هوای ۶ شهر آلوده ثبت شد / پاک‌ترین هوا سهم سمنان است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای شش شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت هوای بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، اما روز گذشته شهر زاهدان در چنین موقعیتی قرار داشت.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۲۱۰، در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) است، به طوری که روز گذشته هیچ یک از شهرها بر مدار بسیار ناسالم (بنفش) نبود.

قابل توجه است که امروز سنجش کیفیت هوا در شهر زاهدان با شاخص ۱۵۵ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته کلانشهر بجنورد بر مدار ناسالم (قرمز) بود.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای همدان با شاخص ۱۱۰، کرج با شاخص ۱۰۳، تهران با شاخص ۱۰۳ و اراک با شاخص ۱۰۴، بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، کرج، تهران و همدان در وضعیت ناسالم (نارنجی) بود.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۲، ارومیه با شاخص ۵۳، ایلام با شاخص ۵۴، شهرکرد با شاخص ۶۵، مشهد با شاخص ۶۸، بجنورد با شاخص ۸۱، اهواز با شاخص ۷۲، قم با شاخص ۶۶ و سنندج با شاخص ۵۳، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیستم شهریور شهرهای تبریز، شهرکرد، مشهد، اهواز، سمنان، قزوین، قم، سنندج، رشت و اراک، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر اردبیل با شاخص ۳۰، بیرجند با شاخص ۳۹، سمنان با شاخص ۲۵، شیراز با شاخص ۳۳، قزوین با شاخص ۵۹، کرمان با شاخص ۴۳، کرمانشاه با شاخص ۵۰، یاسوج با شاخص ۴۰، رشت با شاخص ۴۷ و یزد با شاخص ۳۸ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

لازم است بدانیم که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بوشهر، بیرجند، شیراز، کرمان، کرمانشاه و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای بوشهر، زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای زنجان، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۹ شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۰ شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشت یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 788976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.