۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
آغاز جشنواره ارواح گرسنه در چین

جشنواره ارواح گرسنه Hungry Ghost Festival که در پانزدهمین روز از هفتمین ماه قمری چینی برگزار می‌شود، رویدادی برای دلجویی از درگذشتگان و اجداد است. این رویداد در سال ۲۰۲۴ مصادف با هجدهم آگوست (بیست‌وهشتم مرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چینی‌ها آداب و رسوم خاصی در مورد افراد مرده و ارواح آن‌ها با قدمت هزاران سال دارند. دین عامیانه رایج آن‌ها به نام دائوئیسم شامل روزهایی برای برخورد با ارواح گرسنه این سرزمین است و در ماه هفتم هجری قمری، احتیاطات و تشریفات خاصی برای این منظور انجام می‌دهند. جشنواره ارواح گرسنه Hungry Ghost Festival مهم‌ترین جشنواره این ماه است.

این رویداد در پانزدهمین روز از هفتمین ماه قمری برگزار می‌شود که در تقویم غربی مصادف با ماه جولای یا آگوست است. در سال جاری تاریخ میلادی برگزاری جشنواره ارواح گرسنه هجدهم آگوست مصادف با بیست‌وهشتم مرداد است. بعضی از نقاط چین این مراسم را یک روز زودتر و در چهاردهمین روز برگزار می‌کنند تا در این روز مورد حمله دشمنان قرار نگیرند.

آغاز جشنواره ارواح گرسنه در چین

این جشنواره که در بسیاری از کشورهای آسیایی برگزار می‌شود، زمانی برای احترام گذاشتن زنده‌ها به روح اجداد خود است. بر اساس باورهای بودایی و تائوئیستی، در طول هفتمین ماه قمری، دروازه‌های دنیای زیرین باز و به ارواح ناآرام اجازه داده می‌شود تا به دیدار زنده‌ها بروند.

خانواده‌ها برای دوری از خشم این ارواح گرسنه با مراسم خاصی هم‌چون گذاشتن الواح اجدادی، نقاشی‌ها و عکس‌های قدیمی خانواده بر سر سفره، ارائه غذا، سوزاندن عود و بخور دادن خانه، به دل‌جویی از آن‌ها می‌پردازند. مراسم اصلی هنگام غروب برگزار می‌شود. مردم لوح‌ها را روی میز می‌گذارند و سپس در نزدیکی آن‌ها عود می‌سوزانند. بشقاب‌های غذا برای ارواح روی میز گذاشته می‌شود و مردم در مقابل لوح‌های یادبود خمیده شوند و رفتار خود را به نیاکان خود گزارش دهند تا برکت یا مجازات دریافت کنند. در شب نیز جشنی می‌گیرند و جایی را برای اجداد گمشده‌ای در سر سفره باز بگذارند.

آغاز جشنواره ارواح گرسنه در چین

جشنواره ارواح گرسنه دارای اجراهای خیابانی پیچیده هم‌چون اپرای چینی و نمایش عروسکی است که زنده‌ها و ارواح را سرگرم می‌کند. مردم پول کاغذی و اجناس مینیاتوری را به عنوان هدیه می‌سوزانند و معتقدند که این اقدامات در زندگی پس از مرگ به متوفی آرامش می‌بخشد.

در بسیاری از جوامع، فانوس‌های کاغذی بزرگی در آسمان رها یا روی رودخانه‌ها شناور می‌شوند و ارواح را به زندگی پس از مرگ هدایت می‌کنند. بعضی از مناطق میزبان نیز به اجراهای گتای Getai ( کنسرت‌های سرزنده در فضای باز با حضور خوانندگان و کمدین‌ها) این مراسم را برگزار می‌کنند و اغلب در طول اجرا ردیف اول را خالی می‌گذارند؛ این ردیف برای تماشاگران شبح‌آلود در نظر گرفته شده است.

آغاز جشنواره ارواح گرسنه در چین

کد خبر 782137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.