک کند.

خرنوب چیست؟ + خواص خرنوب

خواص خرنوب برای لاغری

محتوای کم قند و چربی خرنوب، آن را به یک مکمل غذایی عالی یا جایگزین شکلات برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند تبدیل کرده‌است، طبق مطالعه‌ای که در مجله تغذیه در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، خرنوب ترشح هورمون گرلین را کنترل می‌کند، گرلین که به عنوان هورمون گرسنگی نیز شناخته می‌شود، بیشتر در روده و همچنین در مغز، پانکراس و روده کوچک تولید می‌شود.

در این مطالعه، محققان ۲۰ فرد سالم ۲۲ تا ۶۲ ساله را با تغذیه فیبر خرنوب، قبل از غذا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، نشان داده شد که محتوای فیبر موجود در خرنوب باعث کاهش تولید گرلین می‌شود و سیری بیشتری در طول یک وعده غذایی ایجاد می‌کند، در نتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کند.

خواص خرنوب برای مشکلات گوارشی

تانن خرنوب، که ترکیبات غذایی موجود در گیاهان است، با تانن‌های گیاهی معمولی متفاوت است؛ تانن‌های گیاهی معمولی در آب حل می‌شوند و از هضم جلوگیری می‌کنند، اما تانن‌های خرنوب نه، در عوض، آنها یک اثر خشک کننده بر روی دستگاه گوارش دارند که به مقابله با سموم و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در روده‌ها کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که آب لوبیای خرنوب می‌تواند راهی ایمن و مؤثر برای درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان باشد، البته قبل از مصرف خرنوب به عنوان مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

خواص خرنوب برای درمان مشکلات تنفسی

از دیگر خواص این گیاه، خاصیت خلط‌آور بودن آن است، از این رو، مصرف آن به درمان سرفه و مشکلات دستگاه تنفسی کمک می‌کند، علاوه بر این، مصرف این گیاه برای درمان تنگی نفس و تورم ریه مفید است.

خواص خرنوب برای بیماری‌های قلبی و عروقی

مصرف این گیاه سبب کاهش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) می‌شود، به همین دلیل است که مصرف آن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

خواص خرنوب برای سلامت پوست و چشم و فشار خون

از آنجایی که خرنوب به طور طبیعی سرشار از فیبر است و کافئین ندارد، برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ایده آل است، همچنین سطوح بالای ویتامین‌ها مانند ویتامین a و b-2 برای سلامت پوست و چشم شما مفید است.

خرنوب نیز مانند کاکائو حاوی پلی فنول‌هایی است (پلی فنول، نوعی آنتی اکسیدان است) که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند و منابع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که افزودن غذاهای غنی از پلی فنل مانند خرنوب به رژیم غذایی ممکن است به کاهش کلسترول بالا نیز کمک کند.

خرنوب چیست؟ + خواص خرنوب

طرز استفاده از خرنوب

دمنوش خرنوب: دو قاشق چای‌خوری پودر خرنوب یا ۱۰ عدد خرنوب خشک و خرد شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند تا دم بکشد.

جوشانده خرنوب: ۵۰ گرم خرنوب را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید ۱۵ دقیقه بجوشد ،سپس، آن را صاف و میل کنید.

پودر خرنوب: پودر خرنوب را می‌توانید به شیر، قهوه، کیک و سایر مواد غذایی اضافه کنید.

عوارض خرنوب

خرنوب به عنوان ماده غذایی ایمن با خطر پایین در نظر گرفته می‌شود، اگرچه آلرژی به خرنوب نادر است، مطالعه‌ای از اسپانیا نشان داد افرادی که به مغزهای گیاهی و حبوبات آلرژی دارند، ممکن است نسبت به صمغ دانه خرنوب نیز واکنش‌های آلرژیک نشان دهند.

این واکنش‌ها شامل بثورات جلدی، آسم و تب یونجه بود، اما مطالعه مذکور همچنین نشان داد افرادی که به بادام زمینی حساسیت داشتند، می‌توانستند صمغ و دانه‌های پخته خرنوب را بدون بروز مشکل حساسیت بخورند.

همچنین مصرف زیاد خرنوب ممکن است به خصوص برای زنان باردار مضر باشد و موجب کاهش ناخواسته وزن، قند خون و انسولین شود و مصرف مقدار بیش از حد صمغ دانه خرنوب می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی از قبیل نفخ، شکم‌درد، اسهال و یبوست شود.

کد خبر 789251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.