تلاش‌ درمانگران سلامت برای دیدن لبخند بیماران است / دغدغه امروز پزشکان چیست؟

پزشکان معتقدند، تمام تلاش‌های انجام شده درمانگران حوزه سلامت برای دیدن لبخند رضایت و بازگشت سلامت افراد به جسم و روح آنها است، اما با وجود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، شاهد پنج برابر شدن تمایل به مهاجرت در رشته‌های مختلف هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرشتگان زمینی سپیدپوش، نه تنها زندگی و حیات را به افراد می‌بخشند، بلکه جلوه‌گر امید و آرامش برای بیماران هستند و قدرت نهفته در رشته پزشکی، تبلور دمیدن قدرت خداوند در کالبد انسان، به دست انسانی دیگر است؛ پزشکان همچون پدرانی استوار و مادرانی دلسوز بر بالین بیماران حاضر می‌شوند تا تب بیماری را از جسم افراد بزدایند و اندوه را از دل آنها پاک کنند.

دوران همه‌گیری کرونا، مهم‌ترین زمانی بود که نقش و تأثیر این رزمندگان جبهه سلامت بر همگان آشکار شد، آنان بودند که در خط مقدم بیماری جنگیدند تا به جان بیماران در جسم و روح آنها قدرت و قوت بخشند و در این راه از حیات و زندگی خود نیز گذشتند، آنها دلی را به دریا زدند تا گرد و غبار ناامیدی در دل‌ها رخت پهن نکند و مدال‌آوران حوزه سلامت شدند.

پزشکان همواره به ابرقهرمانان کودکان و نوجوانان، یاری‌گر دست مدد بزرگسالان و امیددهنده ناامیدان معروف و مشهور بوده و هستند که به نماد غیرت، مردانگی و پایداری بدل شدند، آنها اشک‌ها و لبخندهایی را دیده و تجربه کرده و رنج‌هایی را به جان خریده‌اند که شاید تحمل آنها برای هر انسانی دشوار باشد، اما همواره ایستادند تا جبهه سلامت خالی نماند و در اوج شکوه به بسیاری از انسان‌ها حیات دوباره بخشیدند.

مدافعان غیور سلامت، با عشق، علاقه، امید و آرامش جهان بی‌روح را برای بیماران به نقاشی زیبایی بدل می‌کنند که در پس آن گل‌هایی از جنس امید و روشنایی می‌رود و در میان ناامیدی و اندوه‌ها، همچون چراغی در میان تاریکی می‌درخشند؛ همواره طبیب را مظهر اسم محیی و احیاگری نامیده‌اند که با دم الهی خویش، درد و رنج را از جسم و روان دردمندان زدوده و شوق امید را در کالبد جسم و روح زندگی آنان می‌دمیده است.

پیرامون حیطه پزشکی، دغدغه‌های کادر درمان و مطالبات پزشکان از دولت چهاردهم با محسن مصلحی، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گروه پزشکی استان اصفهان، عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان، معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پزشکی اصفهان و دکترای تخصصی پژوهشی بیماری‌های پوستی و سالک گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تلاش‌ درمانگران سلامت برای دیدن لبخند بیماران است / دغدغه امروز پزشکان چیست؟

ایمنا: فعالیت کادر درمان و جامعه پزشکی از چه منظری حائز اهمیت است؟

مصلحی:یکی از مهم‌ترین وجوه فرد و جامعه در متون تاریخی، علمی و مباحث مذهبی، موضوع سلامت و سلامتی است و سلامت نیز ابعادی متعدد و طبق تعریف WHO ، ابعاد چندگانه دارد که این ابعاد شامل بعد جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی است.

برای حفظ سلامت و ارتقای هر حوزه، افراد متخصص همان حوزه باید تلاش کنند و این موضوع در خصوص سلامت نیز صدق می‌کند، سلامت از اهمیت‌های خاص خود برخوردار است و افرادی که در این حوزه مسئولیت و مأموریت پیدا می‌کنند، وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده خواهند داشت، در واقع وظایف این افراد از سویی باارزش و از سویی دیگر پرمسئولیت است.

