۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
هوای اصفهان خنک‌تر می‌شود

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به تداوم صدور هشدار سطح زرد با خیزش گردوخاک و وزش باد شدید از خنکای دمای هوا در استان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: براساس آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آسمان در بیشتر مناطق استان، صاف در ساعات بعدازظهر رشد ابر، گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید به ویژه در مناطق شمالی، شرقی و تا حدودی مرکزی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی سبب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا خواهد شد، این شرایط تا روز دوشنبه بیست‌ونهم مرداد ادامه دارد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: هشدار سطح زرد همراه با مخاطرات ناشی از باد و گردوخاک صادر شده است و در ارتفاعات و نواحی مستعد استان به ویژه در غرب و شمال، انتظار رگبار و رعدوبرق محلی وجود دارد.

وی درباره صدور هشدار سطح زرد نسبت به افزایش شیو فشار (Pressure-gradient force یا نیروی ناشی از تفاوت فشار داخل یک شاره) اعلام کرد: فعالیت این سامانه از عصر روز پنجشنبه بیست‌وپنجم آغاز شده و تا اواخر وقت دوشنبه بیست‌ونهم مرداد، کانون‌های گردو خاک در شمال و شرق استان به دلیل وزش باد به نسبت شدید تا شدید فعال می‌شوند.

امینی ادامه داد: این شرایط با خیزش گردوغبار، کاهش دید در نیمه شرقی و شمالی اصفهان و کاهش کیفیت هوا در مناطق شرقی، شمالی و مرکزی استان همراه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی شدت این پدیده از بعدازظهر شنبه و طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته پیش‌رو خواهد بود، گفت: امروز پدیده غالب باد و گردوخاک مناطق آران و بیدگل، خور و بیابانک، چوپانان، اردستان، انارک، بادرود، زواره، کوهپایه و مهاباد را در برمی‌گیرد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان اظهار کرد: طی امروز و روزهای یکشنبه و دوشنبه شهر اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خمینی‌شهر، خور و بیابانک، دهاقان، برخوار (دولت‌آباد)، لنجان، زواره، کاشان، کوهپایه، مهاباد، نجف‌آباد، نائین، نطنز و ورزنه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی نسبت به غبار آلودی هوا، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای عموم در برخی ساعات و احتمال اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی استان و آسیب به سازه‌های موقتی هشدار داد و افزود: شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه همچون سالمندان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی، زنان باردار و کودکان از تردد و فعالیت غیرضروری در فضای باز بپرهیزند.

امینی بر لزوم احتیاط در تردد در هنگام کاهش دید و خودداری از فعالیت و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان فرسوده تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا سه درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان پیرامون اینکه دمای هوای ۹ شهرستان اصفهان امروز بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: شهر اصفهان با بیشینه دمای ۴۱ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

کد خبر 781964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.