آینده شهرها نمی‌تواند جدا از گذشته آن‌ها در نظر گرفته شود

سرگروه محیط زیست برنامه جامع شهر اصفهان گفت: آینده شهرها نمی‌تواند جدا از گذشته آن‌ها در نظر گرفته شود، روندهایی که در طول زمان جهت‌های کلی توسعه را تعریف می‌کنند، نشان‌دهنده تغییرات و توسعه نظام‌ها و عناصر شهری هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا صفوی امروز_چهارشنبه سی‌ویکم مرداد_ در سلسله نشست‌های «برنامه جامع شهر اصفهان» اظهار کرد: محیط‌زیست شهری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در طرح جامع شهرها مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اهمیت این موضوع به‌دلیل زندگی روزمره مردم در این فضا، می‌طلبد تا برای داشتن محیطی سالم و پایدار، تلاش‌های جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه‌های پنج‌گانه‌ای برای بررسی طرح‌های شهری فعالیت می‌کنند، افزود: محیط زیست یکی از این کارگروه‌ها است و چهار کارگروه دیگر نیز وجود دارند که بعضی از ایده‌های مطرح شده در این جلسات به آن‌ها مرتبط است، این کارگروه‌ها مرزهای مشخصی ندارند و در بعضی موارد همپوشانی دارند.

سرگروه محیط زیست برنامه جامع شهر اصفهان تصریح کرد: هر شهر و سیستم شهری دارای ظرفیتی مشخص است، این ظرفیت به حداکثر منابع و توان موجود و بالقوه یک نظام شهری و عناصر آن در زمینه‌های کالبدی، محیطی، زیرساختی، اجتماعی و اقتصادی اشاره دارد؛ ظرفیت‌های شهری می‌توانند در فرآیند توسعه به صورت پایدار مورد استفاده قرار گیرند و هزینه‌های ناشی از توسعه را جبران کنند.

صفوی با بیان اینکه ظرفیت شهری شامل تمام منابع و فرصت‌های پیش روی شهر است، گفت: نظام حکمروایی شهری با به‌کارگیری این ظرفیت‌ها، می‌تواند توسعه پایدار را مدیریت کند؛ با این حال هنگامی که شهرها در سایر حوزه‌ها با کمبود منابع مواجه می‌شوند، اغلب از منابع محیط زیست برداشت می‌کنند، در واقع محیط زیست، آسیب‌پذیرترین بخش در تعیین ظرفیت‌های شهری است.

وی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های محیط‌زیستی در توسعه شهری خاطرنشان کرد: در مواقعی که شهرها با کمبود منابعی همچون آب مواجه می‌شوند، اولین اقدام استفاده از منابع محیط زیستی شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی است که موجب آسیب‌های جبران ناپذیر به محیط زیست می‌شود.

سرگروه محیط زیست برنامه جامع شهر اصفهان با اشاره به روندهای توسعه و تأثیر آنها بر آینده شهر عنوان کرد: آینده شهرها نمی‌تواند جدا از گذشته آن‌ها در نظر گرفته شود، روندهایی که در طول زمان جهت‌های کلی توسعه را تعریف می‌کنند، نشان‌دهنده تغییرات و توسعه نظام‌ها و عناصر شهری هستند؛ این روندها شامل تغییرات سیستماتیک در جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، فناوری و محیطی می‌شوند.

صفوی ادامه داد: شناسایی و تحلیل روندها در آینده‌پژوهی و سناریونگاری شهری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نمی‌توان آینده‌ای را برای شهر تصور کرد که هیچ ریشه‌ای در گذشته نداشته باشد؛ روندها می‌توانند فرصت‌ها یا تهدیدهای بالقوه را نشان دهند و برای ساختن سناریوهای توسعه‌ای مختلف به کار گرفته شوند.

وی با اشاره به تأثیر نوآیندها بر نظام‌های شهری اضافه کرد: نوآیندها به پدیده‌هایی اطلاق می‌شود که مبتنی بر فناوری‌های نوظهور همچون هوش مصنوعی هستند؛ برخلاف روندها، نوآیندها هیچ سابقه‌ای در گذشته ندارند و به دلیل جدید بودن، پیش‌بینی تأثیرات آن‌ها دشوار است، به‌عنوان مثال، ویروس کرونا یکی از نوآیندهایی بود که پیش‌بینی نمی‌شد و پیامدهای گسترده‌ای برای شهرها و نظام‌های شهری ایجاد کرد، نوآیندها تأثیرات عمده‌ای بر افق طرح‌های شهری دارند و می‌توانند جهت توسعه و سیاست‌گذاری‌ها را تغییر دهند.

سرگروه محیط زیست برنامه جامع شهر اصفهان با اشاره به تأثیر بحران‌های زیست‌محیطی بر منابع آب و خاک تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های شهری در زمینه محیط زیست، منابع آب و خاک است، بنابراین کنترل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی یکی از چالش‌های مهمی است که در حال حاضر شهرهای مختلف با آن روبرو هستند؛ ادامه این روند می‌تواند به فرونشست زمین و تخریب کیفیت آب و خاک منجر شود.

صفوی اضافه کرد: آب‌های زیرزمینی در لایه‌های پایین‌تر شورتر و سنگین‌تر هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند به کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و فضای سبز بیانجامد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی اصفهان و نزدیکی به کویر مرکزی، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی منجر به هجوم آب شور به منابع آب شیرین می‌شود؛ وقتی آب شور شد، شیرین‌سازی آن بسیار دشوار و در برخی موارد غیرممکن است، حتی با تلاش برای تغذیه مجدد سفره‌های آب شیرین، نمی‌توان به سادگی این مشکل را رفع کرد.

سرگروه محیط زیست برنامه جامع شهر اصفهان با اشاره به لزوم سازگاری فضای سبز شهری با تغییرات اقلیمی گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دما و تشعشعات خورشیدی نسبت به ۳۰ سال گذشته، ضروری است که برنامه‌ریزی‌های شهری برای حفظ و توسعه فضای سبز، متناسب با این تغییرات صورت گیرد.

صفوی با بیان اینکه آب رودخانه زاینده‌رود با چالش‌های جدی روبرو است، بیان کرد: هر چه آب این رودخانه به سمت شرق اصفهان حرکت کند، به دلایل طبیعی و آلودگی‌های انسانی همچون تصفیه انواع فاضلاب‌ها، کیفیت آن کاهش می‌یابد؛ از سوی دیگر به‌دلیل جنس بستر رودخانه، آب هر چه بیشتر به سمت شرق حرکت کند، با روند سولفات و نمکی شدن بستر مواجه می‌شود که این موضوع خود به افت کیفیت منابع آبی و تخریب محیط زیست منطقه می‌انجامد.

کد خبر 783240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.