سلامتی معنای بسیار گسترده‌ای دارد و افراد بیشتر سلامت را از بعد پزشکی و درمانی می‌بینند؛ در واقع سلامت شامل تمام آن چیزی است که پیرامون افراد وجود دارد و شامل مواردی از جمله آب، هوا، پوشاک و موادغذایی می‌شود، اما بیشتر سلامت با پزشکی و درمان توصیف می‌شود.

در واقع سلامتی نعمتی است که پاسداری از آن در اختیار اعضای کادر درمان و پزشکان قرار گرفته است، کادر سلامت در این خصوص مسئولیت بسیاری دارند و فعالیت در این حوزه مخاطراتی نیز دارد.

تلاش‌ درمانگران سلامت برای دیدن لبخند بیماران است / دغدغه امروز پزشکان چیست؟

ایمنا: جامعه پزشکی و کادر درمان با چه دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی روبه‌رو است؟

مصلحی: هنگامی که قبول می‌کنیم جامعه پزشکی متولی اصلی حفظ و ارتقای سلامت است، برای خود این افراد و مأموریتی که برعهده دارند، باید ارزش قائل شد و تفکری بسیار دقیق و ظریف در این خصوص داشت، اما شاهد بی‌دقتی‌ها و کم‌لطفی‌هایی در خصوص حوزه سلامت و پزشکی بوده‌ایم که متناقض هستند و اهمیت این مأموریت سنگین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

سهم سلامت از GDP طی سال‌های گذشته کم شده و به نصف رسیده و این در صورتی است که سهم سلامت از GDP اهمیت بالایی دارد تا بتوان اقتصاد سلامت که اقتصادی گران‌قیمت است را مدیریت کرد، از سویی دیگر تعرفه‌های پزشکی ، با تورم و قیمت‌های تمام شده تناسبی ندارد ، البته باید توجه داشت هنگامی که از تعرفه‌های پزشکی صحبت می‌شود، تنها منظور حق‌الزحمه کادر درمان نیست و حق‌الزحمه کادر درمان تنها بخش کوچکی از این موضوع هستند و این بی‌توجهی‌ها در حالی است که تورم بیشترین تأثیر را روی حوزه پزشکی دارد.

سازمان‌های بیمه‌گر نیز تقویت نشدند و در صورتی که سال‌ها و دهه‌های گذشته به چهار تکلیف تعریف شده در اسناد بالادستی شامل تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان، اجرای برنامه سطح‌بندی خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده، تدوین و ابلاغ راهنمایی بالینی و محاسبه و ابلاغ قیمت تمام شده خدمات، پرداخته شده بود، اکنون شاهد رضایت بیشتر مردم و دست‌اندرکاران و ارائه کنندگان خدمات جامعه پزشکی بودیم.

البته زحمات زیادی کشیده شده و موفقیت‌هایی در این حوزه حاصل شده است که می‌توانست بهتر از این باشد، اما به طور کلی، نبود نگاه ویژه و توجه به ظرافت‌های حوزه سلامت و پیچیدگی‌های آن باعث شد که نگاه کارشناسانه‌ای به این حوزه وجود نداشته باشد و موارد دیگری در اولویت قرار گیرد.

تلاش‌ درمانگران سلامت برای دیدن لبخند بیماران است / دغدغه امروز پزشکان چیست؟

ایمنا: چه عواملی زمینه‌ساز مهاجرت پزشکان می‌شود؟

مصلحی: اکنون شاهد مشکلات بسیاری در حوزه سلامت از جمله تناسب نداشتن منابع و مصارف در بخش دولتی و خصوصی و تهدید امنیت و کیفیت خدمات، نبود سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه، مداخله افراد فاقد صلاحیت در حوزه پزشکی و مشکلات معیشتی کادر درمان هستیم که منجر به افزایش مهاجرت کادر درمان طی سال‌های اخیر باشیم، در واقع با مهاجرت کادر درمان، سرمایه‌های کشور از دست می‌روند که ضایعه بزرگی است.

