زنان خودساخته کابینه پزشکیان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه سوم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنان خودساخته کابینه پزشکیان» نوشت: حضور سه زن در کابینه چهاردهم، نشانه‌ای است از تحقق وعده رئیس‌جمهور مبنی ارتقای جایگاه زنان در نظام اداری و اجرایی کشور. با انتخاب و انتصاب‌های مسعود پزشکیان، اکنون سه زن، زنان ایرانی را در رأس دولت نمایندگی می‌کنند. زهرا بهروزآذر به عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، شینا انصاری به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه و شهرسازی. این انتصابات در حالی صورت گرفت که در همه دولت‌های گذشته، معمولاً زنان توانسته بودند در حوزه‌های مأموریتی خود، انتظارات دولت و جامعه را تأمین کنند. شواهد نشان می‌دهد که درباره سه زن عضو کابینه مسعود پزشکیان نیز باید چنین چشم‌اندازی داشت. زیرا این انتصاب‌ها، بر اساس شایستگی‌های فردی این چهره‌ها رقم خورده است، نه صرفاً بر مبنای ملاحظات سیاسی و اجتماعی در زمینه توجه بیشتر به زنان. مثلاً زهرا بهروزآذر، فعالیت‌های حرفه‌ای خود را عموماً در حوزه توانمندسازی زنان، کارآفرینی زنان و رفع معضلات حوزه‌های آنان سپری کرد. شینا انصاری نیز علاوه بر مدرک مرتبط در حوزه محیط زیست، در کشورهای توسعه یافته دوره‌های مختلف مرتبط با آن را گذراند. انصاری از بدنه کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست است که کار خود را از رده کارشناس آغاز کرد.

فرزانه صادق مالواجرد هم سوابق طولانی در حوزه معماری و شهرسازی در شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در دو دولت گذشته دارد.

زنان خودساخته کابینه پزشکیان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راه قدس از کربلا می‌گذرد اربعین، نماد اقتدار امت امام حسین (ع)» نوشت: شاید هنگامی که «حسین کامل» داماد صدام با دستور وی به حرم امام حسین (ع) حمله کرد، روزی را نمی‌دید که میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف دنیا در روز اربعین در حرم امام حسین (ع) جمع شوند. اما در کوران قدرت‌نمایی بعثی‌ها در عراق، امام راحل با شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» اتحاد و همدلی مسلمانان زیر پرچم امام حسین (ع) علیه مستکبران جهانی و رژیم منحوس صهیونیستی را پیش از هر کسی به چشم دیده بود.

حماسه میلیونی اربعین امسال وجه تمایزی آشکارتر با سال‌های گذشته دارد. اربعین ۱۴۰۳، در سایه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بیشتر از هر شعار و آرمانی‌، با محوریت مبارزه و برائت‌جویی از رژیم صهیونیستی پدیدار شد. از شعار مرگ بر اسرائیل تا در دست داشتن پرچم فلسطین که امسال در طریق کربلا بیشتر از قبل به چشم می‌خورد. اربعین ۱۴۰۳ صحنه اعلام انزجار از رژیمی بود که از هیچ جنایتی در برخورد با کودکان و مردم مظلوم غزه دریغ نکرد.

حماسه اربعین حسینی هر سال باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود و فریاد «هیهات منّا الذّلّة» بلندتر از قبل به گوش می‌رسد. این شکوه و عظمت روز افزون اربعین موضوعی است که به کرات در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز تبلور داشته و دارد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سخنانی فرمودند: «این راهپیمایی اربعین حقیقتاً یک حادثه بی‌نظیری است؛ ما نه فقط در دوران خودمان در دنیا، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماعی، یک چنین حرکتی را هر سال، و هر سال گرم‌تر از سال قبل اتّفاق بیفتد؛ بی‌نظیر است .»۲۷/۶/۱۳۹۸

همچنین اظهار کردند: «راه‌پیمایی عظیمِ اربعین… واقعاً یک پدیده است، یک پدیده الهی است، یک پدیده معنوی است. حقیقتاً قابل توصیف نیست؛ مثل خیلی از این پدیده‌های مهمّ الهی، درست قابل تفسیر هم نیست؛ یعنی نمی‌شود این حادثه را تحلیل کرد.... این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی از جاهای مختلف دنیا چند میلیون از ایران و میلیون‌ها از خود عراق و از کشورهای دیگر این حرکت عظیم، یک پدیده فوق‌العاده عظیمی است؛ خیلی مهم است. این نشان‌دهنده اوج گرفتن همین تفکّر مبارزه در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است .»۲۲/۸/۱۳۹۶

