پیاده‌روی اربعین حسینی مسیری به سوی تمدن‌سازی

یک جامعه‌شناس گفت: تبدیل گفتار و عقاید به عمل موجب تمدن‌سازی اربعین حسینی می‌شود و این امر نیازمند تلاش چندین ساله و استمرار ورزیدن در این راه است تا بتوانیم پیاده‌روی اربعین را به نقطه تمدن‌سازی برسانیم و در این مسیر نباید از نقش تاثیرگذار جوانان غافل شویم.

اردشیر گراوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره علت فعالیت گسترده مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی اظهار کرد: مسائل و مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) حدود ۱۴ قرن است که رواج دارد و تمام آن اتفاقات را باید در واقعه کربلا و روز عاشورا بررسی کرد، اعتقاد و بن‌مایه‌ای وجود دارد که موجب می‌شود پرچم سیاه عزاداری و موکب‌های پذیرایی برپا باشد و میلیون‌ها انسان به گرد یکدیگر جمع شوند.

وی با بیان اینکه در هیچ جامعه‌ای چنین فرایند و رویدادی نبوده است که به این تعداد انسان را کنار یکدیگر جمع کند، افزود: این اعتقاد و پشتوانه تاریخی مبتنی بر فضائل انسانی است که افراد را کنار یکدیگر جمع می‌کند، جریانی است که تمام انسان‌ها را از ملیت‌ها و کشورهای مختلف دنیا با خود همراه می‌کند، این روش و مکتب انسانی توانسته سال‌ها برجا بماند و افراد مستبد در طول تاریخ نتوانسته‌اند آن را نابود کنند، فارغ بودن یا نبودن ما نیز این مراسم و راهپیمایی پابرجا خواهد ماند.

کارشناس ارشد جامعه‌شناسی ادامه داد: رخ دادن بعضی از جریان‌ها خارج از اختیار افراد است، و شاید باور کردن این موضوع برای برخی افراد دشوار باشد که مردم با وجود گرمای طاقت‌فرسا و شرایط خاص سفر اربعین، مسیری چندین کیلومتری را از نجف تا کربلا پیاده‌روی می‌کنند، راهپیمایی اربعین به خودی خود برای زائران جذاب است و تنها بخشی از این جذابیت مربوط به عقاید و دین زائران است.

گراوند عنوان کرد: بخش جذاب دیگر سفر اربعین برای زائران مربوط به روح جمعی و مشارکت افراد از ملت‌های مختلف است که بی اختیار شما را به ادامه دادن مسیر سوق می‌دهد، همچنین توجه مردم عراق به زائران نیز بسیار قابل توجه است، به‌گونه‌ای که مردم عراق همواره مهمان‌دار زائران هستند و تمام زندگی خود را به پای میدان و موکب‌ها می‌آورند و از بزرگسال تا کودک در این کار سهیم هستند، حتی از بطری آبی که در دست دارند برای زائران دریغ نمی‌کنند.

وی درباره تأثیر پیاده‌روی اربعین در ابعاد بین‌الملل اضافه کرد: به طور قطع پیاده‌روی اربعین تأثیرات مؤثر و متعددی در ابعاد جهانی دارد، چه بسا بعضی از رسانه‌ها و کشورهای بیگانه چشم به چنین حرکاتی دوخته‌اند، اما از بیان آن خودداری می‌کنند تا سعی بر نهان نگه‌داشتن آن داشته باشند، با این حال باید پوشش رسانه‌ای اربعین بهبود یابد تا در جوامع بین‌المللی نمود و تأثیر بیشتری داشته باشد.

کارشناس ارشد جامعه‌شناسی درباره تمدن‌سازی مراسم اربعین خاطرنشان کرد: منظور از تمدن، مجموعه عوامل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است، اما مراسم پیاده‌روی اربعین اغلب جنبه فرهنگی دارد، اگر تمدن را همچون درختی تصور کنیم، نوع درخت را فرهنگ تشکیل می‌دهد، به عبارتی فرهنگ، جوهر و پایه شکل‌گیری هر تمدنی است.

گراوند افزود: باید سعی کنیم اربعین در زندگی مردم به ویژه جوانان بروز و نمود بیشتری داشته باشد، این‌گونه می‌توانیم باعث ترویج فرهنگ عاشورا شویم‌، باید آنچه را که از مناسک دینی به دست می‌آوریم را در زندگی اجتماعی وارد کنیم و بهبود ببخشیم و در کنار آن به بحث معرفتی توجه شود.

وی با بیان اینکه تبدیل گفتار و عقاید به عمل توسط جوانان موجب تمدن‌سازی اربعین حسینی می‌شود، عنوان کرد: این امر نیازمند تلاش چندین ساله و استمرار ورزیدن در این راه است تا بتوانیم پیاده‌روی اربعین را به نقطه تمدن‌سازی برسانیم، در این مسیر نقش تأثیرگذار و مداخله جوانان امروزی بیشتر از دیگر نسل‌ها است که نباید از آن غافل شویم.

کد خبر 783610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.