اتفاقات مذکور و سیاست‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه منجر به ایجاد گلایه‌مندی‌هایی در حوزه سلامت شده است و این در حالی است که مهم‌ترین موضوع در هر حوزه، موضوع سرمایه انسانی است که در حوزه سلامت این موضوع مورد تهدید قرار گرفته است.

تمایل به مهاجرت طی سال‌های اخیر در رشته‌های مختلف به طور تقریبی بیش از پنج برابر شده است که این موضوع، موضوعی بسیار خطرناک است، برای تربیت یک پزشک که از نخبه‌های جامعه است، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری می‌شود و این افراد متعلق به همین کشور هستند، اما شرایط ایجاد شده باعث از دست رفتن این افراد شده است.

همچنین بعضی از سیاست‌گذاری‌های انجام شده در حوزه سلامت بدون توجه به تأمین زیرساخت‌های لازم مانند افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی نیز از دیگر مشکلات حوزه سلامت محسوب می‌شود، نبود امکانات مناسب باعث می‌شود افرادی که از سواد کافی برخوردار نیستند به عنوان پزشک فارغ‌التحصیل شوند و جان مردم در دستان آنها قرار گیرد، همچنین هنگامی که شرایط زندگی و اشتغال این افراد سخت شود، به فکر مهاجرت خواهند افتاد یا به شغل‌های غیرپزشکی روی می‌آورند.

تلاش‌ درمانگران سلامت برای دیدن لبخند بیماران است / دغدغه امروز پزشکان چیست؟

ایمنا: جامعه پزشکی و کادر درمان چه انتظاراتی از دولت چهاردهم دارد؟

مصلحی: چهار تکلیف بالادستی مذکور در صورت اجرایی شدن به معنای واقعی اهمیت بسیاری دارد و منطقی کردن سهم سلامت از GDP و تقویت سازمان‌های بیمه‌گر باید مد نظر قرار گیرد.

در قدم نخست باید مردم اولویت تصمیمات اتخاذ شده قرار گیرند و سپس ارائه کنندگان خدمات پزشکی مد نظر قرار داشته باشند، اگر تاکید می‌شود تکالیف اسناد سند بالادستی به صورت صحیح و واقعی اجرایی شود، به این دلیل است که نفع آن به مردم می‌رسد و امنیت خاطر جامعه پزشکی را نیز فراهم می‌کند.

همچنین با مداخله‌گران حوزه سلامت که در حال افزایش هستند، باید برخورد جدی صورت و پیچیدگی‌ها و سختی‌های این رشته مد نظر قرار گیرد و درک شود و اگر تاکید بر این است که جامعه کادر درمان باید از حداقل‌های زندگی برخوردار باشند به این خاطر است که فکر و ذهن این افراد باید تنها مشغول مردم و بیماران باشد و دغدغه مسائل بدیهی و اولیه زندگی خود را نداشته باشد.

ایمنا: اگر به عقب بازمی‌گشتید، مسیر کنونی خود را طی می‌کردید؟

مصلحی: مشکلاتی در حوزه سلامت وجود دارد و گلایه‌مند هستیم، اما هیچ چیز جایگزین لبخند بیمار پس از بازگشت سلامتی را برای جامعه کادر درمان نمی‌گیرد؛ در واقع تمام تلاش‌های انجام شده درمانگران حوزه سلامت، برای دیدن لبخند رضایت و بازگشت سلامت افراد به جسم و روح آنها است و جامعه کادر درمان تمام مشکلات را نقش بستن این لبخند رضایت و دیدن شادمانی و سلامت بیماران و خانواده‌های آنها تحمل می‌کنند.

کد خبر 783408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.