زنان خودساخته کابینه پزشکیان

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «سخنان پزشکیان دردسرآفرین است؟» را برگزید و نوشت: یکی از مشکلات جدی رؤسای جمهوری ایران این است که درک درستی از مفهوم «جایگاه سخن» ندارند. آنان گاه سخنانی در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، در دیدار با مردم و مقامات به کار می‌برند که موجب سوءقرائت در اذهان می‌شود. این ناشی از اعتمادبه‌نفس بیش از اندازه است که به سهل‌انگاری می‌انجامد. نمونه بارز این سخنان را می‌توان در حرف‌های محمود احمدی‌نژاد پیدا کرد. او با همان زبانی که در گفت‌وگو با مردم و حامیان خود به کار می‌برد، در سازمان ملل نیز سخنرانی می‌کرد و در گفت‌وگوهای رسمی صداوسیما هم به همین شیوه حرف می‌زد. احمدی‌نژاد همه مرزهای رسمی زبان را می‌شکست و این امر ابتدا برای مردم کوچه‌بازار خوشایند و جذاب بود، چراکه به شیوه غیرمستقیم کردار و رفتار حامیان خود را که اغلب از مردم کوچه‌بازار بودند، توجیه می‌کرد. به معنای دیگر می‌توان گفت جامعه همواره تحت تأثیر کردار دولتمردان خود قرار دارد، حتی بعد از چندی مدیران رده‌بالا و میانی دولت احمدی‌نژاد مانند او سخن می‌گفتند و عمل می‌کردند و احمدی‌نژاد غافل از آن بود که «جایگاه سخن» شخص اول مقام اجرایی کشور جایگاه مهمی است و هرچه او به زبان می‌آورد، هم در اجرا و هم در ایجاد نوعی فرهنگ‌سازی مؤثر است.

اگر دوره هشت‌ساله احمدی‌نژاد از منظر «جایگاه سخن» کاوش شود، این نتیجه حاصل خواهد شد که سخنان او در گذر زمان کارکرد و اثرگذاری‌اش را از دست داده بود و او برای جبران این نقیصه تلاش کرد با همان لحن و زبان کوچه‌بازاری دست به افشاگری بزند تا سویه‌ای تهییج‌کننده به سخنانش بدهد و اثر ازدست‌رفته گفتارش را بازیابد، اما این مهم هرگز اتفاق نیفتاد. «جایگاه سخن» نزد حسن روحانی خاص‌گرایانه بود؛ او به‌ندرت مردم را خطاب قرار می‌داد. روی سخنش بیش از هر چیز نهادهای رسمی و افرادی با هویت‌های مجهول و مبهم بودند و این خطاب بیش از اینکه گره‌گشا باشد، معمایی به نظر می‌رسید که مردم باید آن را حل می‌کردند.

یکی از مشهورترین سخنان حضرت علی (ع) این است که «تا سخن نگفته باشی، کلام در بند تو است و به زمان سخن‌گفتن تو در بند کلامی». خاتمی تلاش کرد بیشتر مواقع سخن در بند او باشد. مسعود پزشکیان حد وسط حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی است. گاه بارقه‌هایی در سخنانش دیده می‌شود که سمت‌وسوی مردم‌گرایانه دارد و البته آلوده به جهل و خلاف واقع نیست. لحن و طنین صدایش نشان می‌دهد با مردم کوچه‌بازار آشنا است و می‌تواند زبان آنان باشد.

زنان خودساخته کابینه پزشکیان

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «دو روی تورم مرداد» را برگزید و نوشت: بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه با کاهش ۰.۶و احد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۳۱.۶ درصد رسیده و تورم ماهانه نیز در این ماه برابر با ۲ درصد بوده است. روی مثبت آمارهای تورمی این ماه را می‌توان کاهش نرخ تورم نسبت به ماه قبل و توقف روند افزایشی آن دانست؛ اما روی منفی آمار تورم مردادماه، تداوم تورم ماهانه حدود ۲ درصد و بالاتر در ۵ ماه اخیر است. ادامه یافتن این رقم تورم ماهانه مسیر کاهشی تورم نقطه به نقطه را با خطر روبه‌رو می‌کند. به‌رغم کاهش نسبی تورم در سال گذشته، این متغیر همچنان به منطقه امن نرسیده است و ریسک‌های مختلف امکان تحریک آن و بازگرداندن آن به نرخ‌های پیشین را دارد. هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳، رسیدن به کانال ۲۰ درصد بوده است. محاسبات «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در صورت تداوم تورم ماهانه بالای ۲ درصد، رسیدن به این هدف، امکان‌پذیر نیست.

زنان خودساخته کابینه پزشکیان

کد خبر 783783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.